• Посилання скопійовано

Аналітика від Дт-Кт: наступ на держпідприємства

Держпідприємства масово отримують від податківців «листи щастя», в яких міститься вимога доплатити держдивіденди з частини чистого прибутку (причому не з пропорційної частки держави у статутному капіталі таких підприємств, а з повної суми чистого прибутку). Та ще й пеню нараховують до сплати. Безглуздо, проте факт є фактом

Аналітика від Дт-Кт: наступ на держпідприємства

В рамках дії ч. 5 ст. 11 Закону №185 госптовариства, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави, сплачують до Держбюджету дивіденди у строк не пізніше 1 липня року, що настає за звітним, нараховані пропорційно розміру державної частки (акцій) у їх статутних капіталах. Тобто розмір дивідендів залежить від частки, якою володіє держава. Госптовариства, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави, до 1 травня року, що настає за звітним, приймають рішення про відрахування не менше 30% чистого прибутку на виплату дивідендів. Тобто для нарахування мінімального розміру дивідендів повинна братися вся сума прибутку.

Далі до 1 липня року, що настає за звітним, нараховані пропорційно розміру держчастки (акцій) у їх статутних капіталах вони мають ці суми сплатити. Отже, для нарахування мінімуму беремо всю суму прибутку, а для перерахування до бюджету — лише ту частину, що належить державі.

Ті держпідприємства, де 50 і більше відсотків акцій (часток) знаходяться у статутних капіталах госптовариств, частка держави в яких становить 100%, сплачують дивіденди безпосередньо до держбюджету (не пізніше 1 липня наступного за звітним роком), у розмірі базових нормативів відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, але не менше 30%, пропорційно розміру держчастки (акцій) у статутних капіталах госптовариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій. Як бачимо, скрізь є прив’язка до розміру частки держави у статутному капіталі госптовариств.

Як бачимо, скрізь є акцент на словах «пропорційно розміру держчастки (акцій)». Отже, підприємства з державною часткою у статутному капіталі мають:

1) обрахувати чистий прибуток за звітний рік;

2) взяти добуток цього показника чистого прибутку і частки держави;

3) цей результуючий показник помножити на норматив відрахування частини чистого прибутку.

Головні держрегулятори підтвердили цей алгоритм обрахунку: ДФСУ в листі від 26.08.2015 р. №31684/7/99-99-15-02-02-17, а Мінфін у листі від 24.05.2016 р. №31-24020-22-10/14711. Здавалося б, усе чітко та ясно. Але є один випадок, який руйнує всю цю нібито струнку та прозору схему роботи.

У разі якщо такі товариства не прийняли рішення про нарахування дивідендів, вони все одно мають до 1 липня сплатити частину чистого прибутку у розмірі, визначеному за базовими нормативами відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, встановленими на відповідний рік, але не менше 30% (абз. 8 ч. 5 ст. 11 Закону №185). Зверніть увагу на формулювання! Формально читаючи цю норму закону, ми бачимо, що у разі коли рішення про виплату дивідендів не прийнято, госптовариство має сплатити 30% від усього чистого прибутку, без прив’язки до частки держави! ФДМУ та Центральний офіс ОВПП вирішили скористатися цією неточністю і оскільки про виплату дивідендів податківців жодним чином не сповіщають, прийняли рішення провести агресивну політику виведення коштів із держпідприємств за рахунок приватного інвестора: мовляв, ми ж не знаємо, чи прийнято рішення виплачувати дивіденди, сплатіть 30% від чистого прибутку, а далі буде розбиратися.

Вихідною точкою сьогоднішньої проблеми є лист ОВПП ДФС від 05.07.2016 р. №14556/10/28-10-10-3-33, де податковий офіс конкретно запитує: для бази розрахунку загальний розмір чистого прибутку чи пропорційний розміру державної частки? ФДМУ в листі від 14.07.2016 р. №10-51-13533 відповідає, що «госптовариства, які до 01 травня року, що настає за звітним, не прийняли рішення про виплату дивідендів, здійснюючи обрахування частини чистого прибутку, яка має бути сплачена до держбюджету, повинні брати для бази розрахунку загальний розмір чистого прибутку товариства, отриманого у звітному році». Тобто ФДМУ говорить про те, що частку держави враховувати в обрахунку не варто: достатньо просто чистий прибуток за звітний рік помножити на норматив відрахування і добуток сплатити в бюджет. Здається, це вже слід назвати не «частина чистого прибутку», а весь прибуток з урахуванням нормативу відрахування — все в бюджет.

Далі всі територіальні СДПІ з ОВПП почали масово розсилати підприємствам з державною часткою листи — вимоги сплатити неправильно обраховане ПЗ перед бюджетом та пеню за несвоєчасну сплату. Абсолютно всі листи-вимоги написані слово в слово, відрізняється тільки сума несплаченої частини прибутку та розрахунок пені. До речі, як вони розрахували пеню, якщо для її обрахунку потрібно знати дату, коли зобов’язання буде сплачене?

На що вони розраховують?! Щойно до 30 липня вони сплатили суми ПДВ за червень, далі на горизонті до 19 серпня — податок на прибуток за півріччя, і якщо зараз ще й виводити з таких підприємств необґрунтовано донараховані суми у вигляді держдивідендів із частини чистого прибутку, то більшість із цих підприємств просто ляже! Уже кілька тижнів підприємства з державною часткою очікують хоча б якоїсь реакції на цю ситуацію від уряду та перших осіб Мінфіну і ДФСУ. Враховуючи розміри та стратегічно важливі функції в державі таких підприємств, незрозуміло, чому ми досі не почули жодного слова від цих держрегуляторів?!

Звідки дмухне вітер? Наразі незрозуміло, чому в межах одних і тих самих відомств так різко змінилася точка зору на, здавалося б, вирішені та безпроблемні норми законодавства. І чому цю вже досить стару норму законодавства ФДМУ та Центральний офіс ОВПП вирішили прочитати по-новому тільки зараз? Наприклад, СДПІ ОВПП у м. Харкові чи не найпершою відгукнулася на лист ФДМУ від 14.07.2016 р. №10-51-13533, видавши лист від 18.07.2016 р. №4808/10/28-09-41-21, де пропонує підприємству «розглянути питання щодо сплати частини чистого прибутку на код бюджетної класифікації 21010100 «Частина чистого прибутку (доходу)..» з урахуванням вимог листа ФДМУ від 14.07.2016 р. №10-51-13533», хоча не так давно цей самий податковий орган в своєму листі від 04.05.2016 р. №3028/10/28-09-47-21 (зверніть увагу, різниця між датами цих листів — трохи більше 2-х місяців!), виданий буквально перед граничною датою сплати частини чистого прибутку в бюджет, жодним чином не обмовився про якісь нові алгоритми обрахунку частки чистого прибутку держави до бюджету: «СДПІ ОВП у м. Харкові МГУ ДФС просить надати інформацію щодо прийнятого рішення про відрахування частини чистого прибутку на виплату дивідендів, дату його прийняття та розмір таких виплат. У разі відсутності рішення про виплату дивідендів, прийнятого до 01.05.2016 р., наголошуємо на необхідності сплати до 01.07.2016 р. до держбюджету частини чистого прибутку відповідно до вимог ч. 5 ст. 11 Закону України від 21.09.2006 р. №185-V за кодом бюджетної класифікації 21010100».

Автор: Кловская Юлия

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Податок на прибуток»