• Посилання скопійовано

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 10 - 16 березня

Плани перевірок ТЦК, можливе скасування Постанови №45, правила розрахунку середньої зарплати для бронювання за новою єдиною звітністю, проєкти змін до Інструкції про порядок нарахування і сплати ЄСВ та декларації з прибутку та деталі оновленої форми ТТН

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 10 - 16 березня

Роботодавці, приготуйтеся! Вже є плани перевірок ТЦК на 2025 рік

За п. 79 Порядку №1487 районні ТЦК проводять щороку відповідно до затверджених розпорядженнями голів відповідних районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, міських голів планів перевірки стану організації та ведення військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім СБУ та розвідувальних органів).

Ознайомитися з планами проведення перевірок стану військового обліку ТЦК на 2025 рік можна тут.

Під час таких перевірок перевіряють стан військового обліку усіх найманих працівників, у т. ч. заброньованих, а також військовозобов’язаних, яким видані мобілізаційні розпорядження.

Зверніть увагу, що ТЦК може прийти на перевірку тільки до юросіб! На ФОПів Порядок №1487 не поширюється.

Які перевірки можуть проводити ТЦК? На підставі яких документів? Якщо на підприємстві раніше не вели військовий облік, з чого почати? Який розмір адмінштрафу за порушення його ведення? Про все це у статті.

 

З 1 квітня можуть скасувати Постанову №45 щодо бронювання

З кінця лютого у деяких військовозобов’язаних, заброньованих відповідно до Постанови КМУ №45, у Резерв+ чомусь зазначається дата закінчення бронювання – 31.03.2025 замість тієї, що була затверджена окремим рішенням не через Дію.

Фахівці техпідтримки наголосили, що на тих осіб обмеження до 31 березня не має поширюватися. І рекомендували звертатися до ТЦК. Найкраще зробити це до 31 березня, доки діє сама бронь.

Деякі роботодавці прислухалися та звернулися до ТЦК. Відповідь ТЦК – слід бронювати тільки через Дію, оскільки Постанову №45 планують анулювати з 1 квітня. Проте наразі офіційної позиції Міноборони щодо цього немає.

 

Рахуємо середню зарплату для бронювання за новою єдиною звітністю

У листі Мінекономіки від 07.03.2025 №2704-25/20968-01 надано такі рекомендації щодо порядку розрахунку середньої зарплати на підставі нової щомісячної єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ:

  1.  Роботодавцям слід здійснювати розрахунок середньої заробітної плати на підставі суми рядків 1.1 «сума нарахованої заробітної плати», 1.3 «сума оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів платника податків», 1.4 «сума допомоги по тимчасовій непрацездатності, яка виплачується за рахунок коштів Пенсійного фонду України». Тобто в суму нарахованої зарплати входять і лікарняні.
  2.  Після розрахунку цієї загальної суми (1.1+1.3+1.4) її слід поділити на рядок 103 «Кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення)» (у старій єдиній звітності - 105).

Як бачимо, незважаючи на зміну форми, підхід Мінекономіки не змінився. Для розрахунку середньої зарплати для підтвердження відповідності критеріям критичності підприємства потрібно взяти зарплату і лікарняні та поділити на кількість працівників, які ці виплати отримали.

Визначаємо дату для доходу «єдинників» ІІІ групи

Насамперед потрібно взяти до уваги особу платника ЄП – це ФОП чи юрособа. Адже принципова відмінність між ними у тому, що юрособа веде бухоблік, а ФОП – ні.

Одним із принципів бухобліку є принцип нарахування, за яким доходи і витрати відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів.

Тому у юросіб – «єдинників» будуть розбіжності між сумою доходу у фінансовій звітності та сумою доходу за даними декларації платника єдиному податку, якщо були отримані аванси від покупців або товари/послуги реалізовані на умовах післяплати. Такі розбіжності виникають через розбіжності у правилах обчислення відповідних показників. Але якщо ДПС надішле листа про надання пояснень щодо цих розбіжностей, не варто його ігнорувати і краще надати такі пояснення.

ФОП не веде бухгалтерський облік, тому він визнає дохід на дату надходження коштів у грошовій (готівковій або безготівковій) формі. Звісно, для власних потреб ФОП може вести облік розрахунків з отриманих авансів та заборгованості покупців за поставлені товари/послуги у довільній формі.

Тим часом Мінфін вимагає від ДПС переглянути консультацію щодо дати отримання доходів юрособами-«єдинниками» при оплаті за товари, послуги, роботи через POS-термінал. Податківці з незрозумілої причини надають протилежні консультації для ФОПів і для ЮО для цього випадку.

