
Нагадаємо, 15 липня ВРУ прийняла у ІІ читанні та в цілому два законопроєкти:
- №13471 "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні";
- №13472 "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку проведення загальної мобілізації".
25 липня Президент В. Зеленський підписав відповідні закони. Ними передбачено продовження воєнного стану та загальної мобілізації з 05:30 на 90 днів, тобто по 5 листопада 2025 року.
Ми про це писали тут.
Нагадаємо, які тимчасові пільги та спеціальні правила діють для платників різних податків. А також разом згадаємо нюанси оплати праці працівників під час війни.
Поради на випадок відключення електроенергії
Ті, хто бажає працювати, вже давно придбали і генератори, і повербанки тощо.
Тим, хто ще думає про це і планує замовити таке обладнання за кордоном, нагадуємо.
Законами №3853-IX та №3854-IX передбачено пільги з митних платежів та ПДВ під час ввезення в Україну енергетичного обладнання, інших відповідних товарів, необхідних для відновлення процесу безперебійного постачання електроенергії в Україні. Це стосується:
- електрогенераторного обладнання;
- обладнання для вітро- та сонячної генерації;
- акумуляторів (крім акумуляторів малої потужності).
У період дії воєнного стану в Україні та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування:
- всі платники податків, в тому числі і всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково;
- всі платники податків, в тому числі і всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів одночасно зі зберіганням або реалізацією пального у споживчій тарі. Не вимагається вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково, тобто ці платники можуть придбавати пальне для генератора на АЗС;
- платники податків, в тому числі акцизу і в тому числі ті, хто зберігає пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки, розташовані або перебувають на територіях, включених до Переліку територій, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які здійснюють діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.
У період дії воєнного стану в Україні до виключення території підприємства з Переліку територій:
- платники податків, в тому числі акцизу і в тому числі ті, хто зберігає пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки, розташовані або перебувають на територіях, включених до Переліку територій, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю від 2000 літрів до 5000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які здійснюють діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.
Важливо! Для експлуатації генератора під час дії воєнного стану та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування:
- дозвіл на експлуатацію генератора як устаткування підвищеної небезпеки не потрібен;
- для експлуатації генератора потрібна декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці;
- дозволяється надання на ринку та/або введення в експлуатацію генераторів, на які поширюється дія Технічних регламентів 1077, 1186 та 62, без наявності декларації про відповідність та без маркування знаком відповідності технічним регламентам;
- дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря отримувати не потрібно під час дії воєнного стану та трьох місяців після його припинення або скасування;
- замість дозволу на викиди забруднюючих речовин потрібно подати декларацію про провадження видів господарської діяльності;
- екологічний податок при використанні генератора сплачувати не потрібно.
І ще. Подавати до ДПС за основним місцем ф. №20-ОПП про газовий котел та/або паливний генератор, які експлуатуються за адресами розташування власних або орендованих приміщень юрособи, щодо яких було подано ф. №20-ОПП, не потрібно. На цьому вже наголошували податківці у своєму роз’ясненні.
А тепер декілька правил роботи торговців під час вимкнення електроенергії.
Корисну таблицю зі строками встановлення воєнного стану та посиланнями на відповідні Укази Президента та Закони України дивіться у нашому довіднику.
А ще більше корисних довідників, сервісів, калькуляторів та класифікаторів – у розділі services.dtkt.ua.
Якщо у вас РРО
У разі тимчасового (не більше 7 робочих днів) відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки.
З 01.10.2023 застосування штрафних (фінансових) санкцій відновлено стосовно всіх суб’єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, з повним скасуванням відповідальності за порушення, вчинені з 01.01.2022 по 30.09.2023 включно.
Увага! А з 1 серпня 2025 року починають діяти загальні розміри штрафів у 100 та 150% при незастосуванні РРО фізособами-”єдинниками” ІІ та ІІІ груп. Про це ми писали тут та тут.
Якщо у вас ПРРО
На період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером проведення розрахункових операцій суб’єктом господарювання здійснюється в режимі офлайн, що може тривати не більше ніж 36 годин та не більше ніж 168 годин протягом календарного місяця, зі створенням електронних розрахункових документів, яким присвоюються фіскальні номери з діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером.
Якщо форс-мажор триває у проміжку часу, в якому господарський об’єкт припиняє свою роботу згідно з розкладом, Z-звіт має бути створений на РРО не пізніше наступного робочого дня, до початку проведення розрахункових операцій на такому РРО. Докладно про це – тут.
Як виплачувати зарплату за час відключення електроенергії, дивіться тут.
Сплата податків та звітування під час війни
Всі платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, вже не звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, незважаючи на війну та карантин. Докладніше про це ми писали ось тут.
А ті, хто не мав можливості сплачувати та звітувати з податків, мали подати відповідну заяву з переліком документів до ДПС до 30 вересня 2022 року включно. Про це ми писали тут. Але не всі могли це зробити до граничного терміну через бойові дії. Тому податківці вже видали роз’яснення щодо цього.
