Це – другий в цьому році (і десятий загалом) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена трудовим відносинам, зарплаті та кадрам. За два тижні, які минули з часу написання попереднього листа, з’явилося багато цікавого й корисного по цій темі.
Тож сьогодні ми:
- з`ясуємо позицію Мінсоцполітики і Держпраці з приводу врахування сум індексації для виконання гарантії нарахування зарплати на рівні мінімальної;
- розповімо про бачення Мінсоцполітики щодо розрахунку лікарняних та декретних для осіб, які виконують роботи за договором ЦПХ;
- визначимося, як підвищення окладів з 01.01.2018 р. впливає на нарахування середньої зарплати за Порядком №100;
- поговоримо про позицію Мінфіну, Міносцполітики та ПФУ щодо можливості встановлення на підприємстві посади головного бухгалтера без створення бухгалтерської служби;
- розберемося, чи є порушенням виплата зарплати раз на місяць за заявою працівника (так, є!);
- нагадаємо про обов`язок підприємств з кількістю працівників понад 8 зареєструватися у Фонді соцзахисту інвалідів до 1 лютого;
- …а для тих підприємств, де працює більше 20 працівників, – про необхідність до 1 лютого подати звіт про квоти до Центру зайнятості;
- і наостанок – дізнаємось думку Мінсоцполітики щодо скорочення роботи у передсвятковий день при неповному робочому часі.
Гарного вам читання!
***
Індексація враховується для нарахування зарплати на рівні мінімальної, – позиція Держпраці та Мінсоцполітики
Наприкінці минулого року Мінсоцполітики відкликало і визнало таким, що втратив чинність свій лист від 13.02.2017 р. №317/0/101-17/282 щодо врахування індексації до виплат для нарахування зарплати не нижче мінімальної. Про це ми писали тут.
Відкликання листа призвело до обурення бухгалтерів і дискусій серед фахівців. Щоб поставити крапку в цьому питанні, редакція «Дебету-Кредиту» звернулася із запитами до Мінсоцполітики та Держпраці.
Висновок обох органів такий: «Усі інші складові зарплати, що не зазначені в частині другій ст. 3-1 Закону про оплату праці, мають враховуватися до мінімальної зарплати».
Тож індексація зарплати має враховуватися до виплат для виконання гарантії щодо нарахування зарплати на рівні мінімальної.
Відповідно роботодавцям за 2017 рік не потрібно проводити ніяких перерахунків у нарахованій зарплаті своїм працівникам та сплачених податків при її нарахуванні. Але кожен роботодавець повинен вирішувати для себе, буде він діяти за порадами держорганів, чи буде продовжувати нараховувати індексацію окремо.
Або встановить оклади більше мінімальної і взагалі не буде перейматись про такі речі.
Розраховуємо лікарняні та декретні для осіб, які виконують роботи за договором ЦПХ
Хоч відповідні зміни, внесені Законом №2148 до Закону про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, набрали чинності ще 11 жовтня 2017 року, але до Порядку №1266 зміни ще не вносилося. Тож наразі обов’язок щодо нарахування лікарняних та декретних таким особам вже маємо, але, як його виконати, ще не встановлено.
Тому поки ще слід діяти за роз’ясненням Мінсоцполітики, наведеним у листі від 17.12.2017 р. №571/0/86-17/218. За ним:
- середній дохід для розрахунку допомоги по вагітності та пологах і допомоги по тимчасовій непрацездатності обчислюється страхувальниками на підставі відомостей, що включаються до Звіту з ЄСВ;
- розрахунок матеріального забезпечення для таких осіб має здійснюватися після подання звітності з ЄСВ за місяці розрахункового періоду;
- до заяви-розрахунку до ФСС слід додавати копію таблиці 5 звіту з ЄСВ з інформацією щодо договору ЦПХ, під час дії якого настав страховий випадок;
- якщо застрахована особа одночасно здійснює декілька видів діяльності (працює на умовах трудового договору, цивільно-правового договору, є фізичною особою-підприємцем тощо), розрахунок допомоги має здійснюватися окремо за кожним місцем діяльності.