 

Ще три роз’яснення для платників ЄП

  1. Перша сплата ВЗ «єдинниками» ІІІ групи: коли необхідно сплатити? Як обрати правильно рахунки для сплати ВЗ? Як заповнити платіжку? Яким буде штраф за несвоєчасну сплату ВЗ «єдинниками» ІІІ групи? Читайте у статті.
  2. Чи варто ФОПам-«єдинникам» платити податки наперед? Заплатіть податки і спіть спокійно – це правило стосується і платників ЄП. Навіть якщо ви сплатите більше річної суми ЄП, ВЗ та ЄСВ, ця переплата не пропаде. Проте, сплачуючи велику суму наперед, варто пам’ятати про ризики – і про них ми розповіли тут.
  3. «Єдинник» неправильно склав платіжку на сплату ВЗ та ЄП: чи будуть наслідки? Законодавством не передбачено відповідальності «єдинника» у разі неправильного заповнення полів «Код виду сплати» або «Додаткова інформація запису» реквізиту «Призначення платежу» платіжки.

 

Кого насамперед ДПС включає у свій план-графік перевірок?

Податківці нагадали, що до плану-графіка податкових перевірок включаються суб’єкти господарювання, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків.

Водночас документальна позапланова перевірка не передбачається у плані-графіку ДПС. При цьому слід звернути увагу на строк проведення цієї перевірки – податківці мають у нього вкластися. Також поділимося практикою позапланової перевірки у суб’єкта малого підприємництва – у цій статті.

 

Що ще цікавого розповіла ДПС?

  1. До яких ДПІ звертатися платникам м. Києва через зміни у структурі ДПС? Наприклад, якщо платники перебували на обліку у ДПІ у Дарницькому районі, ДПІ у Дніпровському районі та ДПІ у Деснянському районі м. Києва, то потрібно звертатися до Лівобережної ДПІ.
  2. Яка інформація зазначається в рядку 19 «засоби оплати» фіскального касового чека? У рядку 19 «засоби оплати (вид платіжного інструменту, талон, жетон тощо)» касового чека при «БЕЗГОТІВКОВІЙ» оплаті зазначається: ЕПЗ (картка, мобільні платіжні інструменти тощо), інтернет-банкінг, Інтернет-еквайринг, подарунковий сертифікат, талон, жетон.
  3. З 1 квітня до мінімального акцизного ПЗ застосовується коефіцієнт 1,1: що врахувати? На яких платників акцизу та на яку продукцію поширюється коефіцієнт 1,1? У які періоди та за яких обставин застосовується коефіцієнт 1,1? Як відображатиметься у звітності за 2025 рік застосування коефіцієнта 1,1 до розміру мінімального акцизного ПЗ? Читайте тут.

 

Інструкція про порядок нарахування і сплати ЄСВ зміниться

Мінфін оприлюднив проєкт змін до Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

У зв’язку зі законодавчими змінами виникла потреба внесення редакційних змін щодо назви органу, який з 01.01.2025 здійснює встановлення громадянам інвалідності, та документа, який підтверджуватиме встановлення такій особі інвалідності.

Так, уточнено, що підтвердженням встановлення працівнику інвалідності є:

  • завірений працівником витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності, отриманий відповідно до постанови КМУ від 15.11.2024 №1338,
  • та/або копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією про встановлення групи інвалідності, яка відповідає нормам цієї постанови.

Таким чином, запропонованими змінами передбачено удосконалення чинного порядку застосування роботодавцями пільгової ставки 8,41% для осіб з інвалідністю в частині уточнення видів підтвердних документів, що дають право на застосування такої ставки.

 

Що ще нового у ДПС?

По-перше, ДПС підготувала нові формати для нових повідомлень про прийняття на роботу (поки що для розробників). В Е-кабінеті ДПС поки що немає нових форматів.

По-друге, оприлюднено чергову порцію змін до декларації з податку на прибуток. Оновною метою проєкту наказу Мінфіну є внесення змін до форми декларації з податку на прибуток підприємств з метою приведення її у відповідність до положень ПКУ та Закону №4112.

По третє, змінили телефон або е-адресу – оновіть дані в Е-кабінеті. Для оновлення контактних даних слід увійти до приватної частини Електронного кабінету, оновити відповідну інформацію (номер телефону, електронну пошту тощо) та надіслати згоду на е-листування через відповідний сервіс.

 

Що з індексацією зарплати у квітні 2025 року?

