• Посилання скопійовано

Продовження воєнного стану до 10 листопада 2024 року: які наслідки для бізнесу?

Президент підписав Закон про продовження воєнного стану до 10 листопада. Нагадаємо, як сплачувати податки, що з трудовими відносинами і оплатою праці у цей період

Продовження воєнного стану до 10 листопада 2024 року: які наслідки для бізнесу?

Сьогодні, 07.08.2024, Президентом було підписано Закон №3891, яким затверджено Указ Президента  від 23.07.2024 №469/202 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні». Найближчим часом цей закон буде опубліковано. Таким чином, воєнний стан в Україні буде продовжено з 05:30 12 серпня 2024 року строком на 90 діб (тобто до 05:30 10 листопада 2024 року).

Продовження воєнного стану безпосередньо впливає на ведення бізнесу та трудові відносини із працівниками. 

Тому ми вирішили нагадати, які тимчасові пільги та спеціальні правила діють для платників різних податків. А також разом згадаємо нюанси оплати праці працівників під час війни. 

 

Генератори для бізнесу

Щоденні вимкнення світла за графіком та поза його межами – це вже буденність.

Якщо у вас часто відключають електроенергію, причому роблять це без зрозумілого графіка, справді, важко побудувати робочий день і якісно надавати послуги або торгувати у магазині. 

Ті, хто бажає працювати, вже давно придбали і генератори, і повербанки тощо. 

Тим, хто ще думає про це і планує замовити таке обладнання за кордоном, нагадуємо. 

Законами №3853-IX та №3854-IX передбачено пільги з митних платежів та ПДВ під час ввезення в Україну енергетичного обладнання, інших відповідних товарів, необхідних для відновлення процесу безперебійного постачання електроенергії в Україні. Це стосується: 

  • електрогенераторного обладнання;
  • обладнання для вітро- та сонячної генерації;
  • акумуляторів (крім акумуляторів малої потужності).

Далі головна умова, щоб все придбане працювало. Про це ми докладно писали тут.

І ще. Подавати до ДПС за основним місцем ф. №20-ОПП про газовий котел та/або паливний генератор, які експлуатуються за адресами розташування власних або орендованих приміщень юрособи, щодо яких було подано ф. №20-ОПП, не потрібно. На цьому вже наголошували податківці у своєму роз’ясненні

А тепер декілька правил роботи торговців під час вимкнення світла.

 

Якщо у вас РРО

У разі тимчасового (не більше 7 робочих днів) відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки.  

Не забувайте! ДПСУ підкреслила, що застосування штрафів за порушення вимог Закону про РРО з 01.08.2023 відновлено стосовно суб’єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сферах купівлі/продажу іноземної валюти, організації та проведення азартних ігор за порушення, вчинені до та під час воєнного стану.

З 01.10.2023 застосування штрафних (фінансових) санкцій відновлено стосовно всіх суб’єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, з повним скасуванням відповідальності за порушення, вчинені з 01.01.2022 по 30.09.2023 включно.

 

Якщо у вас ПРРО

З 01.08.2023 відновлено заборону на роботу ПРРО в режимі офлайн, якщо щодо такого ПРРО продавцем не отримано діапазон фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером ДПС, які присвоюються розрахунковим документам ПРРО, що працює в режимі офлайн. Про це ми писали тут. Отже, повоєнні пільги для торгівлі із ПРРО закінчилися ще у серпні минулого року. 

На період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером проведення розрахункових операцій суб’єктом господарювання здійснюється в режимі офлайн, що може тривати не більше ніж 36 годин та не більше ніж 168 годин протягом календарного місяця, зі створенням електронних розрахункових документів, яким присвоюються фіскальні номери з діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером.

Якщо форс-мажор триває у проміжку часу, в якому господарський об’єкт припиняє свою роботу згідно з розкладом, Z-звіт має бути створений на РРО не пізніше наступного робочого дня, до початку проведення розрахункових операцій на такому РРО. Докладно про це – тут.

Увага! Як виплачувати зарплату за час відключення світла, дивіться тут.

 

Сплата податків та звітування під час війни

Всі платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, вже не звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, незважаючи на війну та карантин. Докладніше про це ми писали ось тут.

А ті, хто не мав можливості сплачувати та звітувати з податків, мали подати відповідну заяву з переліком документів до ДПС до 30 вересня 2022 року включно. Про це ми писали тут. Але не всі могли це зробити до граничного терміну через бойові дії. Тому податківці вже видали роз’яснення щодо цього.

Згідно з ним подати заяву про те, що ви не мали можливості виконувати свої податкові обов’язки через війну, можна і пізніше, – тоді, коли таку можливість буде відновлено. 

Наприклад, якщо платник податків набув можливість виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) 20 січня 2024 року, то заяву та відповідні документи він повинен подати до контролюючого органу до 1 березня 2024 року (включно). 

