Новації травня: що і для кого зміниться?
На початку місяця «Дебет-Кредит» традиційно розповідає про те, які зміни та події чекають бухгалтерів у найближчі чотири тижні.
У травні це, зокрема:
- індексація зарплати та її нюанси;
- перенесення нових правил сплати акцизу за тютюн на 1 травня;
- граничні терміни подання квартальної звітності (10 травня) та сплати податків;
- зміни в порядку виплат допомоги переселенцям тощо.
Про усе це і не тільки читайте у статті від редакції.
А щоб не пропустити нічого важливого за минулий місяць, радимо ознайомитися з добіркою найкорисніших матеріалів квітня (другого місяця війни) – ось тут.
Допомога переселенцям через війну: що нового?
- Мінреінтеграції затвердило перелік територій для виплати допомоги переселенцям з травня 2022 року. Переглянути його можна тут. Тож тепер процедура отримання допомоги від держави на проживання внутрішньо переміщеним особам відбуватиметеся за чіткою та врегульованою процедурою.
- Мінсоцполітики та Червоний хрест запровадили додаткову допомогу через війну. Виплата допомоги здійснюється у розмірі 2500 грн на місяць. Термін надання допомоги – 1 місяць. Цю допомогу отримають переселенці, які отримали статус ВПО, та ті, хто отримав допомогу 6500 грн.
- З'явилася гаряча лінія для консультацій щодо виплат для ВПО та допомоги безробітним. Дізнатися потрібну інформацію про виплати для внутрішньо переміщених осіб, допомогу по безробіттю та іншу соціальну підтримку можна зателефонувавши на гарячу лінію 0800331834.
- Чому не вдається отримати статус ВПО у «Дія»? У Мінцифри відповіли на п'ять найпоширеніших питань про те, як отримати статус та допомогу для внутрішньо переміщених осіб у «Дії».
З 29 квітня змінився Порядок розрахунку середньої зарплати
29 квітня набрала чинності постанова КМУ від 26.04. 2022 р. №486, якою внесено зміни до Порядку №100. А за ним, як відомо, рахується середня зарплата для оплати відпускних, компенсації за невикористані відпускні, відрядження, для мобілізованих тощо.
Змін небагато. А саме:
- з розрахункового періоду, під час якого обчислюється середня зарплата, виключається час, в який були відсутні дані про нараховану заробітну плату працівникові внаслідок бойових дій;
- якщо працівник частково відпрацював період, за який нараховано премію чи іншу заохочувальну виплату, то при обчисленні середньої заробітної плати враховується фактично нарахована сума такої премії.
Докладно про зміни (на прикладах) читайте в аналітичному матеріалі від редакції.
Ще три зміни від Уряду
По-перше, Кабмін підтримав законопроєкт про дерегуляцію ведення бізнесу в Україні. Ним пропонується на законодавчому рівні закріпити право на ведення господарської діяльності в період воєнного (надзвичайного) стану без оформлення дозволу, а шляхом подання декларації до відповідних органів влади.
По-друге, через війну розширено коло осіб, які зможуть отримати допомогу по безробіттю. Отримати офіційний статус безробітного можуть люди, які після введення воєнного стану працювали на умовах трудового договору, гіг-контракту чи іншого цивільно-правового договору, але втратили роботу
По-третє, хто ще не отримав допомогу 6500 грн через війну? Уряд вирішив проблему: на засіданні 26 квітня він прийняв рішення виділити 2 млрд грн на виплату цієї допомоги.
Змінилися правила організації діловодства та архівного зберігання документів
27 квітня 2022 року набрав чинності наказ Мін'юсту від 21.04.2022 р. №1581/5. Ним затверджено зміни до Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях. Зокрема:
- змінено вимоги до позначення «Найменування установи» в документах;
- відповідальність за організацію діловодства та архівної справи покладено на керівника установи. Контроль за оформленням на належному рівні документів, а також організацію діловодства та зберігання документів у структурних підрозділах здійснюють їх керівники;
- уточнено порядок внесення напису про засвідчення копії документа тощо.
Весь перелік змін дивіться у новині.
Збільшення ставки ВЗ до 3%, повернення оподаткування імпорту та зміни у перевірках ДПС: новий законопроєкт
24 квітня 2022 року Д. Гетманцев та інші нардепи зареєстрували у ВРУ законопроєкт №7311. Ним, зокрема, пропонується:
- збільшити ставку військового збору з 1,5% до 3%;
- врегулювати питання проведення камеральних перевірок та облік поворотної фіндопомоги для спецгрупи ЄП;
- відновити оподаткування імпорту товарів, що ввозяться платниками ЄП першої, другої та третьої груп;
- повернути митні платежі та оподаткування імпорту авто;
- відновити перебіг строків, визначених ПКУ та зупинених на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, зокрема в частині дотримання строків подання звітності тощо.