З січня 2025 року нарахування індексації зарплати знову обнулили. Цей місяць став базовим. Але індекс споживчих цін за січень - лютий становить 102%, тобто менше порогу у 103%. Тому індексації у квітні не буде, про що ми докладніше розповіли тут.

А що робити, якщо все ж таки помилково проіндексували у 2025 році зарплату? Якщо працівник не мав права на індексацію доходу – це не лічильна помилка, а безпідставна виплата зарплати через незнання роботодавцем змін до чинного законодавства. Й утримати надміру виплачену суму із зарплати працівника можна лише якщо він сам цього захоче. Про це – у статті.

 

До уваги роботодавців, в яких є працівники з інвалідністю

  1. Штрафи за непрацевлаштування осіб з інвалідністю: вже можуть надходити дані на портал ПФУ. Дані щодо штрафів за невиконання квоти з працевлаштування працівників з інвалідністю можна побачити тільки на порталі послуг ПФУ в особистому кабінеті - у формі квитанцій протягом трьох робочих днів з дня їх надсилання.
  2. Чи треба усім працівникам – особам з інвалідністю підтвердити цей статус у 2025 році наново? І які документи нині підтверджують наявність інвалідності у працівника? А які підтверджують право на ставку 8,41% ЄСВ? Читайте в аналітиці.
  3. Затверджено новий порядок компенсації за облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю. Цей Порядок визначає умови, механізм, розміри та строки виплати роботодавцям, ФОП, які є особами з інвалідністю, особам, які провадять незалежну професійну діяльність і є особами з інвалідністю, компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць/місць провадження господарської діяльності/незалежної професійної діяльності для осіб з інвалідністю.

 

Заповнюємо авансовий звіт: на що звертати увагу?

Авансовий звіт – це не просто папірець. Це документ, який розповість про те, що ховається за цифрами, зазначеними у ньому, та чеками, які до нього додано. Правильне його заповнення допоможе контролювати витрати та уникнути фінансових неприємностей.

Розглянемо такі питання:

  • Що таке авансовий звіт?
  • У яких випадках складати та не складати авансовий звіт?
  • Які терміни подання авансового звіту?
  • Бланк авансового звіту: чи є затверджена форма?
  • Які документи є основними для авансового звіту?
  • Чому важливо правильно оформити авансовий звіт?

 

Що ще треба знати роботодавцям?

  1. З 4 квітня зовнішні сумісники знов матимуть право на фінансування виплат від ПФУ! Оплата лікарняного коштом ПФУ проводитиметься як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом. Тобто зовнішній сумісник знов матиме право на фінансування виплат ПФУ.
  2. Правила використання електронних сервісів ПФУ. У відеоінструкціях від ПФУ страхувальникам роз’яснили правила аудиту трудової книжки перед оцифруванням та процес оцифрування; нюанси перегляду е-трудових; правила повідомлення ПФУ про зміни у трудових відносинах та можливості Е-кабінету страхувальника.
  3. Чи писати нову заяву для продовження неоплачуваної відпустки щоразу після продовження дії ВС? У разі продовження дії військового стану, яка затверджується новим нормативним актом, змінюється як підстава надання відпустки, так і її можлива тривалість, що потребує видання нового наказу, а отже, і написання нової заяви.

 

Використання оновленої форми ТТН: нові деталі

Мінрозвитку та Укртрансбезпеки відповіли на найголовніше запитання, яке хвилює всіх СГ, – чи можна застосовувати свою форму ТТН?

Так от якщо коротко: форма ТТН не є уніфікованою, формат її оформлення може відрізнятися від додатка 7 до Правил, але зайві поля видаляти не можна.

За позицією ВС, наявність недоліків у заповненні ТТН свідчить про відсутність передбаченого законом документа. Тобто недоліки в оформленні наявної у водія ТТН можуть бути кваліфіковані як відсутність такої на момент проведення перевірки.

 

Три закони, прийняті минулого тижня

  1. Знижка 50% штрафу від ТЦК та сплата через Резерв+. Прийнятим у ІІ читанні законопроєктом №12093 пропонується надати можливість військовозобов’язаним самостійно звернутися до ТЦК для уточнення персональних даних, сплативши при цьому штраф у розмірі 50% від мінімального визначеного розміру (тобто 8500 грн).
  2. Зміни щодо призупинення трудового договору під час ВС. 12 березня прийнято за основу законопроєкт №12255-1 щодо особливостей призупинення трудового договору у період ВС. Визначення максимального сукупного строку призупинення – не більше ніж 90 к.дн. під час дії воєнного стану (враховуючи терміни його продовження).
  3. Кримінальна відповідальність керівників ТЦК і ВЛК за порушення мобілізації. 12 березня ВРУ підтримала у першому читанні законопроєкт №12442 щодо запровадження кримінальної відповідальності за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, вчинені керівниками ТЦК і головами та членами ВЛК.