Період подання заяви рахується таким чином: 11 календарних днів жовтня (кількість днів до закінчення місяця, в якому відновлено можливість виконання податкових обов’язків) + 30 календарних днів листопада + 30 календарних днів грудня (60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей).

 

З 8 лютого 2023 діють такі правила реєстрації ПН та РК

За Законом №2876 (див. тут) на період воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення:

1. Продовжено граничні терміни реєстрації податкових накладних – для ПН, складених з 1 до 15 числа місяця, – на 5 календарних днів, а для ПН, складених з 16 до останнього числа місяця, – на 3 календарних дні.

2. Зменшено штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до 2-5-10-15-25% суми ПДВ замість 10-20-30-40-50% залежно від строку такого порушення.

3. Збільшено час роботи електронних сервісів податкових органів – з 8:00 до 20:00 (наразі до 18:00), а операційний день, на який припадатиме граничний строк реєстрації податкових накладних, триватиме з 0:00 до 24:00.

Ці питання ми також розглянули в аналітиці від редакції

А 18 серпня можна буде зареєструвати ПН та РК за ІІ половину липня. 

 

Поки ще діють старі форми ПН та РК та правила їх заповнення

Нагадаємо, що з 1 липня 2024 року за новою редакцією п. 201.1 ПКУ у формі ПН з’явилися нові обов’язкові реквізити: дата та номер митної декларації та дата та номер договору (контракту). 

Їх потрібно буде заповнювати за операціями з експорту окремих сільгосптоварів. Про це податківці докладно розповідали тут

Увага! Зміни до форм ПН та РК не вносили, тож і тепер складаємо ПН і РК за цими формами. 

Як зазначила ДПС, нові правила заповнення ПН почнуть діяти тільки після затвердження КМУ окремого режиму експорту для аграріїв. А до того часу як форма ПН, так і правила її заповнення залишаються незмінними.

 

Кого перевірятимуть податківці найближчим часом?

Нагадаємо, що Законом №3219 з 1 серпня 2023 року повернено більшу частину податкових перевірок.

З 1 грудня 2023 року запрацював Закон №3453. Він містить розширені критерії відбору платників податків для планових перевірок з 1 грудня 2023 року до кінця 2024 року. Про це ми писали тут. Докладний аналіз дивіться тут, а порядок визначення рівня податку на прибуток та ПДВ для перевірок ДПС у 2024 році – ось тут

Перевірки під час дії воєнного стану проводитимуться виключно за наявності безпечних умов для їх проведення. 

Увага! План-графік перевірок ДПС на 2024 рік можна переглянути тут. Але ДПС поступово його змінює. Останні зміни для юросіб було проведено 28 червня. Про це ми писали тут.

 

Пом’якшення валютних обмежень від НБУ

За рішенням НБУ з 4 травня 2024 року скасовано всі валютні обмеження для імпорту робіт та послуг, надано можливість переказувати кошти за кордон за лізингом / орендою. Також з 4 травня пом'якшено обмеження в частині погашення «нових» зовнішніх кредитів та надано можливість погашати проценти за «старими» зовнішніми кредитами. 

До того ж пом'якшуються обмеження в частині переказу іноземної валюти від представництв на користь своїх материнських компаній.

З 13 травня забезпечено можливість бізнесу репатріювати «нові» дивіденди.

А з 11 липня резиденти-позичальники можуть купувати валюту для її резервування за кредитним договором з МФО, а також сплачувати відсотки за зовнішнім корпоративним боргом. До того ж бізнес може сплачувати збори з охорони прав на об’єкти права інтелектуальної власності. Про це ми писали тут.

Ще з 11 липня скасовано граничні строки розрахунків для товарів військового і подвійного використання та обладнання, що імпортуються за держконтрактами з оборонних закупівель. Для експорту окремої сільгосппродукції з 12 липня діє строк розрахунків – 120 днів. Про це – ось тут.

 

Пільги зі сплати ЄСВ для ФОПів діють і далі

Закон №3219 не вніс змін до п. 9-19 розд. VIII Закону про ЄСВ щодо застосування пільг зі сплати ЄСВ для ФОПів з 1 березня 2022 року до припинення війни, а також протягом наступних 12 місяців. Тож ці пільги діятимуть і далі. Про це ми писали тут

 

З 1 серпня 2023 року сплату ЄП підприємцями відновлено, але є винятки

Нагадаємо, що через війну з 1 квітня 2022 року фізособам-«єдинникам» І та ІІ груп було надано право не сплачувати до закінчення війни податок до бюджету. Про це ми писали тут.

Завдяки Закону №3219 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ містить кінцеву дату застосування пільг для «єдинників» І та ІІ груп та правил перебування для спецгрупи ЄП – до 1 серпня 2023 року. 

Тож у серпні пільга щодо несплати ЄП для І та ІІ груп вже не діяла, і зазначені ФОПи повинні сплачувати авансові внески з ЄП своєчасно. Але є винятки – це ФОПи з ТОТ та територій бойових дій. 

