• Посилання скопійовано

«Контролюючі органи і перевірки» №11(165) | 22.07.2025 р.

Сто шістдесят п'ятий лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена перевіркам різних органів влади та їхній діяльності в цілому

«Контролюючі органи і перевірки» №11(165) | 22.07.2025 р.
Це – одинадцятий з початку року (сто шістдесят п’ятий загалом та п’ятдесят п’ятий під час війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена перевіркам різних органів влади та їхній діяльності в цілому. З моменту написання попередньої розсилки минуло два тижні, тож нам є про що розповісти. Зокрема:
  • зауважимо, що з 16 липня у ДПС нові повноваження;
  • наведемо 6 ознак того, що ваш бізнес привернув увагу ДПС;
  • нагадаємо про плани ПФУ на оновлення правил перевірок страхувальників;
  • розкажемо, що потрібно знати ФОП у разі податкової перевірки без попередження;
  • роз’яснимо, в яких випадках Держпраці може завітати з позаплановою перевіркою щодо незадекларованої праці під час війни;
  • повідомимо, що критерії для зарахування до Клубу білого бізнесу планують пом'якшити.
Гарного вам читання!

З 16 липня діють нові повноваження ДПС: що врахувати бухгалтерам?

Уряд вніс зміни до Положення про ДПСУ, якими:
 
1. Передбачено, що ДПС здійснює адміністрування внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю, та уточнено функції та права ДПС щодо забезпечення стосовно внеску ведення обліку, адміністрування, контролю своєчасності подання звітності, своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати, застосування фінансових санкцій, здійснення погашення податкового боргу, стягнення недоїмки, участі у проведенні аналізу надходжень внеску та їх прогнозуванні, складення звітності щодо стану розрахунків платників із бюджетом тощо. 
 
2. Визначено, що ДПС відповідно до покладених на неї завдань здійснює ліцензування діяльності субʼєктів господарювання з виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вирощування тютюну, ферментації тютюнової сировини, з оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, сидром та перрі (без додавання спирту), тютюновими виробами і рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та контроль за таким виробництвом та обігом.
 
3. ДПС також організовує роботу, повʼязану з обліком та здійсненням контролю:
4. ДПС здійснює у межах компетенції:
  • контроль у сфері виконання субʼєктами господарювання вимог щодо забезпечення електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
     
  • бере участь у прогнозуванні надходжень коштів від сплати внеску, яке здійснюється державною установою, що реалізує заходи соціального захисту та забезпечення соціальними послугами осіб з інвалідністю;
     
  • онтроль за своєчасністю та повнотою сплати авансових внесків із податку на прибуток підприємств та податку на доходи фізичних осіб платниками, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним. 
5.  ДПС повідомляє Національне антикорупційне бюро, серед іншого, про:
  • обставини (факти), що можуть свідчити про здійснення операцій з метою надання неправомірної вигоди службовій особі іноземної держави, виявлені під час проведення документальних перевірок платників податків;
     
  • випадки отримання від компетентних органів іноземної держави інформації, що свідчить про здійснення операцій з метою надання неправомірної вигоди службовій особі іноземної держави;
6. ДПС здійснює організацію роботи з питань зупинення реєстрації накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розгляду скарг щодо рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних територіальних органів ДПС.

6 ознак, що ваш бізнес привернув увагу ДПС: перелік від експерта

Експертка Вікторія Величко навела шість ознак того, що бізнес уже потрапив у фокус податківців:

  1. Постійно запитують пояснення або “джерело коштів”.
  2. Кілька кварталів поспіль — мінімальний прибуток або збиток.
  3. Дані у ваших звітах не збігаються з контрагентами.
  4. Різкі стрибки доходів без пояснень.
  5. Популярні КВЕДи: маркетинг, IT, консалтинг тощо.
  6. Реєстр ризикових + зупинення податкових накладних.
Якщо ви впізнали 2 чи більше пунктів — це вже не просто збіг. Це дзвінок, що пора виводити бізнес із зони ризику.

