• Посилання скопійовано

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 30 червня - 4 липня

Кінець «воєнної пільги» на подання звітності до Держстату, нові умови для мобілізованих ФОП, ліміт бронювання працівників у 2025 році за Постановами №45 та №76, проєкт змін до критеріїв ризиковості та автоматичної реєстрації ПН та ще чимало цікавих новин

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 30 червня - 4 липня

Ліміт бронювання працівників у 2025 році за Постановами №45 та №76

В окремій аналітичній статті ми відповіли на сім актуальних питань щодо бронювання працівників у 2025 році. А саме:

  1. Скільки військовозобов’язаних працівників можна забронювати?
  2. Як впливає на ліміт бронювання підприємства право отримувати відстрочку у бенефіціарних власників?
  3. Якщо працівник має відстрочку від бронювання по утриманню трьох дітей, як це впливає на ліміт для бронювання за місцем роботи?
  4. Кого не враховувати у загальній кількості військовозобов’язаних для бронювання?
  5. Бронювання одночасно за Порядком №45 та Порядком №76: чи впливає на ліміт бронювання?
  6. Чи має значення для ліміту бронювання, коли були мобілізовані деякі працівники підприємства?
  7. Як впливає на ліміт бронювання звільнення працівників?

 

А також дві історії з практики щодо заброньованих

Підприємство втратило статус критично важливого, бо вважало, що лікарняні входять до розрахунку розміру зарплати працівників з метою відповідності такому статусу. Але у контролерів була власна думка з цього приводу. Тож як це сталося і чи можна було уникнути – читайте тут.

Крім того, одна з наших колег поділилася в «Клубі бухгалтерів «Дебет-Кредит»» на Фейсбуці свіжим досвідом перетину заброньованими працівниками кордону при виїзді у відрядження. Дізнайтесь, які документи потрібні для того, щоб виїзд був успішним – у цій новині.

 

Працівники повинні надати роботодавцям інформацію про свої контактні дані. (Але не всі!) Термін – до 13 серпня

Закон №4412 зобов’язав оновити контактні дані до 13 серпня 2025 року (протягом 60 календарних днів з дня набрання чинності цим Законом) таких роботодавців і працівників:

  • роботодавці – ЮО та ФОПи зобов’язані у разі розміщення неактуальної інформації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань оновити відомості про своє місцезнаходження та інформацію про засоби комунікації для здійснення зв’язку з ними;
  • роботодавці – фізичні особи, які не є підприємцями, зобов’язані у разі зміни інформації про їх адресу місцезнаходження (місця проживання) та/або інформації для здійснення зв’язку з ними надіслати таку інформацію на адресу місцезнаходження (місця проживання), адресу електронної пошти та/або за номером телефону працівника;
  • працівники, які у період дії воєнного стану були відсутні на роботі протягом 90 календарних днів поспіль та/або робочі місця яких розташовані на тимчасово окупованих територіях відповідно до переліку, зобов’язані надіслати роботодавцю актуальну інформацію про засоби комунікації з ними, адресу місцезнаходження (місця проживання), адресу електронної пошти та номери телефонів.

А ще ми у редакції радимо повідомити свої дані геть усім працівникам. Більше – у статті від редакції.

 

Кінець «воєнної» пільги на звітність до Держстату та нові умови для мобілізованих ФОП

5 липня 2025 року набрав чинності Закон №4505, яким внесено зміни до Закону №2115 про захист інтересів СГ подання звітності та інших документів у період війни. За ними ФОПи, підприємства, установи та організації знову мають звітувати до органів статистики – дія «воєнної» пільги закінчилася. Докладніше – у новині.

Крім того, ним вносяться зміни до ПКУ та Закону №2464, якими мобілізованих ФОПів звільнено від сплати податків та ЄСВ. Пільга зі сплати ЄСВ, ПДФО, ЄП та ВЗ надаватиметься ФОПам автоматично – без подання заяв на неї та без подання документів, які підтверджують період мобілізації. Про це тут.

 

21 липня – останній день сплати ЄСВ ФОПами за ІІ кв. 2025 року: на що звернути увагу?

21 липня (понеділок) є останнім днем для сплати ЄСВ ФОПами обох систем оподаткування за ІІ квартал 2025 року. Мінімальна сума для сплати становить 5 280 грн. Але чи всі ФОПи повинні сплачувати ЄСВ за себе і в кого з них є пільги, нагадаємо у цій статті.

