Це – вже сто двадцять пʼятий загалом (чотирнадцятий у 2023 році та тридцятий під час війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена виключно спрощеній системі оподаткування. З моменту написання попереднього листа минуло два тижні, тож нам є про що розповісти. А саме:
- розкажемо, коли фізособа-«єдинник» 1 або 2 групи з території бойових дій або ТОТ втрачає право на пільги;
- зʼясуємо, чи можуть фізособи-«єдинники» застосовувати платіжний сервіс LiqPay;
- розповімо, скільки часу зберігати первинку ФОПу після ліквідації;
- проінформуємо, чи мають сплачувати ЄП мобілізовані ФОПи під час війни;
- дізнаємося, які наслідки чекають на фізосіб-«єдинників» через незбереження первинки;
- зауважимо, що в Е-кабінеті вже здійснюється списання «технічного» боргу при застосуванні пільг платниками ЄП І та ІІ груп.
Гарного вам читання!
***
Коли фізособа-«єдинник» 1 або 2 групи з території бойових дій або ТОТ втрачає право на пільги
Дніпровські податківці підкреслили, що пільги з ЄП не застосовуються з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому було проведено державну реєстрацію зміни місцезнаходження ФОПа на іншу, ніж територія бойових дій або ТОТ.
Чи можуть фізособи-«єдинники» застосовувати платіжний сервіс LiqPay?
Податківці підкреслили, що для суб’єкта господарювання безготівковим розрахунком є оплата товарів та послуг, що здійснена шляхом переказу коштів на його рахунок незалежно від способу ініціювання такого переказу покупцем (зокрема, за допомогою сервісів переказу коштів – LiqPay, Portmone, iPay, тощо, банківських систем дистанційного обслуговування – Приват24, MONOBANK, Ощад 24/7 тощо (у тому числі з використанням платіжної картки), шляхом внесення покупцем готівки у касу банку або небанківської установи (у тому числі шляхом використання програмно-технічного комплексу самообслуговування).
Готівковим розрахунком для суб’єкта господарювання є виключно приймання ним готівки безпосередньо від покупця. Тож, фізособи-«єдинники» І-ІІІ груп можуть проводити розрахунки через електронні платіжні системи та платіжний сервіс LiqPay.
Чи мають сплачувати ЄП мобілізовані ФОПи під час війни?
Податківці у підкатегорії 107.01.05 ЗІР зауважили, що фізособа-«єдинник» І-ІІ групи, яку мобілізовано протягом дії воєнного стану в Україні, має право не сплачувати єдиний податок:
● за період з 01.04.2022 по 01.08.2023 рр.;
● починаючи з 01.08.2023 р. – податкова адреса якої знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих територіях України, станом на дату початку бойових дій, або тимчасової окупації за період з першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація такої території, до останнього числа місяця, в якому було завершено такі активні бойові дії, припинено можливість бойових дій або завершено тимчасову окупацію.
При цьому ФОП, який мобілізований та у якого відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо нарахування, сплати та подання декларації, зобов’язаний виконати такий податковий обов’язок протягом 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану, а у разі недотримання такого терміну у зв’язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях – протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків.
Незбереження первинки ФОПом-«єдинником»: які наслідки під час воєнного стану?
Для фізосіб-«єдинників» строк зберігання первинки становить 1095 днів, тобто три роки з дати закінчення граничного строку подання декларації за певний період.
Але при порушенні такого граничного строку (тобто якщо декларацію було подано несвоєчасно) або поданні уточнюючого розрахунку подовжуються строки зберігання документів (1095 днів починають рахуватися з дати фактичного подання декларації або уточнюючого розрахунку).
А якщо декларацію взагалі не було подано, то і строків давності щодо перевірок, а отже, і щодо зберігання документів за цей звітний період немає – податківці можуть перевірити його в будь-який момент, а платники податків не можуть знищити або архівувати ці документи до такої перевірки. Про це ми зазначали тут.
З 1 серпня відновлено перебіг строку зберігання документів, але не для всіх платників та, судячи з переліку підстав, фізосіб-«єдинників» це не стосуватиметься. Докладно про це ми писали тут.
В Е-кабінеті вже здійснюється списання «технічного» боргу при застосуванні пільг платниками ЄП І та ІІ груп
Тільки 22 серпня в Е-кабінеті у «Стані розрахунків» з бюджетом запрацювала нова функція щодо списання «технічного» боргу.
Назва операції у таблиці «Стану розрахунків з бюджетом» - Зменшено основного платежу (декларація/розрахунок) згiдно з Рiшенням про коригування зобов'язань Податкова декларацiя платника єдиного податку - фiзичної особи - пiдприємця (для першої та другої груп - рiк, мiсяць).
Тож тепер можна перевіряти таке списання та за потреби звертатися до ДПС за розʼясненням, якщо в Е-кабінетіі й далі зазначається борг.
Скільки часу зберігати первинку ФОПу після ліквідації?
Податківці у підкатегорії 129 ЗІР зауважили, що у випадку процедури припинення діяльності ФОПа або самозайнятої особи документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів, повинні зберігатися до закінчення перевірки та передбаченого законом строку оскарження прийнятих за її результатами рішень та/або вирішення справи судом, але не менш як 1825 днів з дня подання податкової звітності (2555 днів – для документів та інформації, необхідних для здійснення податкового контролю відповідно до ст. 39 та 39 прим. 2 ПКУ)
Від себе додамо, що це пряма норма ПКУ та вона поширюється на всіх платників, немає в ній винятків щодо ФОПів. Тож хоча протягом своєї діяльності ФОП має зберігати первинку протягом 1095 днів, але виходить, що у разі ліквідації ФОП має зберігати первинку протягом 1825 днів.
***
Наразі це все.
Більше новин на тему єдиного податку ви завжди знайдете тут, а консультацій – тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»