Це – шістнадцятий з початку року (сто п’ятдесят другий загалом та сорок другий під час війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена перевіркам різних органів влади та їхній діяльності в цілому. З моменту написання попередньої розсилки минуло три тижні, тож нам є про що розповісти. Зокрема:
- зауважимо, що ДПСУ оновила план-графік перевірок юросіб на 2024 рік;
- підкреслимо, що Уряд запроваджує ризик-орієнтований підхід до перевірок у сфері захисту довкілля;
- проінформуємо, що на час війни буде введено окремий порядок трудових перевірок Держпраці;
- ознайомимося з проєктом плану комплексних перевірок на 2025 рік;
- дізнаємося, як ДПС виявляє ризикових платників за комплаєнс-ризиками;
- розкажемо, що Нацбанк надав рекомендації фінустановам щодо фінмоніторингу послуг з переказу коштів.
Гарного вам читання!
ДПСУ оновила план-графік перевірок юросіб на 2024 рік
31 жовтня 2024 року ДПСУ
оприлюднила оновлений план-графік перевірок на 2024 рік.
Зміни наразі торкнулися лише Розділу I «Документальні планові перевірки платників податків - юридичних осіб» та Розділу II «Документальні планові перевірки фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів» (
завантажити).
Згідно з ними цього року податківці планують провести 2447 перевірок юросіб (у первинному варіанті було 2172, в останньому
оновленні за вересень - 2455). Тобто кількість юросіб зменшилася на 8.
Без змін (станом на 30.09.2024) залишилися:
- Розділ ІІІ «Документальні планові перевірки фізичних осіб» (завантажити). За ним планується перевірити 914 фізосіб;
- Розділ IV «Документальні планові перевірки платників податків - юридичних осіб з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (завантажити). Ним передбачено 181 перевірку.
Уряд запроваджує ризик-орієнтований підхід до перевірок у сфері захисту довкілля
Уряд
вніс зміни до Критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення Держекоінспекцією планових перевірок підприємств.
Зокрема, нові критерії встановлюються у таких сферах, як:
- забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією,
- запобігання утворенню та управління відходами,
- моніторинг, звітність та верифікація викидів парникових газів,
- поводження з генетично модифікованими організмами,
- поводження з пестицидами та агрохімікатами,
- виробництво та утилізація хімічних джерел струму,
- поводження з озоноруйнівними речовинами та фторованими парниковими газами.
На час війни – окремий порядок трудових перевірок Держпраці: проєкт постанови КМУ
З метою створення прозорого та ефективного механізму державного контролю за додержанням законодавства про працю, спрямованого на виявлення незадекларованих трудових відносин, достовірного обліку виконуваної працівниками роботи та витрат на оплату праці Мінекономіки розробило, а СПО профспілок
оприлюднило для обговорення
проєкт постанови КМУ. Ним пропонується:
1. Затвердити
Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.
2. Встановити чіткі підстави для здійснення інспекційних відвідувань.
3. Передбачити, що тривалість інспекційного відвідування не може перевищувати 10 робочих днів.
4. Внести
зміни до Постанови КМУ
від 13.03.2022 №303«Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану».
Знайомимося з проєктом плану комплексних перевірок на 2025 рік
Ми вже
писали, що у поточному році ще залишається чинною
постанова КМУ №303 щодо заборони проводити планові перевірки контролюючими органами під час війни. Проте за цей час до неї було внесено чимало змін та дозволено проводити окремі види перевірок.
Тож хоча й мораторій на перевірки ще діє, але деяким контролюючим органам дозволено проводити перевірки.
І от 17 жовтня на сайті ДРС
зʼявилася інформація про появу проєкту плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на 2025 рік.
Ознайомитись з проєктом плану можна за посиланням
inspections.gov.ua (але на час війни він закритий для СГ, працює тільки для контролерів). Тому ознайомитися з ним можна у форматі .xlsx за посиланням нижче.
Як ДПС виявляє ризикових платників за комплаєнс-ризиками?
Урядом
створено експериментальний проєкт з управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) для швидкого та точного визначення контролюючими органами наявності ризику порушення податкового законодавства у платників податків.
Як це працює?
Автоматичний аналіз даних. ДПС збирає інформацію про діяльність платників податків з різних джерел, зокрема внутрішніх (дані з декларацій, звітів) і зовнішніх (наприклад, з банків). Ця інформація надходить до автоматизованої системи, яка аналізує її за допомогою спеціальних алгоритмів.
Виявлення ризиків. Система автоматично оцінює, чи є ризик, що платник податків може порушити законодавство, наприклад, не сплатить податки вчасно або задекларує неправильні дані. Якщо ризик виявлено, це фіксується в системі, і податкові органи отримують сигнал для подальшої перевірки.
Мінімізація втручання. Якщо ризики незначні або відсутні, платник податків взагалі може не стикатися з перевірками. Це важливо для бізнесу, оскільки дозволяє зменшити кількість непотрібних перевірок і сконцентруватися на своїй діяльності.
План дій. Якщо система виявляє серйозні ризики, податкові органи можуть запропонувати консультації або заходи для їх усунення. За потреби — проводити податковий контроль.
Нацбанк надав рекомендації фінустановам щодо фінмоніторингу послуг з переказу коштів
НБУ у своєму листі
підкреслив, що установа, надаючи послугу з переказу коштів на користь акцептованих/зареєстрованих осіб (суб'єктів господарювання), зобов'язана здійснювати належну перевірку таких суб'єктів господарювання відповідно до вимог
ст. 11 Закону про ПВК/ФТ. Така перевірка має включати: встановлення суті діяльності клієнта (зокрема, товарів/послуг, що реалізуються/надаються, місце реалізації товарів/послуг), а також вживання інших заходів щодо клієнтів, передбачених Законом про ПВК/ФТ та
Положенням №107, у тому числі проведення оцінки ризику ділових відносин з клієнтами, формувати та вести анкети клієнтів, здійснювати на постійній основі аналіз фінансових операцій клієнтів тощо.
Нацбанк рекомендував оперативно привести у відповідність до вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ умови та порядок надання продуктів/послуг отримувачам коштів, а також вжити заходів з належної перевірки клієнтів.
Також під час перевірок було виявлено відсутність або неефективність розроблених установами порядків щодо визначення випадків, у яких платник/отримувач, що регулярно ініціює/отримує перекази коштів, уважатиметься установою таким, що підтримує з установою ділові відносини.
Наразі це все.
Більше новин на тему перевірок ви знайдете тут, а консультацій – тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»