 

Ще три свіжі роз’яснення для ФОП

  1. Електронна трудова книжка ФОПа: що потрібно знати? Періоди підприємницької діяльності після 01.01.2004 до страхового стажу зараховуються на підставі даних, що містяться в системі персоніфікованого обліку. Подати відомості про такі періоди можна через сайт е-послуг ПФУ. Які документи для цього потрібні? Читайте тут.
  2. ЄСВ для ФОП на загальній системі оподаткування у 2025 році. За яких умов фізособи-«загальники» звільняються від сплати ЄСВ за себе? В якому розмірі слід сплачувати ЄСВ? Як бути у разі здійснення одночасно з підприємницькою діяльністю ще й професійної діяльності? Читайте у статті від редакції.
  3. Звільнення від ЄП та ВЗ ФОПів І та ІІ груп на час декретної відпустки у 2025 році. Відпустка у зв'язку з вагітністю та пологами надається жінкам на підставі медвисновку. У разі підтвердження інформації про непрацездатність витягом з ЕРЛН платник ЄП І чи ІІ групи без найманих працівників звільняється від сплати ЄП та ВЗ на цей період.

 

Готуються зміни до критеріїв ризиковості та автоматичної реєстрації ПН

3 липня ДПСУ оприлюднила проєкт постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Його розроблено з метою удосконалення механізму автоматизованого моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків для забезпечення оптимізації таких механізмів для сумлінних платників ПДВ щодо реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. А саме передбачено внесення змін до:

  • ознак безумовної реєстрації ПН/РК в ЄРПН, визначених у пункті 3 Порядку зупинення;
  • ознаки безумовної реєстрації для операцій, відображених у ПН/РК, складених відповідно до пункту 97 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, за товарами, до яких застосовується режим експортного забезпечення,
  • умов автоматичної реєстрації в ЄРПН ПН/РК, реєстрацію яких зупинено;
  • вимог автоматичного врахування таблиці даних платника податку з відповідними змінами у формі додатка 5 до Порядку зупинення,
  • окремих показників позитивної історії,
  • критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Докладніше читайте тут.

 

Що ще нового у ДПС?

  1. Нова декларація з податку на прибуток - в оновленому «Єдиному вікні». Податківці оновили «Єдине вікно» до версії 1.33.8.0 станом на 26.06.2025. Додано форми податкових декларацій з податку на прибуток з урахуванням змін, внесених наказами Мінфіну №621, №659, №94, №133.
  2. З 28 червня діє оновлена декларація з акцизу. Мінфін вніс зміни до додатків 1 та 2 до форми декларації з акцизного податку, а також Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку. Вони приведені у відповідність до Закону №4115-ІХ. Декларацію з акцизу за оновленою формою потрібно буде подавати за звітний період липень 2025 року в терміни не пізніше 20 серпня 2025 року.
  3. Засвідчення форс-мажору у сфері ЗЕД. За узгодженою позицією ДПС та ТПП наявність сертифіката ТПП про форс-мажор не гарантує звільнення від відповідальності СГ. ДПС у таких випадках має оцінювати реальність, надзвичайність, вплив обставин на виконання зобов'язань і строки дії щодо вимог НБУ.
  4. Оновлено Державний реєстр РРО станом на 30 червня 2025 року. Новий Державний реєстр містить перелік РРО, які дозволені до первинної реєстрації, а також первинну реєстрацію яких заборонено, в кількості 202 моделі. У попередньому реєстрі від 16.05.2025 було стільки ж моделей.
  5. Внесено зміни до Реєстру великих платників податків на 2025 рік. ДПСУ наказом від 26.06.2025 №664 внесла зміни до свого наказу від 22.10.2024 №753, яким затверджено Реєстр великих платників податків на 2025 рік. Але поки що сам перелік змін не оприлюднений.

 

З 1 жовтня Держпраці зможе приходити на перевірки з питань мобінгу

30 червня Президент підписав Закон №4352-IX щодо проведення перевірок в частині вчинення мобінгу щодо працівників під час дії воєнного стану.

Пропонується встановити, що у період дії воєнного стану Держпраці та її територіальні органи можуть здійснювати за заявою працівника або профспілки позапланові заходи державного нагляду (контролю):

  • за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання та фізичними особами, які використовують найману працю, в частині додержання вимог цього Закону,
  • з питань виявлення неоформлених трудових відносин, вчинення мобінгу та законності припинення трудових договорів.

1 липня закон було опубліковано у «Голосі України». Тож з 1 жовтня почнуть діяти норми Закону.

 

До уваги роботодавців!

