Суть проблеми
Відповідно до частини другої ст. 39 Закону №2232-XII та ст. 119 КЗпП за громадянами України, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, але не більше одного року, зберігаються місце роботи (посада) і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, в яких вони працювали на час призову, незалежно від підпорядкування та форми власності.
До 01.01.2016 р. такий середній заробіток підлягав компенсації з бюджету, але потім ця норма із законодавства була виключена. Отже, з 2016 року нарахована сума середнього заробітку виплачується мобілізованим працівникам за рахунок роботодавця. Про це ми писали тут.
Що стосується середнього заробітку за 2014-2015 рр., він мав відшкодовуватися з бюджету. Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період затверджено постановою КМУ від 04.03.2015 р. №105 (набула чинності з 17.03.2015 р., втім застосовувалася до усіх сум середнього заробітку, які підлягали компенсації з 2014 року).
Скасування фінансування такої компенсації з бюджету у 2016 році призвело до того, що частина роботодавців не встигла її отримати. Це, насамперед, стосується тих, хто нараховував такий середній заробіток у грудні 2015 р. – вже у січні 2016 р. отримати компенсацію понесених витрат було доволі проблематично (у Держбюджеті-2016 не були передбачені кошти на це). Були проблеми і в тих роботодавців, які протягом 2015 року не подавали звітність нарахування та виплату такого середнього заробітку вчасно: часто їх відмовлялися приймати і мотивували відмову у наданні компенсації саме відсутністю вчасно поданої звітності. Втім, судячи з роз’яснень контролюючих органів, і протягом 2016 року траплялися виплати цієї компенсації.
Постановою КМУ від 12.04.2017 р. №254 були внесені зміни до Порядку №105 (вони набрали чинності з 14.05.2017 р.). Саме ці зміни покликані допомогти усім роботодавцям, які такий середній заробіток у 2014-2015 р.р. нараховували, а компенсацію не отримали, отримати її за рахунок Держбюджету-2017. Ми про це писали тут.
Документальне оформлення
Відповідно до п. 4 оновленої редакції Порядку №105, для отримання компенсації з бюджету середнього заробітку підприємства, установи, організації, фермерські господарства, сільськогосподарські виробничі кооперативи, незалежно від підпорядкування і форми власності та фізичні особи - підприємці протягом трьох місяців з дня набрання чинності постановою КМУ № 254 (тобто, до 14.07.2017 р.!) подають органові соціального захисту населення звіти про фактичні витрати на виплату компенсації з бюджету середнього заробітку працівникам за формою згідно з додатком 1 до Порядку №105, погоджені районним (міським) військовим комісаріатом або військовою частиною, що здійснювали призов працівників на військову службу, в частині підтвердження призову та проходження військової служби.
Докладніше про складання цих звітів читайте тут>>
Бухгалтерський облік
Мінфін у листі від 24.09.2015 р. №31-11410-08-10/29963 зазначив, що нарахування компенсації відображається в бухобліку за кредитом рахунку 66 "Розрахунки за виплатами працівникам" і дебетом рахунку 94 "Інші витрати операційної діяльності".
Надходження грошових коштів на рахунок підприємства від органів соцзахисту для виплати компенсації відображається за дебетом рахунку 31 "Рахунки в банках" і кредитом рахунку 48 "Цільове фінансування і цільові надходження". Водночас на цю суму визнається дохід і відображається за дебетом рахунку 48 і кредитом рахунку 71 "Інший операційний дохід".
Виплата компенсації мобілізованим працівникам відображається за дебетом рахунку 66 та кредитом рахунку 30 "Готівка" або 31. Про це ми писали тут .
Але, зверніть увагу: так мала відображатися така компенсація у випадку, якщо підприємство вчасно подало звіт до соцзабезу. Якщо цього не відбулося або соцзабез відмовив у виплаті компенсації, роботодавець відображав в бухобліку такий середній заробіток як звичайну зарплату.
