Це – вже шістдесят шостий (восьмий в 2023 році та сімнадцятий під час війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена діяльності фізосіб-підприємців на загальній та спрощеній системах. З часу написання попереднього листа минуло трішки більше ніж місяць, тож нам є про що розповісти. А саме:
- зʼясуємо, чи повинна фізособа-«загальник», не маючи доходу, зазначати у типовій формі обліку суму зарплати працівників;
- визначимося, якими документами ФОП може підтвердити витрати при оплаті товарів готівкою іншій фізособі;
- розповімо, скільки часу зберігати первинку ФОПу після ліквідації;
- проінформуємо, чи мають сплачувати ЄП мобілізовані ФОПи під час війни;
- дізнаємося, які наслідки чекають на фізосіб-«єдинників» через незбереження первинки;
- зауважимо, що в Е-кабінеті вже здійснюється списання «технічного» боргу при застосуванні пільг платниками ЄП І та ІІ груп.
Гарного вам читання!
***
Чи повинна фізособа-«загальник», не маючи доходу, зазначати у типовій формі обліку суму зарплати працівників?
Податківці у підкатегорії 104.08 «ЗІР» вказали: якщо фізособа-«загальник» не отримувала у звітному місяці дохід, проте були понесені витрати на оплату праці, такі витрати відображаються у графі 7 Типової форми за фактичною датою виплати, за умови документального підтвердження. Про це ми зазначали тут.
Якими документами ФОП може підтвердити витрати при оплаті товарів готівкою іншій фізособі?
Одеські податківці зауважили, що ФОП як податковий агент при оплаті товарів, робіт, послуг (оренди та інше) у готівковій формі іншій фізичній особі - продавцю (виконавцю робіт, послуг), що не зареєстрована як самозайнята особа, може підтвердити понесені витрати:
- договорами та актами закупівлі (виконаних робіт, наданих послуг), складеними на його ім’я та фізичної особи - продавця (виконавця робіт, послуг);
- платіжними документами, що підтверджують факт утримання ПДФО (військового збору) та перерахування його до бюджету;
- відомостями з Розрахунку.
Чи мають сплачувати ЄП мобілізовані ФОПи під час війни?
Податківці у підкатегорії 107.01.05 «ЗІР» зауважили, що фізособа-«єдинник» І-ІІ групи, яку мобілізовано протягом дії воєнного стану в Україні, має право не сплачувати єдиний податок:
- за період з 01.04.2022 по 01.08.2023 рр.;
- починаючи з 01.08.2023 р. – податкова адреса якої знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих територіях України, станом на дату початку бойових дій, або тимчасової окупації за період з першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація такої території, до останнього числа місяця, в якому було завершено такі активні бойові дії, припинено можливість бойових дій або завершено тимчасову окупацію.
При цьому ФОП, який мобілізований та у якого відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо нарахування, сплати та подання декларації, зобов’язаний виконати такий податковий обов’язок протягом 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану, а у разі недотримання такого терміну у зв’язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях – протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків.
Незбереження первинки ФОПом-«єдинником»: які наслідки під час воєнного стану?
Для фізосіб-«єдинників» строк зберігання первинки становить 1095 днів, тобто три роки з дати закінчення граничного строку подання декларації за певний період.
Але при порушенні такого граничного строку (тобто якщо декларацію було подано несвоєчасно) або поданні уточнюючого розрахунку подовжуються строки зберігання документів (1095 днів починають рахуватися з дати фактичного подання декларації або уточнюючого розрахунку).
А якщо декларацію взагалі не було подано, то і строків давності щодо перевірок, а отже, і щодо зберігання документів за цей звітний період немає – податківці можуть перевірити його в будь-який момент, а платники податків не можуть знищити або архівувати ці документи до такої перевірки. Про це ми зазначали тут.
З 1 серпня відновлено перебіг строку зберігання документів, але не для всіх платників та, судячи з переліку підстав, фізосіб-«єдинників» це не стосуватиметься. Докладно про це ми писали тут.
В Е-кабінеті вже здійснюється списання «технічного» боргу при застосуванні пільг платниками ЄП І та ІІ груп
Тільки 22 серпня в Е-кабінеті у «Стані розрахунків» з бюджетом запрацювала нова функція щодо списання «технічного» боргу.
Назва операції у таблиці «Стану розрахунків з бюджетом» - Зменшення основного платежу (декларація/розрахунок) згiдно з Рiшенням про коригування зобов'язань Податкова декларацiя платника єдиного податку - фiзичної особи - пiдприємця (для першої та другої груп - рiк, мiсяць).
Тож тепер можна перевіряти таке списання та за потреби звертатися до ДПС за розʼясненням, якщо в Е-кабінетіі й далі зазначається борг.
Скільки часу зберігати первинку ФОПу після ліквідації?
Податківці у підкатегорії 129 «ЗІР» зауважили, що у випадку процедури припинення діяльності ФОПа або самозайнятої особи документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів, повинні зберігатися до закінчення перевірки та передбаченого законом строку оскарження прийнятих за її результатами рішень та/або вирішення справи судом, але не менш як 1825 днів з дня подання податкової звітності (2555 днів – для документів та інформації, необхідних для здійснення податкового контролю відповідно до ст. 39 та 39 прим. 2 ПКУ)
Від себе додамо, що це пряма норма ПКУ та вона поширюється на всіх платників, немає в ній винятків щодо ФОПів. Тож хоча протягом своєї діяльності ФОП має зберігати первинку протягом 1095 днів, але виходить, що у разі ліквідації ФОП має зберігати первинку протягом 1825 днів.
***
Наразі це все.
Більше новин щодо діяльності підприємців ви завжди знайдете тут, а консультацій – ось тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»