  1. Працівника викликають до ТЦК: які дії роботодавця? Як діяти керівникам підприємств у разі отримання виклику до ТЦК (повістки)? За що вони відповідають та які санкції до них можуть бути застосовані? Читайте тут.
  2. Підвищення посадового окладу у 2025 році. Застосовується на практиці воно часто. Зокрема, щоб у законний спосіб уникнути нарахування індексації зарплати. Розглянемо, як документально оформити таке підвищення, оформити накази та внести зміни у штатний розклад – у цій статті.
  3. Призупинення трудового договору по-новому з 14 червня 2025 року: що врахувати роботодавцям? Законом №4412 передбачені нові правила щодо призупинення трудових відносин. Строк дії призупинення трудового договору буде обмежений до 90 днів. Про продовження слід буде домовлятися окремо. Ці правила діятимуть тільки з 14 березня 2026 року.
  4. Чи треба вести військовий облік неповнолітніх працівників? Якщо так, то з якого віку? Які документи вимагати у таких працівників для ведення військового обліку? Читайте тут.
  5. Розрахунок при звільненні працівника у 2025 році. Що треба врахувати бухгалтеру, якщо працівник звільняється? Коли нарахувати вихідну допомогу? Чи робити перерахунок ПДФО? Як діяти, якщо звільняється платник аліментів? Що зазначити в повідомленні про суми, які належать до виплати при звільненні? У статті від редакції.

 

Якими будуть мінімальна зарплата та прожитковий мінімум у 2026-2028 роках

27 червня Уряд схвалив Бюджетну декларацію на 2026-2028 роки. Цей комплексний документ визначає головні параметри та орієнтири бюджетної політики на середньострокову перспективу.

Згідно з нею, прогнозується розмір:

1) прожитковий мінімум для працездатних осіб - 3 288 грн (2026 рік), 3 482 (2027 рік), 3 667 грн;

2) мінімальної заробітної плати:

  • з 1 січня 2026 р. в розмірі 8 688 грн;
  • з 1 січня 2027 р. в розмірі 9 374 грн;
  • з 1 січня 2028 р. в розмірі 10 059 грн.

3) середній курс долара становитиме:

  • у 2026 році - 44,7 гривень (44,8 гривень - на грудень);
  • у 2027 році - 45,2 гривень (45,3 гривень - на грудень);
  • у 2028 році - 45,6 гривень (45,8 гривень - на грудень).

 

Які податки планують збільшити у 2026 році?

Бюджетною декларацією також передбачено, що протягом 2026 – 2028 рр. планують реформувати податкову політику. Зокрема, передбачені:

  • деперсоніфікований контроль,
  • розширення доступу ДПС до банківських даних,
  • звітність операторів цифрових платформ,
  • е-аудит,
  • гармонізація з ЄС,
  • запровадження акцизу на солодкі напої.

  

30 липня – останній строк для подання фінзвітності за перше півріччя до Держстату

Проміжна фінансова звітність за перше півріччя 2025 р. подається підприємствами до ДПС у строки, передбачені ПКУ. А саме: у складі (як додаток) декларації з податку на прибуток, яка подається до 11 серпня 2025 року (включно).

Також проміжну фінзвітність необхідно подавати до Держстату. Строк за перше півріччя 2025 року – 30 липня.

Але що таке «проміжна фінансова звітність» і хто саме має її складати? Читайте тут.

 

Інші новини

  1. НБУ підготував зміни до порядку безготівкових розрахунків у нацвалюті. Зокрема, планується встановити вимоги до платіжок, що формуються під час надання платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку.
  2. Нова базова соцдопомога: хто має на неї право? З 1 липня 2025 року в Україні стартував експериментальний проєкт для сімей з низькими доходами. Новий вид виплати запроваджується відповідно до Порядку реалізації експериментального проєкту щодо надання базової соцдопомоги.
  3. Банківську таємницю можуть послабити протягом наступних трьох років. Мінфін пообіцяв у найближчі три роки прибрати (або значно послабити) банківську таємницю, щоби дати можливість податковій отримувати «позасудовий доступ до руху коштів на банківських рахунках платників податків».
  4. ПриватБанк запустив онлайн-відкриття рахунків підприємств. Щоби відкрити рахунок бізнесу у Приватбанку онлайн, керівнику компанії достатньо подати заявку на сайті банку, вказати інформацію про підприємство та бізнес, завантажити необхідні документи, підписавши хмарним КЕП директора.

Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини порталу

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини порталу»