Це – вже вісімдесят шостий (сьомий у 2025 році та тридцять сьомий під час війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена діяльності фізосіб-підприємців на загальній та спрощеній системах. З часу написання попереднього листа минуло більше ніж місяць, тож нам є про що розповісти. А саме:
- розглянемо, що саме змінилось та коли набирають чинності зміни до ПКУ за Законом №4536;
- надамо інструкцію зі заповнення типової форми обліку доходів і витрат ФОПа - платника ЄП ІІІ групи (платника ПДВ);
- визначимося, скільки часу ФОП або самозайнята особа зберігає первинні документи;
- роз’яснимо, чи подавати фізособі-«загальнику» додаток Ф2 до декларації у разі відсутності доходу;
- зупинимося на деталях проведення документальних перевірок ФОП;
- поговоримо про первинку ФОПів;
- розповімо, як змінити дані ФОПа (КВЕД, місцезнаходження, контактні дані): онлайн через Дію та офлайн.
Гарного вам читання!
Закон №4536 опубліковано: що саме змінилось та коли ці зміни набирають чинності?
Більшість положень Закону (наприклад, зміни у ПДВ, місцевих податках, ТЦУ чи вимоги для отримання ліцензій на роздрібну торгівлю алкоголем/тютюном) набирають чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Але не всі...
Для деяких змін Законом №4536 передбачено спеціальні строки набрання чинності. Як-от, щоквартальне звітування до ДПС нотаріусами і ФОПами-оцінщиками або квартальна єдина звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ для ФОП – з 1 січня 2026 року.
Документальна перевірка ФОП: що питатимуть і як захиститися
ФОП повинен знати, як підготуватися до перевірки ДПС та захиститися.
За місцем проведення може проводитися:
- Виїзна перевірка – коли податкові інспектори приїжджають безпосередньо до місця ведення діяльності ФОП.
- Невиїзна перевірка – коли у ФОП просто запитують документи, які потрібно надіслати або привезти до податкової службі.
Важливо: якщо ФОП зареєстрований за домашньою адресою та здійснює діяльність там же, скоріш за все до вас додому ніхто не прийде – запросять приїхати до податкової.
За плановістю:
- Планова перевірка – ФОП заздалегідь вноситься до плану-графіка перевірок, тому можна підготуватися завчасно.
- Позапланова перевірка – проводиться без попередження, але має важливу особливість: перевіряти можуть лише одне конкретне питання, а не всю діяльність.
Які права він має при перевірці документів? Хто найчастіше потрапляє під перевірку? На що податкова звертає особливу увагу? Як оскаржити результати перевірки? Про це все ми зазначали
тут.
ФОП на загальній системі не отримував дохід – чи подавати дод. Ф2 до декларації про майновий стан і доходи?
Іванофранківські податківці
зауважили: якщо протягом звітного періоду фізособа-”загальник” діяльність не вела та дохід від підприємницької діяльності не отримувала, проте має інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи, то вона подає податкову декларацію та додаток Ф2 до неї, у якому всі графи прокреслює.
У разі, якщо протягом звітного періоду фізособа-”загальник” діяльність не вела, дохід від підприємницької діяльності не отримувала і не має інших доходів з джерел їх походження з України та іноземних доходів, то у неї не виникає обов’язку щодо подання податкової декларації та додатку Ф2 до неї.
Документальна перевірка не проводилась – скільки часу ФОП або самозайнята особа зберігає первинні документи
Іванофранківські податківці
підкреслили, що платникам податків після початку перевірки необхідно надати у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Тому фізична особа – підприємець або фізична особа, яка здійснює незалежну професійну діяльність, повинна зберігати
первинні документи понад визначений п. 44.3 ПКУ строк (1825 днів – для первинних документів у разі виплати нерезиденту доходів (прибутків) із джерелом їх походження з України, що оподатковуються в порядку, визначеному
п. 141.4 ПКУ, 1095 днів – для інших первинних документів), якщо органом ДПС
документальна перевірка не проводилась (у т. ч. більше 5 років).
Первинні документи ФОП: кому і що треба вести, облік, терміни зберігання, ризики і практичні поради
Вести бухгалтерський облік ФОПи не зобов’язані (хоча за бажанням можуть). Тому Закон №996 і Положення №88 здебільшого не для них. Однак визначення, що таке первинні документи, міститься саме в них, а складання та зберігання первинних документів ФОПом вимагають інші нормативні акти.
Ключові фактори, що визначають перелік первинки ФОПа:
- система оподаткування;
- використання РРО/ПРРО та чи є суб’єкт господарювання платником ПДВ або ж продає відповідні категорії товарів.
Важливо! Якщо ФОП веде облік в електронній формі, то він надає контролюючому органу документи в електронній формі. Тобто підстав для відмови у наданні документів немає.
І наостанок - ще дві аналітики від редакції
Як ФОПи ІІІ групи – платники ПДВ повинні складати Типову форму обліку доходів і витрат щодо своєї підприємницької діяльності. Які операції в ній потрібно відображати, а які ні? Який штраф за неведення цієї форми? Читайте
тут.
Як заповнити заяву про внесення змін через Дію? Що робити, якщо вказаний час розгляду документів закінчився, а повідомлення досі немає? Як завантажити виписку? Чи можна внести зміни онлайн, якщо ФОПа було відкрито офлайн? Відповіді на усі ці питання -
у статті.
Наразі це все.
Більше новин щодо діяльності підприємців ви завжди знайдете тут, а консультацій – ось тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»