Це – дванадцятий цього року (сто шістдесят четвертий загалом і шістдесят пятий під час війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена трудовим відносинам, зарплаті та кадрам. За три тижні, що минули з моменту написання попереднього листа, з’явилося багато нового та цікавого на цю тему. А саме:
- розповімо про введені правила відправлення у відрядження працівників, які працюють дистанційно або вдома;
- поговоримо про правила працевлаштування осіб з інвалідністю у 2026 році;
- проінформуємо, що критично важливі підприємства з прифронтових територій бронюватимуть до 100% працівників;
- зупинимося на звірянні Списків персонального військового обліку з ТЦК;
- наведемо позицію ПФУ щодо врахування лікарняних у зарплату заброньованим;
- нагадаємо, що обов’язковий штатний розпис скасовується з 28 серпня 2025 року;
- зазначимо, як за новими правилами вести списки персонального військового обліку;
- дізнаємося, які зміни відбулися у порядку ведення військового обліку.
Гарного вам читання!
З 31 липня – зміни у військовому обліку (автоматична постановка для жінок-медиків та зміни для чоловіків 25+)
- Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобовʼязаних та резервістів;
- Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки;
- Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
Зокрема:
- упорядковано ведення персонально-первинного військового обліку у виконавчих органах місцевого самоврядування;
- актуалізовано перелік звітних документів;
- приведено графи списків персонального військового обліку у відповідність до даних військово-облікових документів.
Обов’язковий штатний розпис скасовується з 28 серпня 2025 року! Що замість нього
З 28 серпня Господарський кодекс України припиняє свою дію. Замість нього буде
Закон №4196, який не містить вимоги юрособам створювати штатний розпис.
На нашу думку, більшість роботодавців не буде шукати і розробляти альтернативні варіанти штатному розпису, а продовжить оформлювати його за старою, вже не обов’язковою формою.
Така позиція грунтується на тому, що зовсім обійтись без структури підприємства, без визначення його штатних одиниць та їх кількості наразі не вийде. А штатний розпис відповідає на всі питання, які можуть виникнути у роботодавця, у відділу кадрів, у бухгалтерії й у контролерів.
Можливо, згодом законодавство зміниться так, що без визначення штату можна буде обійтися. Проте зараз ми ще далеко від цього, тому забувати про штатний розпис не варто. Про це все ми писали
тут.
Як відправити у відрядження того, хто працює дистанційно або вдома: зміни до Інструкції №59
У розділі ІІ щодо порядку відрядження в межах України та ІІІ щодо порядку відрядження за кордон зʼявляться окремі правила направлення у відрядження дистанційних та надомних працівників.
У разі направлення у службове
відрядження працівника, який виконує роботу дистанційно, у тому числі при його відрядженні до місцезнаходження роботодавця, пункт відправлення працівника у відрядження та пункт, до якого працівник повертається з відрядження, встановлюються роботодавцем за погодженням із працівником під час узгодження маршруту поїздки та зазначаються в наказі (розпорядженні) про відрядження. Про це все ми докладно розповідали
тут.
Працевлаштування осіб з інвалідністю – 2026: квартальні нормативи, внесок замість штрафу, звітність, пеня
Наведемо чотири головні зміни:
- З 2026 року норматив працевлаштування осіб з інвалідністю будуть розраховувати щокварталу, а не щороку.
- Для зарахування до нормативу працівника з інвалідністю нараховувати йому зарплату треба більше за розмір мінімальної.
- Замість адміністративно-господарських санкцій запроваджується цільовий внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю, але за його несплату чекатиме штраф і пеня.
- Адмініструванням внесків займатимуться податківці. Відповідно роботодавці повинні будуть сплачувати до ДПС ці внески та звітувати про них.
Докладно про це ми писали
тут.
Критично важливі підприємства з прифронтових територій бронюватимуть до 100% працівників: рішення Уряду
Основні зміни:
1. Бронювання до 100% військовозобов’язаних передбачено для
працівників критично важливих підприємств, які фактично здійснюють діяльність на територіях можливих бойових дій або активних бойових дій, щодо яких не встановлено дату завершення бойових дій. Зазначені території включені до відповідного Переліку Мінрозвитку.
2. Зміна ліміту бронювання здійснюватиметься через портал «Дія» державним органом, який визнав підприємство критично важливим, – на підставі звернення обласних військових адміністрацій, за місцем фактичної діяльності підприємства.
Врахування лікарняних у зарплату заброньованим: ПФУ не змінює своєї позиції
На початку серпня
було проведено зустріч бізнесу з фахівцями Мінекономіки, Міноборони, Мінцифри, ПФУ з обговорення проблемних питань бронювання
військовозобов’язаних працівників.
Представником ПФУ в черговий раз було наголошено, що до складу такої заробітної плати зараховуються всі доходи, відображені у додатку 1
Податкового розрахунку.
Лікарняні враховуються за той період, за який його нараховано, а не той, в якому відбулось нарахування.
У публікації також йдеться про те, що ФРУ раніше звернулось до ПФУ та отримало роз’яснення щодо порядку врахування лікарняних у складі заробітної плати заброньованого та у питанні сумісництва.
І наостанок - дві аналітики від редакції
Чи треба вести один Список на всіх працівників, що підлягають військовому обліку на підприємстві? Чи потрібно і надалі розділяти Списки на групи? Як формувати справу – за групами чи разом? Коли застосовувати нові правила? Про це все
тут.
Чи потрібно звіряти Списки з військово-обліковими документами на підприємстві? Як звірятися з ТЦК за місцем обліку підприємства? Як звірятися з тими ТЦК, де на обліку стоять військовозобов’язані? Як звіритися, якщо ТЦК змінив адресу? Читайте відповіді у статті
за посиланням.
Наразі це все.
Більше новин на тему трудових відносин та зарплати ви знайдете тут, а консультацій – тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»