А ДПС мала списати зайво нараховані суми боргу за квітень 2022 року – липень 2023 року. Про це докладно ми зазначали тут.

 

Трудові відносини під час війни

Ще у 2022 році Мінекономіки навело роз'яснення щодо порядку дій роботодавців з 24 березня через набрання чинності «воєнним» Законом №2136. Також окремо прописано правила виплати зарплати під час війни.

Потім, з 19 липня 2022 року, ці правила оновили. З метою посилення захисту прав працівників було прийнято Закон №2253, яким внесено зміни до КЗпП та інших трудових законів. Йдеться про забезпечення рівності у сфері праці, правового регулювання масового звільнення працівників та колективного-договірного регулювання. Про це ми писали тут, а новину з коментарями Мінекономіки дивіться тут.

Наголосимо, що ці правила діятимуть протягом всього воєнного стану. Тобто до 10 листопада 2024 року, а можливо, і довше, якщо воєнний стан в Україні продовжать. 

Зокрема, до цієї дати і працівники, і роботодавці мають спеціальний інструмент – зупинення трудових відносин. Яких правил при цьому дотримуватися? Як оформити та яких наслідків від цього чекати? Докладно про це читайте ось тут і тут.

Також іншим Законом №3494 прописано нові правила встановлення вихідних днів та надання відпусток під час воєнного стану. Ці новації діють з 24 грудня 2023 року. Про них ми докладно розповідали тут

З 19 липня 2022 мобілізованим працівникам можна не нараховувати середній заробіток.

Зверніть увагу: для бійців територіальної оборони середній заробіток зберігається! Про це ми писали тут.

 

Нарахування лікарняних під час війни

З 1 січня 2023 року фінансування лікарняних та декретних вже здійснює ПФУ, але процедура призначення не змінилася. Про це ми писали тут

Водночас якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), працівник може отримати лікарняні (починаючи з 6-го дня непрацездатності) або декретні самостійно, безпосередньо від ПФУ.

 

День Незалежності України та День захисників і захисниць не є святковими

У серпні та жовтні 2024 року ми мали би мати офіційні дні відпочинку через День Незалежності України та День захисників й захисниць.

Проте воєнний стан продовжено, тому наразі діє ст. 6 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», якою встановлено інші правила на період воєнного стану, а саме зупинено дію ст. 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів.

Тому 24 серпня й 1 жовтня не будуть святковими. Хоча, звісно, кожен роботодавець самостійно визначає, працювати в ці дні чи відпочивати. Про будь-яке рішення і графік роботи в ці дні варто повідомити працівників! 

Норми тривалості робочого часу без урахування святкових та вихідних на 2024 рік дивіться тут

А ще скасування святкових днів впливає на нарахування відпусткових. Як порахувати стаж, який дає право на щорічну відпустку? А середню зарплату як рахувати? І що робити з тривалістю відпустки? Про це ми розповідали тут.

 

Індексація зарплати-2024 – розпочинаємо з серпня

У 2024 році право на проведення індексації заробітної плати працівників поновлюється.

А за даними Держстату, інфляція на споживчому ринку у червні 2024 р. порівняно із травнем 2024 р. становила 2,2%, з початку року – 4,3%. Отже, індекс інфляції за червень 2024 р. становить 102,2%. 

Звісно, хоча цей показник і менший за 103%, але він впливає на розрахунок індексу споживчих цін для нарахування індексації у серпні. 

За відповідними розрахунками виходить, що ті роботодавці, які не підвищували посадові оклади працівникам з грудня 2023 року, а також ті, які збільшували їх у січні та лютому 2024 року, у серпні 2024 року повинні будуть вперше нарахувати індексацію. Докладніше про це ми писали тут.

 

Новації у бронюванні працівників

За Законом №3633, крім бронювання, має бути оформлена і відстрочка від призову. Тобто підприємства мають оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язаних, які заброньовані за Порядком №76 у районному (міському) ТЦК, на території відповідальності якого вони розміщуються. Докладніше про це ми писали тут.

А про всі інші новації щодо мобілізації дивіться ось тут

Зауважимо, що з 8 червня діють оновлені підходи до бронювання працівників. Йдеться про Постанову №650. Докладний аналіз змін до Порядку бронювання ми навели в окремому аналітичному матеріалі

Зокрема, з 17 липня запроваджено е-бронювання, але поки що для окремих роботодавців. Про це – тут.  

А у всіх підприємств, які зазначені у Постанові №650, з’явився обов’язок повідомляти ПФУ про зміни у трудових відносинах з усіма їхніми працівниками. 

Як працює сервіс ПФУ, ми писали тут та окремо наголошували, що ПФУ до 1 серпня чекає на відомості за період з 8 червня до 1 серпня. Далі про зміни потрібно буде звітувати не пізніше наступного дня  виникнення відповідної події.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Суспільство і життя/Економіка

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Економіка»