
Перш за все, слід зазначити, що повідомлення ТЦК про військовозобов’язаних працівників (насправді йдеться про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, проте для зручності використовуватимемо слово «військовозобов’язані») здійснюється у трьох випадках:
- прийняття на роботу військовозобов’язаних працівників;
- звільнення з роботи військовозобов’язаних працівників;
- зміна їх облікових даних.
У п. 34 Порядку №1487 передбачено надсилання щомісяця до 5 числа до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів повідомлень про зміну облікових даних.
А саме:
- прізвища, власного імені та по батькові (за наявності),
- реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон,
- адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання,
- адреси місця фактичного проживання,
- сімейного стану,
- освіти,
- місця роботи,
- посади.
Наприклад, якщо зміни були у травні 2025 року, то подати повідомлення про зміну облікових даних потрібно до 5 червня включно.
Про те, як треба повідомляти ТЦК щодо зміни облікових даних, ми докладно розповідали у статті "Повідомлення до ТЦК про зміну даних військовозобов’язаного працівника: коли, як та в які строки?".
Проте ці строки (щомісяця до 5 числа) не стосуються повідомлення про прийняття на роботу і звільнення з роботи військовозобов’язаних працівників. Для них п. 34 Порядку №1487 встановив окремий строк – 7 днів з дня видання наказу!
Це повідомлення роботодавці повинні подати до того ТЦК, у якому працівник перебуває на обліку, відповідно до його військово-облікового документа.
Форма повідомлення та сама – додаток 4 до Порядку №1487. Ось тільки в рядку «Підстава для зміни облікових даних» слід зазначити назву наказу (про прийняття на роботу або про звільнення з роботи, його номер та дату).
Про те, як треба повідомляти ТЦК про прийняття на роботу військовозобов’язаного працівника і його звільнення, ми докладно розповідали у статті "Повідомлення ТЦК про прийняття на роботу військовозобов’язаного працівника і його звільнення: як заповнити?".
Тепер давайте поговоримо про відповідальність: що буде, якщо таке повідомлення (у будь-якому з випадків) юрособа не подала.
Який розмір штрафу діє зараз (з 19.05.2024 р.)?
Відповідно до статті 210-1 КУпАП, за порушення норм законодавства щодо оборони, мобілізаційної підготовки та мобілізації в умовах особливого періоду (зокрема, під час воєнного стану) на посадових осіб накладається штраф у розмірі від 2 000 до 3 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (у 2025 році це від 34 000 до 59 500 грн).
Штрафи за ст. 210 та 210-1 КУпАП мають строк давності: три місяці з дня виявлення порушення, але не більше одного року з дати їх вчинення (ст. 38 КУпАП).
Справи про такі адміністративні правопорушення розглядають керівники ТЦК (ст. 235 КпАП). Вони й накладають штрафи.
Такий розмір штрафу і такий строк давності діють з 19.05.2024 року (це дата набрання чинності Законом №3696, який вніс відповідні зміни до КУпАП).
Який розмір штрафу, якщо працівника було прийнято на роботу або звільнено раніше (до 18.05.2024 р.)?
До 18.05.2024 розмір штрафу був меншим - від 200 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто від 3400 до 5100 грн). Спеціального строку давності для покарання за це порушення тоді не було, тож доводилось йти за загальними. Ст. 38 КУпАП говорила, що штраф за таке адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).
Штрафи накладає ТЦК, тож ці строки давності цілком підходять до нашого випадку. І у посадових осіб, які відповідають за подання такої інформації до ТЦК, виникає резонне запитання: як їх штрафуватимуть за старі порушення, яким вже більше року? І чи штрафуватимуть взагалі?
Відповідь на це запитання не така вже і проста (див. ст. 8 КУпАП).
З одного боку, особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення. Вчинення, а не виявлення!
Зворотна дія закону для покарання можлива, але тільки в тому випадку, якщо нові норми пом'якшують або скасовують відповідальність. В нашому випадку ми бачимо зростання розміру штрафу. Тобто виходить, що за порушення, вчинені до 18.05.2024 включно, мають застосовуватися старі, менші штрафи.
З іншого боку, провадження у справах про адміністративні правопорушення ведеться на підставі закону, що діє під час і за місцем розгляду справи про правопорушення. І тут вже жодних інших умов.
Тому якщо раніше строк давності накладання штрафу за неподану інформацію про військовозобов’язаного працівника був прив’язаний до дати виявлення цього порушення ТЦК (а це могло бути і через рік, і через п’ять тощо). То зараз штраф не може бути застосований далі ніж 1 рік з дати, коли закінчився граничний строк подання такої інформації.
Тобто за старі порушення можна, на нашу думку, не турбуватися – далі ніж за рік вже не оштрафують.
Висновки:
- якщо працівника було прийнято на роботу або звільнено до 18.05.2024 р., і про це не повідомили ТЦК, то штраф не може бути застосований, адже вже закінчився строк давності в один рік;
- якщо працівника було прийнято на роботу або звільнено після 19.05.2024 р., і про це не повідомили ТЦК, то на посадових осіб підприємства накладається штраф у розмірі від 34 000 до 59 500 грн. При цьому строк давності також існує: три місяці з дня виявлення порушення, але не більше одного року з дати їх вчинення.
***
Військовий облік на підприємстві: все, що потрібно знати бухгалтеру і кадровику
Щоби ведення військового обліку не стало головним болем бухгалтерів і кадровиків, ми підготували надзвичайно корисну добірку найкращих і найпопулярніших матеріалів на цю тему.
Це — ваш надійний путівник по більш як 20 новинам і статтям на сайті «Дебету-Кредиту».