Після отримання компенсації у 2017 році в бухобліку доведеться зробити коригування. Справа в тому, що сума такої компенсації не оподатковується ані ПДФО, ані військовим збором, ані ЄСВ (що було актуально у 2014-2015 роках). Тож, доведеться не тільки внести зміни до звітності, поданої до ДФС (про що нижче), а й сторнувати утримання, якщо вони були зроблені із такого середнього заробітку.
Вносити зміни до даних бухобліку потрібно відповідно до норм П(С)БО 6. Оскільки йдеться про виправлення показників минулих звітних років, доведеться коригувати сальдо відповідних рахунків балансу на початок 2017 року. В частині витрат, які виникли внаслідок нарахування ЄСВ на суму такого середнього заробітку, потрібно буде коригувати суму чистого прибутку (чистих збитків) на початок 2017 року. Оформити ці коригування потрібно бухгалтерською довідкою.
Приклад. Підприємство нарахувало середній заробіток мобілізованому працівнику за грудень 2015 року у сумі 3000 грн, але не отримало за це компенсацію (хоча звіт був вчасно поданий до соцзабезу).
Тож, у грудні 2015 року підприємство при нарахуванні середнього заробітку зробило проведення: Дт 949 Кт 661 на суму 3000 грн. У січні 2016 р. при виплаті середнього заробітку було зроблено проведення: Дт 661 Кт 311 на суму 3000 грн.
Наприкінці I кварталу 2016 року, коли підприємство втратило надію отримати з бюджету компенсацію, було зроблено коригування:
- Дт 44 Кт 651 на суму 1102,80 грн (обрахована зі ставки ЄСВ 36,76 %, коригуючий коефіцієнт для спрощення не застосовуємо, коригування, що виникли з податку на прибуток внаслідок неврахованих витрат, для спрощення не розглядаємо*),
- Дт 661 Кт 651 на суму 108 грн (обрахована зі ставки ЄСВ 3,6%),
- Дт 661 Кт 641/ПДФО на суму 450 грн (обрахована зі ставки 15%).
Переплата, що виникла внаслідок коригування, була погашена наступними виплатами працівнику.
У червні 2017 року підприємство отримало компенсацію з бюджету і робить зворотні коригування (або ті ж проведення, лише червоним сторно), станом вже на початок 2017 року. Внаслідок цього виникає недоплата мобілізованому працівнику, яку потрібно якнайшвидше погасити.
Відображення у звітності до ДФС
Роботодавці, напевно, ще пам’ятають, що порядок оподаткування середнього заробітку мобілізованим працівникам, який компенсується із бюджету, кілька разів змінювався (що спричиняло кількаразове внесення змін до звітності про доходи працівників). Тож, ця ситуація вже розглядалася податківцями і ними надавалися рекомендації, як про те, як має бути відображена сума такого доходу у формі №1ДФ та в Звіті з ЄСВ (додаток 4), так і про те, як треба зробити коригування зазначених у них сум податків та ЄСВ.
Якщо розглядати ситуацію, наведену нами у прикладі, при складанні форми №1ДФ за 4 квартал 2015 року та звіту з ЄСВ за грудень 2015 р. підприємство ще сподівалося, що суму компенсації отримає. А отже, відображало в них суму такого доходу як неоподатковану.
Відповідно до роз’яснень податківців, у формі №1ДФ за 4 квартал 2015 р. цей дохід мав відображатися як компенсація із бюджету в межах середнього заробітку за ознакою доходу «128»:
- в графі 3а «Сума нарахованого доходу» – сума нарахованої компенсації в межах середнього заробітку мобілізованим працівникам за 4 квартал;
- в графі 3 «Сума виплаченого доходу» – прочерк (оскільки дохід виплачувався у січні 2017 р. і не прирівнювався з метою оподаткування до зарплати працівника);
- в графі 4а «Сума утриманого податку, нарахованого» – прочерк (на компенсацію із бюджету в межах середнього заробітку ПДФО не нараховується);
- в графі 4 «Сума утриманого податку, перерахованого» – прочерк.
