• Посилання скопійовано

Скарги працівників – підстава для перевірок? «7 хвилин» з Наталією Канарьовою

У цьому випуску поговоримо про позапланові перевірки Держпраці за скаргами фізосіб



14 травня 2019 року Шостим апеляційним адміністративним судом було скасовано постанову №295, яною передбачений порядок інспекційних відвідувань органами Держпраці та органами місцевого самоврядування.

Чи вплинуло це на порядок перевірок і можливість здійснення позапланових заходів за скаргами громадян?

Нагадаємо, що звернення громадян до органів контролю, в тому числі і Держпраці, можуть бути усними, письмовими (надсилатися поштою, через мережу Інтернет) або передаватися особисто.

Усне звернення може викладатися громадянином і через телефонні «гарячі лінії». Однак судова практика, вже напрацьована кількома роками, чітко прописала, що письмове звернення без зазначення місця проживання, прізвища, ім’я, по батькові, не підписане автором, чи авторами, а також таке, з якого не можливо встановити авторство, вважається анонімним і розгляду не підлягає.

Наскільки ми можемо говорите про позапланові заходи за скаргами громадян? Тут треба звернути увагу на один дуже важливий момент. Однією з підстав для позапланового заходу є саме звернення (скарга) фізичної особи (чи осіб), а також працівників чи інших громадян. Позаплановий захід в такому разі здійснюється виключно за письмовим погодженням з Державною регуляторною службою. Непред’явлення такого письмового погодження дає право суб’єкту не допустити до його здійснення.

Чи поширюється ця норма на органи Держпраці? Однозначно ні! Тому що стаття 6, якою передбачені підстави для проведення позапланових перевірок, в жодному разі не поширюється на органи Держпраці і вони не можуть проводити перевірки з цих підстав. Відповідно позапланові перевірки за скаргами фізичних осіб, працівників чи інших громадян, у 2019 році не можуть бути проведені органами Держпраці.

Щодо погодження на проведення позапланового заходу, то тут варто звернути увагу на те, що порядок його надання був затверджений наказом Мінекономіки, ДРСУ від 20.01.2017 р. №56/5. Але з 01.01.2019 р. цей наказ припинив свою дію.

Чому ми наголошуємо на тому, що його дія припинена саме з 1 січня? Справа в тому, що такий наказ був затверджений на виконання Закону №1728. Хто не пам’ятає, то цей закон стосувався мораторію на проведення перевірок органами держанагляду та контролю у 2017 та 2018 рр. Позапланові заходи контролю Держпраці за зверненнями (скаргами) фізичних осіб, за погодженням ДРСУ могли здійснюватися лише до 31 грудня 2018 року.

Все сказане вище стосується законодавчого регулювання можливості проведення позапланових заходів органами Держпраці за скаргами фізичних осіб. Якщо перейти до практичної реалізації таких перевірок, вони супроводжуються певними особливостями та проблемами. Коли ми говоримо про скарги працівників, які складаються до органів Держпраці на роботодавців, то тут про жодну анонімність не може йтися. Справа в тому, що такі перевірки є цільовими і вони перевіряються виключно в межах порушень, які зазначені в цій скарзі. Тому роботодавцю не складно визначити, який саме працівник подав скаргу і яке саме порушення він у ній зазначив.

Однак у нас є ще один вид працівників, так звані «не оформлені» працівники. І такі особи вже складають скарги до органів Держпраці як фізичні особи. В такому випадку орган Держпраці має повне право зберігати анонімність щодо особи, яка подала скаргу, і здійснювати перевірки у межах встановлених порушень, які така фізособа зазначила у своїй скарзі.

Але такі фізичні особи можуть скаржитись не лише до органів Держпраці. Вони складають свої скарги до органів ДФСУ і в такому випадку починає працювати механізм електронного обміну інформацією між органами ДФСУ та органами Держпраці. Коли органи ДФС отримують такі скарги, то вони за жодних обставин не мають права розкривати інформацію, від якого державного органу і на підставі яких фактів проводиться перевірка органами ДФСУ. Однак ДФС може передати таку інформацію шляхом обміну і до органів Держпраці. Останні, як показує практика, а саме інспектори органів Держпраці, можуть складати доповідні записки, які зазначають, зокрема: «В ході профілактичних заходів, із анонімних джерел, було з’ясовано, що деякі ФОПи можуть використовувати найманих працівників без оформлення трудових відносин».

Такі скарги не є підставою для призначення перевірки. І постанови про застосування штрафних санкцій, які прийняті за наслідками таких перевірок, скасовуються судами на всіх рівнях. Тому на сьогодні, ми однозначно можемо стверджувати, що позапланові заходи за скаргами (зверненнями) фізичних осіб чи працівників не можуть проводитись органами Держпраці, однак вони можуть проводитись у повному обсязі, відповідно до ПКУ, органами ДФСУ.

 

Важливо❗

1. Однією з підстав для позапланової перевірки є звернення (скарга) фізичної особи (чи осіб).

2. Письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає (ст. 5, 8 Закону №393/96).

3. Електронний обмін інформацією між ДФС, ПФУ та Держпраці (за скаргами фізичних осіб) є підставою для перевірки лише органами ДФС.

***

Читайте також:

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»

  • Хмарні сервіси: переваги для бізнесу
    Раніше для роботи з великими обсягами інформаціями потрібна була потужна комп’ютерна техніка. Її регулярно необхідно було оновлювати, тримати штат спеціалістів, які б стежили за працездатністю електроніки
    05.03.202480
  • 5 причин вибрати iPhone 15 Plus для роботи
    Смартфон для роботи має бути збалансованим: достатньо потужним для вирішення професійних задач і водночас простим у керуванні. Як, наприклад, Епл Айфон з продуманою до дрібниць операційкою
    25.02.202414
  • Планшет для бухгалтерії: у чому користь цього пристрою
    Ведення бухгалтерського обліку – це громіздка та об’ємна справа. Зазвичай бухгалтери на великих підприємствах працюють за персональними комп’ютерами, на котрі встановлено ліцензійні програми для обліку та аудиту
    05.01.20242571
  • Фінанси у фокусі: найгарячіші тренди роботи для бухгалтерів у різних містах від експертів Jooble
    Сфера фінансів та бухгалтерії в Україні розвивається навіть під час війни. Розповідаємо про бухгалтерські тренди ринку праці та рівні доходів у різних містах
    29.12.202344
  • Навіщо бухгалтеру Макбук?
    Бухгалтер — працівник, на якому тримається фінансова, облікова та статистична складова бізнесу, а його головний інструмент — персональний комп’ютер. Його робота часто передбачає професійну активність 24/7, крім потужного компа з усіма потрібен ще й лептоп
    27.11.2023551