Згідно з ним подати заяву про те, що ви не мали можливості виконувати свої податкові обов’язки через війну, можна і пізніше, – тоді, коли таку можливість буде відновлено.
Наприклад, якщо платник податків набув можливість виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) 20 березня 2025 року, то заяву та відповідні документи він повинен подати до контролюючого органу до 30 травня 2025 року (включно).
Період подання заяви рахується таким чином: 11 календарних днів березня (кількість днів до закінчення місяця, в якому відновлено можливість виконання податкових обов’язків) + 30 календарних днів квітня + 30 календарних днів травня (60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей).
Увага! З 5 липня 2025 повернувся обов’язок щодо звітування СГ до Держстату. Про це ми писали тут.
А окремо зауважували, що до 5 жовтня всім СГ слід подати статзвіти та фінзвітність за минулі періоди спочатку війни.
«Воєнні» правила реєстрації ПН та РК
За Законом №2876 на період воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення:
- Продовжено граничні терміни реєстрації податкових накладних – для ПН, складених з 1 до 15 числа місяця, – на 5 календарних днів, а для ПН, складених з 16 до останнього числа місяця, – на 3 календарні дні.
- Зменшено штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до 2-5-10-15-25% суми ПДВ замість 10-20-30-40-50% залежно від строку такого порушення.
- Збільшено час роботи електронних сервісів податкових органів – з 8:00 до 20:00, а операційний день, на який припадатиме граничний строк реєстрації податкових накладних, триватиме з 0:00 до 24:00.
Ці питання ми також розглянули в аналітиці від редакції.
Мораторій на перевірки бізнесу
21 липня на першому засіданні оновленого РНБО було ухвалено важливе рішення – запровадження мораторію на перевірки бізнесу з боку правоохоронних, митних, податкових та інших контролюючих органів. Але цей мораторій не стосуватиметься платників з високим рівнем ризиків.
Зокрема, за Указом Президента №538 ДПС та ДМС мають невідкладно вжити організаційних і практичних заходів щодо підвищення ефективності реалізації механізмів податкового і митного контролю, передбачивши, зокрема:
- встановлення обмеження на проведення перевірок стосовно суб'єктів господарювання, які мають статус авторизованих економічних операторів та суб'єктів господарювання з незначним ступенем ризику, за винятком тих, які здійснюють діяльність, пов'язану з обігом підакцизних товарів;
- удосконалення методики застосування ризик-орієнтованого підходу під час визначення доцільності перевірок суб'єктів господарської діяльності з метою спрямування заходів контролю на ділянки з високим рівнем ризику порушень податкового митного законодавства або контрабанди.
Про ці та інші зміни в роботі контролюючих органів ми писали тут.
Валютні обмеження під час війни
У 2025 році за рішенням НБУ:
- не діють валютні обмеження для імпорту робіт та послуг,
- пом'якшено обмеження в частині погашення «нових» зовнішніх кредитів та надано можливість погашати проценти за «старими» зовнішніми кредитами,
- пом'якшено обмеження в частині переказу іноземної валюти від представництв на користь своїх материнських компаній.
Бізнес має право виплачувати валютні дивіденди.
А резиденти-позичальники можуть купувати валюту для її резервування за кредитним договором з МФО, а також сплачувати відсотки за зовнішнім корпоративним боргом. До того ж бізнес може сплачувати збори з охорони прав на об’єкти права інтелектуальної власності. Про це ми писали тут.
Також не діють граничні строки розрахунків для товарів військового і подвійного використання та обладнання, що імпортуються за держконтрактами з оборонних закупівель. Для експорту окремої сільгосппродукції діє строк розрахунків – 120 днів. Про це – ось тут.
Також НБУ надав змогу суб’єктам е-комерції купувати та переказувати інвалюту за кордон для сплати ПДВ у ЄС, а також здійснювати виплати за договором перестрахування. Водночас обмежується ліміт у 500 тис. грн щодо операцій фізосіб з оренди нерухомості за кордоном. Про це ми писали тут.
Військовий збір
З 1 січня 2025 року і на час дії воєнного стану встановлено ВЗ для ФОПів І, ІІ та ІV груп у розмірі 10% від 1 розміру МЗП від встановленої законом на 1 січня поточного року. Також ВЗ мають сплачувати у розмірі 1% від доходу ФОПи та юрособи ІІІ групи ЄП. Вперше вони це здійснили за результатами звітування за І квартал 2025 року. Куди та як сплачувати, ми писали тут.
Зауважимо, що як підвищення ставки ВЗ, так і його сплата «єдинниками» обмежені податковим періодом, в якому буде скасовано воєнний стан. Після чого повернеться ставка ВЗ 1,5% та довоєнне коло його платників.
Пільги зі сплати ЄСВ для ФОПів у 2025 році вже не діють
Загальної пільги, яка б звільняла всіх ФОПів від сплати ЄСВ на час війни, у 2025 році вже немає. Проте деякі пільги залишаються. Про них ми розповідали тут.
