
Отже, ще наприкінці 2024 року роботодавців поставили перед фактом: бронь працівників, яка була оформлена до цього, буде автоматично анульована. Ми про це писали тут.
А про зміни до порядку бронювання, які відбулися в березні 2025 р., ми писали тут.
Спочатку дедлайн був 1 березня, потім граничну дату перенесли на 1 квітня 2025 року. Тобто 31 березня – це останній день, коли можна провести процедуру перебронювання. Про це ми писали тут.
Процедура перебронювання за допомогою Дії
Найшвидший варіант перебронювання – електронний. Його реалізували на порталі Дія.
Роботодавцю треба здійснити три кроки:
- Наново підтвердити свою критичну важливість
- Анулювати стару бронь у своїх працівникі
- Забронювати своїх працівників наново.
Спершу роботодавець повинен наново підтвердити, що він є критично важливим для своєї галузі економіки. Критерії для кожної галузі затвердили відповідні міністерства, а для фінансової сфери – НБУ. Втім, загальні принципи єдині.
Хто має право отримати статус критично важливого підприємства?
Статус критично важливого надається бізнесу, який відповідає трьом критеріям, визначеним постановою Уряду. Два з них є обов’язковими – середня зарплата працівників не менша ніж 20 тисяч гривень та відсутність заборгованості зі сплати податків і ЄСВ. Третій критерій – на вибір:
- Сплата податків і зборів понад 1,5 млн євро за рік (еквівалент у гривнях за курсом НБУ).
- Валютні надходження понад 32 млн євро на рік, крім позик і кредитів.
- Стратегічне значення для держави (визначено в переліку стратегічних об’єктів).
- Вагоме значення для певної галузі економіки або потреб територіальної громади.
- Рівень середньої заробітної плати не нижчий за середній по регіону за IV квартал 2021 року для комунальних підприємств.
- Статус резидента Дія.City.
- Постачальник електронних комунікаційних послуг: з використанням мереж мобільного зв’язку (чистий дохід понад 200 млн грн/міс.) або з використанням мереж фіксованого зв’язку (чистий дохід понад 20 млн грн/міс.).
Якщо бізнес відповідає всім трьом вимогам, для отримання статусу критично важливого йому потрібно:
- Визначити профільний орган (для галузі енергетики – Міненерго, для сільського господарства – Мінагро, для резидентів Дія.City – Мінцифри тощо).
- Підготувати документи (фінансові звіти, довідки про зарплати, відсутність податкової заборгованості).
- Подати заяву до відповідного органу.
- Дочекатися рішення.
- Отримати офіційне підтвердження.
Підтвердження критичності може надійти протягом 10 робочих днів. Тобто уважним роботодавцям цю процедуру треба було розпочати раніше. Хоча, звісно, ще будуть ті, хто встигне оформити критичний статус в останній момент.
Після цього можна зробити наступний крок – анулювати бронь працівників, яку оформлено власним працівникам.
Зверніть увагу! Бронь (тобто відстрочку від призову) людина може отримати не тільки за місцем роботи, а й з інших підстав. Наприклад, як особа з інвалідністю або за сімейними обставинами. Таких працівників роботодавець не бронює (дві відстрочки на одну людину не оформляються!) і, відповідно, їхню відстрочку роботодавець анулювати не може.
Як анулювати бронь працівників за допомогою Дії:
- Авторизуйтесь на порталі за допомогою електронного підпису юридичної особи.
- Подайте заяву, вказавши дані про працівників, з яких потрібно зняти бронювання.
- Перевірте заповнену заяву та підпишіть її електронним підписом.
- Очікуйте результат протягом доби – сповіщення про статус надійде на електронну пошту та в особистий кабінет.
Ця послуга доступна для керівників підприємств або уповноважених осіб. Якщо підприємство втрачає статус критично важливого – анулювання бронювання відбувається автоматично і подавати заяву в таких випадках не потрібно.
Зверніть увагу! Раніше списки для анулювання броні подавалися раз на місяць. Тепер списки на анулювання бронювання можна подавати з інтервалом 5 днів. Далі бронюємо працівників наново.
Як подати забронювати працівників у Дії:
- Авторизуйтеся на порталі Дія.
- Виберіть послугу «Бронювання працівників» та натисніть «Подати заяву».
- Вкажіть дані працівників для бронювання.
- Підтвердьте заробітну плату працівника, якого бронюєте.
- Перевірте заяву та підпишіть її (підпис має поставити керівник підприємства або підписант).
- Очікуйте результату.
Повідомлення про результат розгляду надійде на електронну пошту та портал Дія. Успішне бронювання також відображатиметься в Резерв+ працівника.
Зверніть увагу! Бронювати працівників наново можна вже за новими списками. Тобто не обов’язково бронювати тих самих людей. Якщо вам встановлено певний відсоток працівників, яких ви можете забронювати, то ви самостійно визначаєте, хто увійде до списку заброньованих наново.
Окреме зауваження щодо розміру зарплати працівника
Для приватних підприємств встановлено обов’язковий критерій – нарахована середня зарплата на підприємстві за останній календарний квартал має становити не менше 2,5 мінімальної зарплати (20 тис. грн). У працівника, якого бронюють, нарахована заробітна плата також має бути не менша за 20 тис. гривень.
Як розраховувати середню зарплату, ми розповідали тут і тут. Коментар ПФУ у зв’язку зі зміною форми єдиної звітності з ЄСВ, ПДФО та ВЗ – тут.
