21 квітня на черговому засіданні ВРУ прийнято в цілому законопроєкт №7300, яким воєнний стан в Україні продовжується з 05:30 25 квітня 2022 року строком на 30 діб (тобто до 25 травня).
22 квітня Закон було підписано Президентом та опубліковано в "Голосі України". З його текстом можна ознайомитися тут.
Продовження воєнного стану напряму впливає на ведення бізнесу та трудові відносини з працівниками. Тому ми вирішили нагадати, які пільги та правила діють для платників різних податків та нюанси роботи працівників під час війни.
Сплата податків та звітування
У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок під час війни (тобто поки до 25 травня) він звільняється від відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Це стосується:
- дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ;
- реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування;
- подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Але наголосимо, що це стосується саме тих платників, які не можуть виконувати свої обов'язки! Про це ми писали тут.
Наразі до 31 травня діє ще й карантин. А він також звільняє від штрафів за порушення строків звітування з окремих податків, крім ПДВ, акцизу та рентної плати. Проте, як тільки карантин закінчиться, мораторій на штрафи закінчиться теж. І порушникам треба буде доводити, що через війну вони не мали можливості вчасно подати декларацію та/або сплатити податки.
До 25 травня ще не реєструємо ПН та РК
З 24 лютого 2022 року платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано ПН/РК, включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми ПДВ, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону про бухоблік.
Далі протягом 6-ти місяців після припинення або скасування дії правового режиму воєнного стану платники зобов’язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН усіх ПН/РК, реєстрація яких відтермінована на час дії правового режиму воєнного стану.
Податковий кредит, задекларований платниками під час останнього на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягає обов’язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних ПН/РК. Про це ми писали тут.
Мораторій на перевірки контролюючих органів під час війни
На період воєнного стану (тобто поки до 25 травня 2022 року) контролюючі органи не проводять планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду. Про це ми писали тут.
Зверніть увагу, що ДПС не належить до таких органів. Але ДПС може проводити тільки обмежене коло перевірок:
- камеральні перевірки декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в ЄРПН, та/або митних декларацій, за винятком товарів (продукції), визначених пп. 215.3.1, 215.3.2, 215.3.2-1 та 215.3.3-1 ПКУ,
- камеральні перевірки податкових декларацій платників єдиного податку 4 групи;
- фактичні перевірки.
Про це ми писали тут.
З 1 квітня фізособи-"єдинники" 1 та 2 груп звільняються від сплати ЄП
З 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану на території України згідно з абзацом першим пп. 9.1 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої груп, мають право не сплачувати єдиний податок. Тобто поки що можна не сплачувати за квітень та травень, адже ВС діє до 25 травня. Але наголосимо, що платити не заборонено, адже це тільки право не платити.
2 та 9 травня не будуть вихідними днями
Навесні 2022 року мали б бути вихідними днями 2 травня (перенесення вихідного з 01.05.2022) та 9 травня (святковий день).
Проте воєнний стан продовжено, тому наразі діє ст. 6 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» встановлено інші правила на період воєнного стану, а саме призупинено дію ст. 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів.
Тому 2 травня та 9 травня є звичайними робочими днями, робота в які оплачується у звичайному, а не подвійному розмірі.
Відповідно й банки будуть працювати в звичайному режимі 2 та 9 травня. Але поки про це НБУ не повідомляв.
До того ж відміна свят та вихідних у травні впливає на нарахування відпускних. Як тепер порахувати стаж, який дає право на щорічну відпустку? А середню зарплату як рахувати? І що робити з тривалістю відпустки? Про це ми розповідали тут.
Трудові відносини під час війни
Ще наприкінці березня Мінекономіки навело роз'яснення щодо порядку дій роботодавців з 24 березня через набрання чинності нового Закону №2136. Зокрема, про права мобілізованих та тероборони, правила дистанційки при переїзді працівників за кордон, надання відпустки у разі неможливості вийти на роботу, а також про простій.
Також окремо прописані правила виплати зарплати під час війни. Так от, роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати. Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов'язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили. Тож ці правила діють й далі до 25 травня.
Призупинення трудового договору: оформлення та наслідки
Оскільки воєнний стан продовжено до 25 травня, то до цієї дати і у працівників, і у роботодавців діє інструмент – призупинення трудових відносин. Яких правил при цьому слід дотримуватися? Як оформити та яких наслідків від цього чекати? Читайте ось тут.
Якщо треба буде перевезти підприємство в безпечне місце – є платформа для допомоги в релокації бізнесу
ДП «Прозорро.Продажі» запустило платформу, що допоможе перемістити бізнес із «гарячих точок» та продовжити його діяльність у більш безпечному місці.
До 25 травня діє скасування обов'язкового маркування товарів на час війни
До 25 травня суб’єкти господарювання, які не в змозі виконати вимоги щодо маркування товарів у зв’язку з військовими діями, можуть через подовження воєнного стану, здійснювати реалізацію таких товарів без обов’язкового нанесення інформації про такі товари українською мовою.
Нарахування лікарняних під час війни
Процедура призначення допомог від ФСС не змінилась попри воєнний стан.
Але лікарняні в електронному вигляді наразі через технічні проблеми можуть не змінювати статус на «готовий до сплати». При цьому їх можна використовувати для оплати.
Водночас, якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), застрахована особа може отримати лікарняні або декретну допомогу напряму від ФССУ. Для цього необхідно звернутись до будь-якого зручного відділення Фонду, контакти усіх відділень оновлюються за посиланням. Про це все ми писали тут.
А найбільша спільнота бухгалтерів в Україні – у нашій групі на Facebook