Трудові відносини під час воєнного стану
Зараз діє спеціальний Закон №2136, який містить окремі норми, які застосовуються тільки до скасування/припинення воєнного стану.
З 14 червня 2025 діють нові зміни до Закону №2236. Вони стосуються правил призупинення трудових відносин та комунікації працівників з роботодавцями. Про це ми писали тут.
Але з 14 березня 2026 року ці правила буде змінено. Про це – тут.
Також іншим Законом №3494 прописано нові правила встановлення вихідних днів та надання відпусток під час воєнного стану. Ці новації діють з 24 грудня 2023 року. Про них ми докладно розповідали тут.
З 19 липня 2022 року мобілізованим працівникам можна не нараховувати середній заробіток. Хоча роботодавці можуть це робити добровільно.
Зверніть увагу: для бійців територіальної оборони середній заробіток зберігається! Про це ми писали тут.
Нарахування лікарняних під час війни
Фінансування лікарняних та декретних зараз здійснює ПФУ, але процедура призначення не змінилася. Про це ми писали тут.
Причому з 4 квітня 2025 року сумісники знову мають право на фінансування ПФУ. Про це ми писали тут.
Зверніть увагу: якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), працівник може отримати лікарняні (починаючи з 6-го дня непрацездатності) або декретні самостійно, безпосередньо від ПФУ.
День Незалежності та День захисників та захисниць не будуть святковими
У серпні та жовтні у нас мали би бути офіційні дні відпочинку завдяки Дню Незалежності та Дню захисників.
Проте воєнний стан продовжено, тому, згідно зі ст. 6 Закону №2136, зупинено дію ст. 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів. Як наслідок, 24 серпня та 1 жовтня не будуть святковими.
Норми тривалості робочого часу без урахування святкових та вихідних на 2025 рік – тут.
А тим, хто вже планує діяльність у 2026 році, стануть у пригоді пораховані нами Норми тривалості робочого часу на 2026 рік (на випадок, якщо військовий стан ще буде у цьому році, і на випадок, якщо його буде скасовано) – тут.
А ще скасування святкових днів впливає на нарахування відпусткових. Як порахувати стаж, який дає право на щорічну відпустку? А середню зарплату як рахувати? І що робити з тривалістю відпустки? Про це ми розповідали тут.
Індексація зарплати у 2025 році
Згідно із Держбюджетом-2025 та роз’ясненням Мінсоцполітики:
- обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення проводиться наростаючим підсумком починаючи з січня 2025 року;
- січень 2025 року приймається за 1 або 100 відсотків;
- базовим місяцем для обчислення індексації у 2025 році є січень 2025 року.
Докладніше про це ми писали тут.
Про перше нарахування індексації у липні та правила індексації у серпні ми розповідали тут та тут.
Бронювання працівників
Бронювання наразі проводиться за Порядком №76, крім окремих осіб, яких бронюють за Постановою №45.
Але Постанова КМУ від 04.02.2015 №45 «Про затвердження Порядку бронювання військовозобов'язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами, установами і організаціями на період мобілізації та на воєнний час» має гриф «Для службового користування». Тож її тексту у вільному доступі немає. Про це ми писали тут.
Додамо, що до Порядку №76 внесено зміни постановою №436. Завдяки ним у Постанові №76 з’явився окремий Порядок бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в Службі безпеки, розвідувальних органах України. Про це ми писали тут.
Як отримати статус критично важливого підприємства:
- Підготувати пакет документів відповідно до нових критеріїв.
- Звернутися до профільного Міністерства або ОВА.
- Дочекатися рішення комісії щодо присвоєння статусу.
Також підкреслимо, що постановою КМУ від 31.12.2024 №1558 змінено окремі питання ведення військового обліку та призову громадян під час мобілізації. Про них ми писали тут.
Але через реорганізацію міністерств тепер невідомо, що буде зі статусом критичності. Чи треба буде його переоформлювати, якщо міністерство, яке присвоїло такий статус юрособі, реорганізували? Кому тепер подавати документи для отримання критичного статусу? Як це може вплинути на процедуру бронювання працівників? Про це ми писали тут.
Також Мінʼюст наказом від 14.03.2025 №748/5 вніс зміни до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 №578/5.
Зокрема, запроваджено конкретні строки зберігання документів з військового обліку. Про це ми писали тут.
Що потрібно зробити до 13 серпня 2025 року роботодавцям та працівникам?
Роботодавцям (юридичні особи та ФОПи):
В Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань оновити відомості про:
- своє місцезнаходження;
- інформацію про засоби комунікації для здійснення зв’язку з ними.
Роботодавцям (фізичні особи, які не є підприємцями):
У разі зміни інформації про адресу місцезнаходження (місця проживання) та/або засоби зв’язку надіслати таку інформацію працівнику:
- на адресу місцезнаходження (місця проживання);
- на електронну пошту;
- за номером телефону.
Працівники, які довго були відсутні, повинні повідомити роботодавцю актуальні контактні дані до 13 серпня 2025 року. Про це ми писали тут та тут.