• Посилання скопійовано

Строки надання відповідей на запити з ТЦУ під час карантину: консультує Мінфін

У свіжій УПК, затвердженій наказом Мінфіну від 20.08.2021 р. №478, зазначено, що карантин не збільшує строки надання відповіді на запит податківців надати документацію з ТЦУ. Щоправда, протягом карантину фінштрафу за порушення цих строків теж немає

Строки надання відповідей на запити з ТЦУ під час карантину: консультує Мінфін

В які строки відповідати на запити не про ТЦУ?

Вимогами п. 52-8 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ встановлено, що тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ, зупиняється перебіг строків, встановлених ст. 73 і ст. 78 цього Кодексу щодо надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів (крім запитів контролюючих органів щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або з від'ємного значення з ПДВ, що надійшли (надійдуть) платникам податків по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ.

З першого календарного дня місяця, наступного за місяцем, в якому завершується дія карантину, перебіг строків, які зупинялися відповідно до цього пункту, продовжується з урахуванням часу, що минув до такого зупинення.

Висновок: податкові органи не позбавлені ні права, ні можливості складати та надсилати запити платникам податків під час карантину.  

Простіше кажучи, запити надсилати ДПС може. Проте порушення строків у 15 (або 10) робочих днів  (п. 73.3 ПКУ) щодо відповіді на запит під час карантину не може призвести до призначення та проведення позапланової виїзної чи невиїзної перевірки.

Тому виходить унікальна ситуація: платники податків можуть порушувати строки надання відповіді на запит під час всього строку дії карантину без будь-яких наслідків. Тому відповіді на запити можуть надаватись й після спливу місяця чи більше часу – і жодних перевірок після завершення карантину таких платників не отримають.

При цьому строки слід рахувати так:

  • 15 робочих днів відраховуються з першого календарного дня місяця, наступного за місяцем набрання чинності постанови КМУ про завершення карантину,
  • строк від 1 до 15 робочих днів після завершення карантину (див. попередній пункт) - з врахуванням строку від дати отримання запиту до 12.03.2020 р. Тому, якщо ви отримали запит 06.03.2020 року, то після завершення карантину у вас буде вже не 15, а 11 робочих днів для надання відповіді.

Про це ми докладно писали тут і досі це не втратило актуальності.

Але зі запитами щодо контрольованих операцій (ТЦУ) – інакше! Так вважає Мінфін.

У своїй УПК №478, з текстом якої ви можете ознайомитися тут, Мінфін стверджує: норми  п. 52-8 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ не поширюються на строки надання відповідей на запити ДПСУ з подання документації з ТЦУ. 

Причина: оскільки такі строки встановлені не ст. 73 і 78 ПКУ, а ст. 39 ПКУ, які в цьому пункті не згадується!

Одна радість: під час карантину штрафи за неподання або несвоєчасне подання документації з ТЦУ по такому запиту не застосовуються (п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ). Тому платник податків, який помилився у розрахунку строку, коли він мав відповісти на запит, поки карантин триває, ще має час виправити це порушення без фінансового штрафу. 

Після закінчення карантину це порушення загрожуватиме платнику податків штрафом у розмірі 3% суми контрольованих операцій, щодо яких не була подана документація, визначена пп. 39.4.6 та 39.4.9 ПКУ, але не більше 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року (п. 120.3 ПКУ). При цьому навіть сплата цього штрафу не позбавлятиме платника податків від обов’язку все ж таки цю документацію податківцям надати. А для злісних порушників п. 120.3 ПКУ встановлює і більший розмір штрафу.

 

І ще – нагадування про строки зберігання документів!

Як ми повідомляли раніше, податківці дійшли висновку, що карантин подовжив строки зберігання платниками податків первинних документів, фінансової звітності та інших документів, які використовувалися ними при складанні податкової звітності. Змінилися і строки зберігання документації з ТЦУ! Про це йшлося в ІПК від 02.07.2021 р. №2606/ІПК/99-00-04-03-03-09

 

Загальні правила

Нагадаємо, що п. 44.3 ПКУ зараз встановлює: платники податків зобов’язані забезпечити зберігання документів, визначених п. 44.1 ПКУ, а також документів, пов’язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів, але не менше як 1095 днів (2555 днів – для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до ст. 39 та 39-2 ПКУ) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання – з передбаченого ПКУ граничного терміну подання такої звітності, та документів, пов’язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, – не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів – не менш як 1095 днів з дня завершення терміну їх дії).

Наголосимо, що ця норма стосується не лише Звіту з КО, а й Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, наприклад. Про це йшлося в УПК №479, коментар до якої ви можете прочитати тут

 

Однак карантин змінив всі строки…

Як зазначили податківці,  наразі через карантин діє окрема норма ПКУ (п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ). За ним на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця завершення карантину зупиняється перебіг строків давності, передбачених ст. 102 ПКУ. Нагадаємо, що зараз карантин встановлено до 1 жовтня 2021 року. Ми про це писали тут, але його можуть і подовжити. 

Свого часу ще в Інформаційному листі №7 податківці вказували, що карантин перериває термін проведення перевірки і це не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень (наказів) контролюючим органом. При цьому вказувалося, що територіальним органам ДПС рекомендовано надіслати платникам податків, перевірки яких зупинені у зв’язку зі запровадженням мораторію, листи-повідомлення про  зупинення (а потім і про поновлення) таких перевірок. Про таке зупинення-поновлення також буде зазначатися у вступній частині актів (довідок), складених за результатами перерваних і відновлених перевірок.

Проте податківці не вказали про окремі види перевірок, які ще з лютого можуть проводитися ними під час дії карантину. На них мораторій не діє, а отже строки давності не подовжуються. Про перелік дозволених перевірок ми писали тут

На підставі всіх цих норм податківці наголосили, що оскільки перебіг строків давності, передбачених ст. 102 ПКУ під час карантину зупиняється, то строки зберігання документів на період дії карантину також продовжуються.

Тобто весь час карантину (скільки б він не тривав) не включається до граничного строку зберігання первинних документів.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Податок на прибуток»