• Посилання скопійовано

Змінений порядок надання допомоги по частковому безробіттю діє з 16 липня

Працівники, які під час карантину перебували у неоплачуваній відпустці або в оплачуваному простої, матимуть право на допомогу по частковому безробіттю. Натомість ФОП-пенсіонери втратять право на таку допомогу. Це передбачено змінами до Порядку надання допомоги по частковому безробіттю через коронавірус

Змінений порядок надання допомоги по частковому безробіттю діє з 16 липня

Постановою від 15.07.2020 р. №600 Уряд вніс зміни до Порядку надання допомоги по частковому безробіттю через коронавірус. Про це ми повідомляли тут.

Окремих правил щодо набрання чинності в постанові не зазначено. Відповідно зміни запрацюють з дня офіційного опублікування. 16 липня постанову було опубліковано в Урядовому кур'єрі №135. Відповідно зміни почали діяти з 16 липня. Але зі змістом її можемо ознайомитися вже зараз.

 

Нові категорії осіб, які отримали право на допомогу

З дня набрання чинності Постанови №600 допомога по частковому безробіттю на період карантину надається центром зайнятості в період карантину, а також протягом 30 календарних днів після завершення карантину:

  • працівникам, з якими роботодавцем оформлено трудові відносини, в тому числі тими, які отримують оплату часу простою відповідно до ст. 113 КЗпП (крім періоду освоєння нового виробництва (продукції);
  • працівникам, які перебувають у відпустці без збереження заробітної плати  на час карантину;
  • працівникам у разі втрати ними частини заробітної плати або доходу внаслідок вимушеного скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у зв’язку зі зупиненням (скороченням) діяльності за зверненням роботодавця;
  • ФОП, який є застрахованою особою (крім осіб, які отримують пенсію) та не отримує допомогу по частковому безробіттю на період карантину як працівник.

Тобто тепер працівники, які перебувають у карантинній неоплачуваній відпустці, теж мають право на допомогу. Також мають право на допомогу працівники, якщо роботодавець вимушено скоротив робочий час, та під час простою. Навіть якщо це оплачуваний простій!

Проте залишається обмеження в праві на цю допомогу для працівників, які отримують пенсію.

 

ФОПи, які право на допомогу втратили

Постанова №600 вносить до Порядку №306 два уточнення, які є відповіддю на запитання багатьох підприємців (зокрема, і на нашому сайті).

  1. Чи має право на допомогу по частковому безробіттю ФОП, який отримує пенсію?

До цього моменту Порядок №306 можна було розуміти щодо цього питання по-різному. Адже, з одного боку, допомога повинна була надаватись ФОП, які є застрахованими особами, тобто які або за яких сплачується ЄСВ. А ФОП-пенсіонери (крім поки що тих, хто отримує пенсію за вислугу років) ЄСВ за себе не платять. З іншого боку, коли доходило до опису пакета документів, які надаються для отримання допомоги, ФОП, яких позбавлено від сплати ЄСВ, дозволяли не надавати довідку про таку сплату. Так надається таким ФОП допомога чи ні?

Центри зайнятості здебільшого відмовляли. Тепер в них для цього буде чітка нормативна підстава.

А ще у п. 2 Порядку №306 викладено в новій редакції визначення «пенсії». Тепер цей термін  вживається у значенні, наведеному в абзаці двадцять другому статті 1 та з урахуванням пунктів 13—133 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

Отже, пенсія для цього випадку – це щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або яку отримують члени її сім'ї у випадках, визначених цим Законом.

  1. Як щодо ФОП-інвалідів?

Щодо них до внесення змін Постановою №600 ситуація була така ж сама, як у ФОП-пенсіонерів. Проте ФОП-інвалідам у допомозі по частковому безробіттю здебільшого не відмовляли. Проте надалі буде виняток – якщо ФОП-інвалід  отримує пенсію, права на допомогу він не матиме!

Узаконили урядовці й ще одне неписане правило: ФОПи, які є працівниками та отримають допомогу як працівники, вже не матимуть права на допомогу.

 

Довідка про сплату ЄСВ

Постановою №600 внесено зміни до пп. 4 п. 9 Порядку.

Тепер довідку про сплату ЄСВ за останні шість місяців, що передують даті зупинення (скорочення) діяльності, роботодавець  або ФОП зможуть подавати на підставі звітних відомостей, що надаються до ПФУ чи ДПС.

Але, як і раніше, обов’язок подавати таку довідку не стосується ФОП, які звільнені від сплати ЄСВ за ст. 4 Закону №2464.

 

Допомогу перераховуватимуть на поточний рахунок роботодавців та ФОП

Постановою №600 внесено чіткість щодо того, на який рахунок буде  перераховуватися допомога ФОП та роботодавцям.

З дня набрання чинності Постанови №600 допомога має перераховуватися на поточний рахунок цих осіб. Тобто вже буде чітко визначено, що соцрахунок відкривати у банку для виплат з Фонду буде не потрібно. А навіть, якщо він є, зазначати треба буде рахунок 2600. 

 

Нові форми відомостей

Насамперед нагадаємо хронологію змін додатків до Порядку №306.

Спочатку Порядок №306 було призначено лише для отримання допомоги по частковому безробіттю працівниками (за допомогою роботодавців). Тому додатків до цього Порядку було два:

  • Додаток №1. Примірний договір (який роботодавці укладали зі центром зайнятості).
  • Додаток №2. Відомості про працівників (які роботодавці надавали центру зайнятості).

Потім право отримувати таку допомогу на себе отримали і ФОП. Тому 06.06.2020 р. до Порядку №306 внесли відповідні зміни. Зокрема, вони стосувалися й додатків до цього Порядку – їх стало 3: 

  • Додаток №1. Відомості про працівників.
  • Додаток №2. Відомості про ФОП (які він подає центру зайнятості, щоб отримати допомогу на себе).
  • Додаток №3. Примірний договір (який роботодавці укладають з центром зайнятості).

Нащо було міняти ці додатки місцями і змінювати номери тих, що вже були, замість того, щоб додати третім новий – не питайте. Сприйматимемо це як належне.

 

Що змінилось зараз?

З дати набрання чинності Постанови №600 у Порядку №306 буде оновлено:

  • редакцію Додатку №1. З нього зникає інформація про норму робочого часу та його скорочення, а також про суму допомоги по частковому безробіттю. Але тарифна ставка (оклад) залишається;
  • редакцію Додатку №2. ФОП вже не треба буде зазначати нормальну тривалість власної праці і те, наскільки вона скоротилась внаслідок карантину. Не треба буде й зазначати суму допомоги – такий рядок теж прибирають з форми.

 

Чому було внесено такі зміни?

Тому що ці додатки (1 та 2) надаватимуться у складі первинного пакета документів для призначення допомоги. В них суми допомоги ще не буде. Вони надаватимуться просто, щоб визначити коло осіб, які на цю допомогу претендують.

А ось коли справа дійде до перерахування коштів, тоді треба буде подавати (щомісячно!) відомості про тих, кому фактично надається допомога. І ось в цьому випадку треба буде подавати інформацію в повному обсязі (з сумою допомоги!), згідно з новими Додатком №4 та Додатком №5 відповідно. 

Тобто з набрання чинності Постанови №600 додатків стане 5 і зміняться правила їх подання центру зайнятості.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/ЄСВ, соціальний захист

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ЄСВ, соціальний захист»