 

Затверджено новий Перелік ТОТ та територій бойових дій

Мінрозвитку затвердило новий Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Території, які зазначено у переліку, поділяються на тимчасово окуповані РФ та території можливих бойових дій; активних бойових дій та активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.

До нового переліку увійшли території Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Запорізької, Київської, Луганської, Миколаївської, Одеської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської областей і м. Києва.

Нагадаємо, що на основі цього Переліку, зокрема, здійснюють виплати внутрішньо переміщеним особам. Крім того, він може застосовуватися при визначенні особливостей справляння податків і зборів на відповідних територіях.

 

Інші новини

  1. Індекс інфляції за лютий становить 100,8%. За даними Держстату від 10.03.2025, інфляція на споживчому ринку у лютому 2025 р. порівняно із січнем 2025 р. становила 0,8%, з початку року – 2,0%.
  2. З 1 червня діятимуть нові зменшені ліміти на карткові перекази! За відсутності документального підтвердження банки встановлюватимуть ліміти на операції: для клієнтів «високого» рівня ризику – до 50 тис. грн/міс. (залишається незмінним), для клієнтів «середнього» і «низького» рівнів ризику – до 100 тис. грн/міс.
  3. Стимулювання благодійництва на час війни: Президент підписав закон щодо незбільшення фінрезультату платників податку на прибуток у разі надання коштів або товарів неприбутківцям у розмірі, що не перевищує 8% оподатковуваного прибутку попереднього року. Докладніше – в аналітиці.

Бізнес-сніданок: секрети організації бухгалтерського бізнесу

Українська компанія з автоматизації закладів Poster запрошує 21 березня о 10.00 на бізнес-сніданок у Києві для бухгалтерів і фінансистів, які ведуть облік у закладах та працюють з ресторанами.

Теми та спікери:

  1. «Як організувати бухгалтерський бізнес: команда та бюджет».
    Олександра Герасименко — власниця бухгалтерського бюро Alfa Gold, авторка курсів про РРО.
  2. «Секрети ідеальної консультації: від зустрічі до ведення клієнта».
    Аліна Жукалюк — консультант з відкриття гастробізнесів, засновниця сервісу docx.ua.

Можна обрати один із форматів участі: квиток на офлайн-подію (500 грн) чи відеозапис виступів (100 грн). 100% коштів від продажу квитків спрямовується на потреби батальйону «Хижаки висот».

КУПИТИ КВИТОК

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини порталу

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини порталу»

  • «Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 10 - 16 березня
    Плани перевірок ТЦК, можливе скасування Постанови №45, правила розрахунку середньої зарплати для бронювання за новою єдиною звітністю, проєкти змін до Інструкції про порядок нарахування і сплати ЄСВ та декларації з прибутку та деталі оновленої форми ТТН
    Сьогодні 08:001 612
  • «Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 3 - 9 березня
    Новий довідник кодів ризиковості платників податків від ДПС, чергові зміни до декларації з податку на прибуток, свіжі роз’яснення щодо нової форми фіскального чека, а ще – почали діяти зміни до Порядку бронювання та Нацбанк затвердив нову облікову ставку
    10.03.20253 271
  • Неймовірні наші жінки!
    Ви – сила, ніжність, мудрість і натхнення! Ви створюєте навколо себе красу і гармонію, досягаєте вершин у навчанні, роботі, піклуєтесь про близьких і підтримуєте їх. Ви – опора, мотивація та енергія, яка рухає світ уперед!
    07.03.20251431
  • Що почитати у березні: 12 найцікавіших матеріалів редакції за лютий
    На жаль, війна триває... А отже, й надалі це основна тема, до якої зводиться більшість інших (зокрема, бухгалтерських). Щоби поміж усім цим потоком інформації не пропустити чогось важливого, рекомендуємо почитати 12 найцікавіших матеріалів редакції за лютий
    03.03.20252 240
  • «Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 24 лютого - 2 березня
    Виправлення помилок у місячній єдиній звітності; нова форма фіскального чека; коли «єдинники» вперше застосовуватимуть нову форму звітності з ЄП; як залишатися «невидимим» з метою непотрапляння до графіка перевірок ДПС, та 25 змін та подій березня
    03.03.20253 2551