Як пояснює Д. Гетманцев, за рахунок цих змін буде відновлено можливість отримувати надходження до бюджету на рівні приблизно 1 млрд доларів на місяць.
Комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендує ВРУ прийняти цей законопроєкт. Щоправда, зі змінами, які враховано в альтернативному законопроєкті №7311-1.
Що нового розповіли податківці?
- Працівник пішов у тероборону: як оподатковується його заробіток? З нарахованого середнього заробітку утримується на загальних правилах ВЗ та ПДФО. А от ЄСВ потрібно нараховувати роботодавцям на загальній системі.
- Які пільги встановлені для «єдинників» на час війни? ДПС згрупувала в інфографіці всі встановлені податкові зміни для «єдинників» у період воєнного стану.
- Чи мають право самозайняті особи не сплачувати ЄСВ через війну? Самозайняті особи під час війни з 1 березня 2022 року та протягом 12 місяців після її закінчення мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе.
Декларація з податку на прибуток за І квартал 2022 року: як звітуємо?
10 травня завершується термін для подання декларації з податку на прибуток за І квартал 2022 року, а 20 травня – сплати податку на прибуток. Тож нагадаємо:
- хто подає цю декларацію?
- куди подавати та за якою формою?
- що робити, якщо платник податку є виробником електроенергії за «зеленим» тарифом?
Про це читайте у статті від редакції.
Звертаємо увагу, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно подати звітність він звільняється від відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Як утримувати аліменти з працівників під час війни?
Часто роботодавці стикаються з необхідністю проводити відрахування зі зарплат працівників. Одним з прикладів цього є стягнення аліментів на дітей або на дружину.
Проте війна стала форс-мажором, який спричинив питання: чи треба зараз проводити відрахування аліментів?
На це питання відповів Мін’юст у листі від 08.04.2022 р. №28911/ПІ-Л-1198/20.4.1, коментар до якого читайте тут.
Ще три нові роз’яснення щодо роботи в умовах війни
- Працівник займається волонтерством: які наслідки? За роз’ясненням Держпраці, працівник-волонтер має повідомити роботодавця про те, що він здійснює волонтерську роботу і скільки часу це забирає. У разі відсутності працівника-волонтера на роботі роботодавець має право табелювати його як неявку з нез’ясованих причин «НЗ» або за інших причин «І», і відповідно не сплачувати заробітну плату.
- Як виплачуються декретні під час війни? Допомога по вагітності та пологах виплачується ФСС попри воєнний стан, евакуацію працівниці, неможливість формування роботодавцем заяви та навіть у разі виходу у декрет після призупинення дії трудового договору на час війни. За два місяці воєнного стану Фонд перерахував на декретні допомоги 465,9 млн грн.
- Прийняття на роботу в умовах воєнного стану. Як зазначила Держпраці, у період воєнного стану сторони за згодою визначають форму трудового договору. Також роботодавець може укладати з новими працівниками строкові трудові договори у період дії воєнного стану або на період заміщення тимчасово відсутнього працівника.
Інші новини
- З 30 квітня поштові відправлення до 150 євро для фізосіб звільнені від оподаткування ПДВ та митом. Закон №1998, яким встановлені пільги з ПДВ та мита для товарів, ввезених в Україну міжнародними поштовими та експрес-відправленнями, вартість яких перевищує еквівалент 150 євро, нарешті опубліковано. Про це читайте тут.
- Безоплатні консультації для підприємців – знову в «Дія.Бізнес»! Команда «Дія.Бізнес» відновила свою роботу та продовжує допомагати підприємцям долати труднощі в роботі через війну.
- В ЄДР відкрито ще більше реєстраційних дій. Мін'юстом реалізована можливість проведення найбільш нагальних реєстраційних дій. Зокрема, розширено перелік форм суб'єктів господарювання, які можуть бути створені під час війни. Також виникла можливість змінювати керівника в ЄДР.
- Через брак паперу банки мають право не видавати чеки з POS-терміналів. Через війну банкам складно забезпечити наявність термінального паперу для друку чеків POS-терміналами. Але Нацбанк зобов’язав банки врегульовувати спірні питання, що стосуються використання платіжних карток, незалежно від наявності в користувача чеку POS-термінала.
- Скорочено ліміти відкритої валютної позиції для банків та уточнено низку валютних обмежень. З 30 квітня Національний банк уточнив порядок визначення банками-емітентами курсу гривні до іноземних валют під час здійснення операцій із використанням електронних платіжних засобів.
Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»