ПФУ оновить правила перевірок страхувальників

10 липня 2025 Пенсійний фонд повторно оприлюднив для обговорення проєкт своєї постанови, яким пропонує затвердити новий Порядок перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання.
Нагадуємо, що на сьогодні організація та порядок проведення перевірок використання страхувальниками страхових коштів врегульовано постановою ФССУ від 02.10.2020 №23. Проте з метою осучаснення норм чинного порядку з урахуванням адміністративної процедури та Закону №1105 виникла необхідність у прийнятті постанови.
Цей Порядок визначає:
  • процедуру здійснення посадовими особами територіальних органів ПФУ перевірок правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування у звʼязку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності,
     
  • вимоги до оформлення матеріалів перевірок, порядок прийняття рішень про застосування фінансових санкцій за результатами перевірок.

Податкова перевірка без попередження: що має знати ФОП?

Експертка Вікторія Величко зауважила, що є три типи податкових перевірок, які можуть стосуватись ФОПів:
  • Камеральна – відбувається без вашої участі, на підставі поданої звітності.
  • Фактична – може бути раптовою, без попередження, часто через сигнали про порушення.
  • Документальна – планова або позапланова, вимагає перевірки документів.
Що можуть перевіряти під час перевірки ФОПа:
  • Чи є реєстрація ФОПа.
  • Правильність обліку доходів.
  • Виплату зарплати / сплата ЄСВ (якщо є наймані працівники).
  • Наявність чеків РРО (реєстратор розрахункових операцій).
  • Наявність товарних залишків.
  • Документи на товари.
Вікторія Величко також розвінчує міф про те, що ФОПів 2-ї групи не перевіряють.
Насправді можуть перевіряти. Особливо у таких випадках:
  • ви працюєте з юрособами;
  • часто змінюєте КВЕДи;
  • маєте великі обороти;
  • надходять скарги від клієнтів.
Перевірка ДПС може стати проблемою для ФОПа, якщо:
  • не подали звіт;
  • не маєте підтверджуючих документів (на товар, послуги, витрати тощо);
  • неправильно використовуєте РРО (реєстратор розрахункових операцій);
  • формально ведете облік, тобто не дотримуєтесь вимог ПКУ.

Позапланові перевірки Держпраці: які ризики для роботодавця через незадекларовану працю

У листі від 19.03.2025 №429/2.3/2.1-ЗВ-25а Держпраці вказала, що згідно з ч. 1 ст. 21 КЗпП трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Порядок оформлення трудового договору з працівником визначений ст. 24 КЗпП.
В листі Держпраці детально описує й сам процес його оформлення. Зокрема, дає відповіді на питання:
  • Які правила допуску нового працівника до роботи? 
  • В яких випадках Держпраці може завітати з позаплановою перевіркою щодо незадекларованої праці під час війни? 
  • За яких ознак виникають трудові відносини?

Критерії для зарахування до Клубу білого бізнесу планують пом'якшити

7 липня 2025 Д. Гетманцев зареєстрував у ВРУ законопроєкт №13455 щодо удосконалення порядку формування переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства. Ним пропонується:
  1. Пом’якшення вимоги щодо «відсутності фактів порушення податкових обов’язків щодо подання звітності» – дозволяється наявність штрафів у межах однієї мінімальної зарплати (8 тис. грн), за умови їх сплати.
  2. Урегулювання розрахунку зарплатного критерію для платників, які мають унікальний КВЕД у межах регіону або країни.
  3. Доопрацювання показника рівня сплати ПДВ – з метою розширення кола платників, для яких об’єктивно не має застосовуватись цей критерій.
  4. Урегулювання процедури перевірок – якщо перевірка вже розпочата, діють чіткі правила.
  5. Поширення загальної преференції щодо непроведення документальних планових перевірок платників податків, включених до Переліку, також на платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції.
  6. Прозорість структури власності – обов’язкова наявність даних про кінцевого бенефіціара та відсутність відмітки про можливу недостовірність такої інформації в ЄДР.
  7. Уточнення порядку розрахунку податку на прибуток – для більш об’єктивної оцінки.

Наразі це все.
Більше новин на тему перевірок ви знайдете тут, а консультацій –  тут.

До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит» 

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Тематичні розсилки/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»