Це – четвертий цього року (сто вісімнадцятий загалом і двадцятий під час війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена трудовим відносинам, зарплаті та кадрам. За три тижні, що минули з моменту написання попереднього листа, з’явилося багато нового та цікавого на цю тему. А саме:
- наголосимо, що зʼявилися критерії визначення критично важливих підприємств для бронювання працівників;
- розповімо, що з 9 березня діє оновлений порядок надання допомоги по частковому безробіттю;
- наведемо наслідки, які виникають у разі непогодження працівника зі зміною істотних умов праці через війну;
- підкреслимо, що з 7 березня діє порядок перевірок ПФУ обґрунтованості видачі лікарняних;
- зупинимося на нюансах заповнення довідки-розрахунку про сплату ЄСВ.
Гарного вам читання!
***
Зʼявилися критерії визначення критично важливих підприємств для бронювання працівників
Мінекономіки наказом від 17.02.2023 р. №952 затвердило Критерії визначення підприємств, установ і організацій, які мають важливе значення для галузей національної економіки. Вони набрали чинносі 14 березня 2023 р.
Їх прийнято на виконання пп. 4 п. 2 Порядку та критеріїв визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування національної економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (їх затверджено постановою КМУ від 27.01.2023 р. №76).
Підприємства, установи, організації визначаються такими, що мають важливе значення для галузей національної економіки, якщо вони відповідають хоча б одному з таких критеріїв:
- здійснення підтримки та супроводження інвестиційних проєктів відповідно до рішення КМУ або Мінекономіки;
- здійснення відповідно до законів реалізації державної політики, за формування якої відповідає Мінекономіки;
- отримання фінансової державної підтримки у вигляді грантів згідно з Законом України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», Порядком реалізації експериментального проєкту щодо надання на конкурсних засадах фінансової підтримки стартапам в Україні, у тому числі у сфері інформаційних технологій, затвердженим постановою КМУ від 24.06.2022 р. №736, Порядком надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженим КМУ від 21.06.2022 р. №738, Порядком надання грантів на створення або розвиток переробних підприємств, затвердженим постановою КМУ від 24.06.2022 р. №739, у 2022 - 2023 роках;
- виконання робіт та надання послуг для Мінекономіки на підставі договорів (угод, меморандумів, контрактів), укладених на строк не менше шести місяців;
- перебування у сфері управління Мінекономіки та виконання державних замовлень;
- середня зарплата працівників підприємства, установи, організації, що здійснює діяльність у сфері, формування та/або реалізацію політики якої забезпечує Мінекономіки, становить не нижче середньої зарплати по країні, помноженої на коефіцієнт 1,5;
- провадження діяльності на території трьох і більше областей України у сфері, формування та/або реалізацію політики якої забезпечує Мінекономіки;
- провадження виду виробництва або надання послуг, яке забезпечує потреби інших підприємств, установ, організацій у матеріально-технічних ресурсах, сировині і матеріалах, комплектувальних виробах, відсутність яких призведе до повного зупинення виробництва продукції або надання послуг, у сфері, формування та/або реалізацію політики якої забезпечує Мінекономіки.
Про це ми писали тут.
Заповнення довідки-розрахунку про сплату ЄСВ: розʼяснення від ДПС
ДПС зауважила, що довідка-розрахунок на виплату заробітної плати складається платником ЄСВ за формою згідно з додатком 1 до Порядку.
З метою упередження помилок, що виникають під час складання довідки-розрахунку, ДПС надає роз’яснення щодо її складання, а також приклади заповнення.
Так, у рядку 1 зазначається сума заробітної плати, що зазначена у платіжній інструкції, тобто заробітна плата, зменшена на суму відрахувань податків та інших обов’язкових платежів, яка підлягає виплаті через обслуговуючого надавача платіжних послуг.
У рядку 1.1 слід відобразити суму перевищення максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, оподатковуваного доходу (прибутку), загального оподатковуваного доходу, що дорівнюють п’ятнадцяти розмірам мінімальної заробітної плати, встановленої законом, на яку нараховується єдиний внесок (у 2023 році – 100500,00 грн), яка зменшена на суму відрахувань податків та інших обов’язкових платежів. Наприклад, зменшена на 19,5%, тобто на розмір ПДФО та військового збору.
У рядку 1.2 зазначається сума заробітної плати осіб з інвалідністю, зменшена на суму відрахувань податків та інших обов’язкових платежів.
У рядку 2 здійснюється розрахунок 22% від різниці рядків 1, 1.1 та 1.2. При формуванні довідки-розрахунку в електронній формі розрахунок зазначеного рядка здійснюється автоматично на підставі даних, заповнених у рядках 1, 1.1 та 1.2, з можливістю внесення змін платником єдиного внеску, у разі незгоди з автоматичним розрахунком.
З 7 березня діє порядок перевірок ПФУ обґрунтованості видачі лікарняних
Кабмін постановою від 03.03.2023 р. №185 затвердив Порядок проведення особами, уповноваженими правлінням ПФУ, перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності. Таким чином його привели до вимог Закону №2620.
Постанову КМУ №185 опубліковано в «Урядовому курʼєрі» 7 березня. Відповідно її норми діють з цієї дати.
Згідно з Порядком, метою перевірки листків непрацездатності є здійснення контролю за обґрунтованістю формування (видачі) листків непрацездатності, медичних висновків.
Перевірка листків непрацездатності проводиться уповноваженими посадовими особами територіального органу ПФУ та/або уповноваженими лікарями, перелік яких затверджується правлінням ПФУ.
Перевірка медичних висновків проводиться виключно уповноваженими лікарями. Про це та про підстави проведення контролю ми писали тут.
Працівник не погодився зі зміною істотних умов праці через війну: чи можна його звільнити?
Якщо працівник відмовився працювати в нових умовах та повідомив про це роботодавця письмово, роботодавець має право розірвати з ним трудовий договір на підставі пункту 6 статті 36 КЗпП.
Тобто власник чи уповноважений ним орган має право звільнити працівника, який відмовляється з будь яких причин продовжувати виконувати роботу в нових умовах.
Законодавство не передбачає необхідності вжиття заходів щодо працевлаштування працівників у таких випадках. Про це ми зазначали у новині.
З 9 березня діє оновлений порядок надання допомоги по частковому безробіттю
3 березня Уряд затвердив зміни до Порядку надання допомоги по частковому безробіттю, погодивши його зі Законом «Про зайнятість населення».
Відповідну Постанову №188 опубліковано в «Урядовому курʼєрі». Тож новації у порядку отримання допомоги діють з цієї дати.
У новому Порядку розширено перелік критеріїв, за якими надається допомога по частковому безробіттю, зокрема щодо відсутності у роботодавця або фізичної особи підприємця, яка є застрахованою особою, заборгованості перед державним (місцевим) бюджетом понад 6 місяців. Про це ми писали тут, а аналіз змін наводили у своїй аналітиці за посиланням.
***
Наразі це все.
Більше новин на тему трудових відносин та зарплати ви знайдете тут, а консультацій – тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»