Це – тринадцятий цього року (сто двадцять сьомий загалом і двадцять девʼятий під час війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена трудовим відносинам, зарплаті та кадрам. За майже три тижні, що минули з моменту написання попереднього листа, з’явилося багато нового та цікавого на цю тему. А саме:
- підкреслимо, що вперше звітувати за оновленою єдиною звітністю потрібно буде за ІІІ квартал;
- зауважимо, що для посередників у працевлаштуванні за кордоном розроблено ще одну форму декларації;
- розповімо про правила надання додаткової відпустки учасникам бойових дій;
- зʼясуємо, чи може роботодавець звільняти працівника під час війни у період його хвороби;
- проінформуємо, що з 2024 року адміністрування ЄСВ планують передати ПФУ;
- визначимося, як занести інформацію по е-трудовій на сайт ПФУ.
Гарного вам читання!
***
Додаткова відпустка учасникам бойових дій: як надавати та чи компенсувати?
Додаткова відпустка учасникам бойових дій, що визначена ст. 77-2 КЗпП та статтею 16-2 Закону про відпустки, не належить до категорії щорічних відпусток, а отже на неї не поширюються норми, передбачені для щорічних відпусток.
Додаткова відпустка учасникам бойових дій надається у календарному році, а не за робочий рік, тобто незалежно від стажу роботи.
Оплата такої відпустки здійснюється за рахунок підприємства, а для її отримання статус працівника має бути підтверджений відповідним посвідченням учасника бойових дій або інваліда війни.
У разі невикористання зазначеної додаткової відпустки її не можна перенести на наступний календарний рік, не можна подовжити у разі хвороби працівника та не можна ділити на частини. Отже, законодавством не передбачено можливості заміни зазначеної додаткової відпустки грошовою компенсацією. Докладніше про це ми писали тут.
Чи може роботодавець звільняти працівника під час війни у період його хвороби?
Відповідно до вимог ст. 5 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», у період дії воєнного стану допускається звільнення працівника з ініціативи роботодавця у період його тимчасової непрацездатності.
При звільненні працівника зазначається дата звільнення, яка є першим робочим днем, наступним за днем закінчення тимчасової непрацездатності, вказаним у документі про тимчасову непрацездатність. Про це ми писали ось тут.
З 2024 року адміністрування ЄСВ планують передати ПФУ: зареєстровано законопроєкти
7 серпня 2023 року Г. Третьякова та ін. нардепи зареєстрували у ВРУ законопроєкти:
- №9569 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»;
- №9570 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" щодо адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
У разі прийняття законопроєктів сплата ЄСВ здійснюватиметься страхувальниками на рахунки територіальних органів ПФУ, а подання звітності про нарахування ЄСВ – через вебпортал е-послуг ПФУ. До того ж перевірками з ЄСВ тепер також займатиметься ПФУ. Про це ми вказували у своїй новині тут.
Вперше звітувати за оновленою єдиною звітністю потрібно буде за ІІІ квартал
ДПСУ зауважила, що платники податків подають до ДПС єдину звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ та додатки до неї з урахуванням внесених змін відповідно до Наказу №113 (у тому числі, враховуючи зміни Довідника ознак доходів фізичних осіб) за звітні періоди, починаючи з III кварталу 2023 року.
Але ще 25 травня у Реєстрі електронних документів ДПС зʼявилася інформація про проєкти нових форматів єдиної звітності. Наразі у ньому не міститься інформації про початок застосування.
Для юросіб встановлено проєкт формату J0500109, а для фізосіб-підприємців- F0500109. Ще раз наголосимо: оскільки це тільки проєкти, то вони можуть ще змінитися перед початком застосування нової форми.
Е-трудова книжка: як занести інформацію на сайт ПФУ?
Фахівці ПФУ підкреслили, що роботодавець зобов’язаний надавати відомості про трудову діяльність найманих працівників в електронному форматі, робити записи про прийняття на роботу, переведення чи звільнення, строкову військову службу, інші події.
У працівників і роботодавців є п’ять років для оцифрування трудових книжок.
Знайти електронну трудову книжку можна в особистому кабінеті на порталі електронних послуг ПФУ.
Відомості про трудову діяльність може вносити як працівник, так і роботодавець. Для внесення даних до електронної трудової книжки треба мати кольорові скановані копії усіх сторінок трудової книжки у хронологічному порядку та документів, які містять записи з оригіналів трудової або документів, що підтверджують стаж.
Електронна трудова книжка містить дані за основним місцем роботи, починаючи з 2004 року.
Для посередників у працевлаштуванні за кордоном розроблено ще одну форму декларації
10 серпня Мінекономіки оприлюднено проєкт постанови КМУ «Деякі питання провадження господарської діяльності у сфері посередництва у працевлаштуванні за кордоном». Ним пропонується затвердити:
- Порядок подання декларації про провадження господарської діяльності у сфері посередництва у працевлаштуванні за кордоном;
- форму декларації про провадження господарської діяльності у сфері посередництва у працевлаштуванні за кордоном;
- Порядок формування та ведення переліку суб’єктів господарювання, що надають послуги з посередництва у працевлаштуванні за кордоном, включення та виключення з цього переліку.
Декларація подається особисто заявником або його уповноваженою особою до Мінекономіки у паперовій формі поштовим відправленням з описом вкладення чи в електронній формі через відповідні інформаційно-комунікаційні системи (Портал електронних сервісів Мінекономіки, «Портал Дія» (у разі технічної реалізації)) шляхом заповнення цієї форми декларації.
***
Наразі це все.
Більше новин на тему трудових відносин та зарплати ви знайдете тут, а консультацій – тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»