Кілька слів про те, як цей показник перевірятимуть.
З січня 2025 року змінилася періодичність подання єдиної звітності з ЄСВ, ПДФО та ВЗ, а саме – щомісяця, а не щокварталу. Тому для отримання статусу критично важливого підприємства середня заробітна плата розраховується за останній календарний місяць, а не за квартал, як було раніше.
Наприклад, якщо підприємство подає заявку на отримання статусу критично важливого в березні 2025 року, то середня заробітна плата визначається на основі даних звітності за попередній місяць – лютий 2025 року. Аналогічно перевірятиметься і рівень зарплати працівника.
Результат бронювання
Заявник отримає результат бронювання зі статусами працівників: заброньовано, не заброньовано (з поясненням) або не підлягає бронюванню. Заброньовані працівники зможуть перевірити статус у застосунку Резерв+ та сформувати військово-обліковий документ на порталі Дія.
Чи можуть філії бронювати працівників?
Так. Якщо підприємство визнали критично важливим, то працівників філії чи відокремленого підрозділу можна забронювати. Але заяву на бронювання працівників має підписати керівник філії та керівник юридичної особи.
Який працівник не зможе бути заброньований?
Працівник, який:
- не підлягає бронюванню (призовник, виключений / не перебуває / знятий з військового обліку, резервіст, має відстрочку, вже має бронювання);
- молодший 18 років або старший за 60 років;
- не працевлаштований на вашому підприємстві;
- не має даних у Реєстрі військовозобов’язаних або має статус «У розшуку» чи «Порушення правил військового обліку». Якщо це ваш випадок – треба повідомити про це працівника і терміново усунути всі порушення!
А про те, чи можна і як забронювати засновника підприємства – читайте тут.
Чи можна бронювати працівника, якщо його викликали повісткою до ТЦК – цю ситуацію ми докладно аналізували тут.
Чи можна бронювати зовнішніх сумісників?
Так, можна, заборони цьому немає.
Але при цьому може виникнути проблема з рівнем оплати праці. Адже критерій – зарплата не нижче 20 тис. грн – поширюється на всіх, на кого роботодавець намагається оформити бронь. Якщо ваш сумісник отримує меншу зарплату (це перевірять за поданою вами єдиною звітністю з ЄСВ, ПДФО та ВЗ) – забронювати його не вийде.
На практиці часто постає ще одне запитання: «Чи впливає бронювання працівника за основним місцем роботи на загальну чисельність військовозобов'язаних для бронювання на підприємстві, де він працює за сумісництвом?».
Відповідь є однозначною: бронювання працівника за основним місцем роботи не впливає на кількість працівників, яких можна забронювати за сумісництвом. Тобто бронювання за основним місцем роботи не виключає сумісника із загальної чисельності військовозобов'язаних за місцем роботи за сумісництвом.
Постанова №45: що це таке і як впливає на перебронювання?
Постанова КМУ від 04.02.2015 №45 «Про затвердження Порядку бронювання військовозобов'язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами, установами і організаціями на період мобілізації та на воєнний час» (далі – Постанова №45) має гриф «Для службового користування». Тож її текст у вільному доступі відсутній.
Проте вона, як видно з назви, теж дозволяє забронювати працівників. Проте не всім. Тому відповідаємо на найбільш поширені запитання.
1. Хто може скористатися Постановою №45 для бронювання працівників?
Згідно з Постановою №45 здійснюється бронювання військовозобов’язаних, які працюють:
- в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування;
- на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення).
Отже, у разі відповідності критеріям бронювання військовозобов’язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами, установами і організаціями на період мобілізації та на воєнний час, згідно з додатком 6 до Порядку №45, та перелікам посад і професій військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на воєнний час, затвердженим розпорядженням КМУ від 18.03.2015 №493, органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, а також підприємства, установи і організації (яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення) можуть здійснювати бронювання військовозобов’язаних працівників відповідно до Постанови №45.
2. Чи треба перебронювати працівників, якщо вони були заброньовані за Постановою №45?
Формально – ні. Адже для них встановлений окремий порядок бронювання, в якому перебронювання не прописано, і ці старі броні мали діяти до дати, зазначеної у військово-облікових документах.
Але на практиці роботодавці, які скористалися бронюванням за Постановою №45, раптом дізналися, що строк дії броні їхніх працівників теж закінчується 31.03.2025.
Спочатку ТЦК казали, що цю постанову у березні скасують, тому радили всіх працівників перебронювати через Дію.
Потім виявилося, що Постанову №45 не скасовують, і строки дії броні почали виправляти. Про це ми писали тут.
3. Чи можна буде бронювати працівників з 1 квітня?
Звісно, можна! З цієї дати просто анулюються старі броні (крім тих, що були оформлені за Постановою №45). І, якщо ви не подбали про перебронювання, то будь-кого з ваших працівників (якщо вони не мають інших відстрочок та перебувають на військовому обліку) можуть мобілізувати.
Так само і статус критичного підприємства – він не є чимось сталим. Якщо ви його перепідтвердили – за вами і далі стежитимуть. І як тільки ви не будете відповідати критеріям – цей статус анулюють, а разом з ним – і всі оформлені вами броні.
Проте статус критичного підприємства можна буде отримати і після 1 квітня, і забронювати працівників в межах квоти можна буде після 1 квітня.