В розділі ІІ форми №1ДФ за 4 квартал 2015 р. в рядку «Військовий збір» проставляються прочерки (тобто такий дохід в ньому не зазначається), оскільки на компенсацію в межах середнього заробітку мобілізованих працівників військовий збір не нараховується.
У звіті з ЄСВ за грудень 2015 р. цей дохід мав відображатися наступним чином.
При нарахуванні мобілізованим працівникам виплат, що компенсуються з бюджету, таким особам присвоюється код категорії застрахованих осіб «48».
В таблиці 6 Звіту інформацію про особу відображають із обов’язковим зазначенням реквізитів:
- 11 «Місяць та рік, за який проведено нарахування»;
- 15 «Кількість календарних днів перебування у трудових/ЦП відносинах протягом звітного місяця»;
- 17 «Загальна сума нарахованої заробітної плати/доходу (усього з початку звітного місяця)».
Реквізити 18 та 19 не заповнюються.
Після внесення змін у бухгалтерському обліку в 2016 році були внесені зміни і до зазначених форм звітності. Як це зробити, податківці радили тут і тут.
Цікаво, що податківці радили робити зміни до форми №1ДФ у тому звітному періоді, в якому змінився характер нарахованого працівнику доходу. Втім, оскільки зазначення сум доходу зі знаком «мінус» порядком заповнення цього звіту не передбачено, більшість роботодавців це робило шляхом подання уточнюючого розрахунку. В ньому було два рядки:
- за ознакою "128" у податковому розрахунку відображалися суми нарахованого (виплаченого) доходу, у вигляді компенсаційних виплат без нарахування та утримання податку на доходи фізичних осіб. У графі 9 цього рядка було зазначено «1» - на видалення цього рядка зі звіту;
- за ознакою «101» зазначався дохід у вигляді зарплати. При цьому зазначався не тільки нарахований (виплачений) дохід, а і суми нарахованого та сплаченого ПДФО (відповідно до правил відображення звичайної заробітної плати). У графі 9 цього рядка було зазначено «0» - на додання цього рядка до звіту.
У звіті з ЄСВ в 2016 році за місяць, у якому було внесено зміни до бухобліку (а не за грудень 2015 року) відображалися відповідні коригування.
В Таблиці 1 показувалася сума донарахованого та доутриманого ЄСВ і зазначалася причина (наприклад, «виправлення помилки»).
В Таблиці 6 особу відображали двома рядками. В першому відображали поточний період із зазначенням кількості календарних днів перебування в трудових відносинах та суми середнього заробітку як звичайної заробітної плати (із відповідним нарахуванням ЄСВ).
В другому рядку відображали особу із кодом типу нарахування - 2 (самостійно донараховані суми ЄСВ за грудень 2015 р.). В цьому рядку зазначалися суми не тільки нарахованого працівнику доходу, а й донарахованого (доутриманого) ЄСВ.
В обох цих випадках код застрахованої особи мав бути «47».
Після отримання компенсації у червні 2017 року треба буде знову відкоригувати дані звітності. Але цього разу виправлення будуть зворотні.
При цьому в уточнюючому розрахунку до формі №1ДФ доведеться зробити ті самі два рядка, але в графі 9 поміняти відомості між рядками («1» зазначити у рядку із ознакою доходу «101», а «0» зазначити у рядку із ознакою доходу «128»).
У звіті ЄСВ за червень 2017 р. безпосередньо коригування відбудеться окремим рядком із кодом типу нарахування – 3 (зайво нараховані суми ЄСВ). У ньому потрібно буде відсторнувати зайво нараховані та утримані суми ЄСВ із середнього заробітку працівника за грудень 2015 р. Приклад того, як це зробити, податківці наводили тут.
*Сума податку на прибуток відображається у бухгалтерському обліку за даними поданої декларації з цього податку. Отже, коригування суми цього податку в кореспонденції із рахунком 44 треба буде робити лише після подання уточнень до такої декларації за 2015 рік.