Про це все детально читайте у нашій новині.
До уваги страхувальників м. Києва!
1 січня 2018 року було створено Правобережне відділення Управління Фонду соцтраху. Але тільки 22 січня з'явилося офіційне повідомлення від ФСС.
За ним страхувальникам Голосіївського, Подільського, Святошинського, Солом’янського, Печерського, Шевченківського та Оболонського районів м. Києва заяви-розрахунки для фінансування лікарняних та декретних:
- з 01.01.2018 року слід надавати на ім’я в.о. начальника Правобережного відділення Управління виконавчої дирекції ФСС у м. Києві Наріжного О.В.;
- з 23.01.2018 року будуть прийматися до Правобережного відділення Управління ФСС за адресою: 01601, м. Київ, Спортивна площа, 3.
Мали у 2017 році вісім та більше працівників за основним місцем роботи?
Тоді до 1 лютого вам потрібно зареєструватися Фонді соцзахисту інвалідів – ми нагадуємо про це у своїй новині.
Для реєстрації у Фонді роботодавцям слід подати такі документи:
- заяву за формою, затвердженою Наказом №98;
- виписку або витяг із ЄДР;
- копію довідки про включення в реєстр неприбуткових установ, виданої податковим органом (для бюджетних установ);
- роботодавці, які мають відокремлені підрозділи, разом із заявою і копією довідки подають (надсилають) відомості про такі підрозділи за формою, затвердженою Наказом №98.
Чинним законодавством не передбачена відповідальність за недотримання строків реєстрації або відсутність реєстрації у Фонді. А от за невиконання нормативу штрафу не оминути. В яких розмірах він накладається – дивиться у нашій аналітиці.
Чи можна у штатному розписі встановити посаду головного бухгалтера без підлеглих та що за це буде?
Це питання сколихнуло бухгалтерів у зв’язку з появою відповідного роз’яснення від Мінсоцполітики та Мінфіну. Про можливі наслідки для керівників та головних бухгалтерів у цих роз’ясненнях не зазначалося, тому ми скерували запити до Мінфіну, ПФУ та Мінсоцполітики. І отримали відповіді на них!
Якщо коротко, то Мінсоцполітики ставить введення у штатний розпис посади «головний бухгалтер» в залежність від наявності структурного підрозділу, а не наявності підлеглих. Якщо на підприємстві немає підрозділу «Бухгалтерська служба» (або аналогічного за змістом), а «головний бухгалтер» є, то відповідатиме за це, на думку Мінсоцполітики, особа, яка уповноважена на прийняття рішення щодо затвердження штатного розпису.
Своєю чергою Мінфін зазначив, що саме керівник підприємства має вирішити, хто на підприємстві веде бухоблік і якими є обов’язки бухгалтера на такому підприємстві.
А за роз’ясненням ПФУ обчислення страхового стажу взагалі не залежить від назви займаної посади, наявності чи відсутності структурного підрозділу, в якому працює зазначена особа. Отже, якщо ви головний бухгалтер без бухгалтерської служби, то на ваш страховий стаж та пенсію це жодним чином не вплине.
Виплата зарплати раз у місяць за заявою працівника є порушенням
Фахівці Держпраці у своєму роз’ясненні наголосили, що виплата заробітної плати мінімум двічі на місяць є обов’язком роботодавця. Його слід виконувати незалежно від бажання працівника отримувати заробітну плату один раз на місяць.
Тому працівнику в будь-якому випадку слід перерахувати відповідні суми на його картковий рахунок.
А у разі видачі зарплати через касу слід замовити суму для виплати зарплати з врахуванням зарплати такого працівника, а потім, у разі відмови працівника від отримання коштів, задепонувати її.
Наостанок – аналітика від редакції та роз’яснення від Мінсоцполітики
До 1 лютого підприємства з 20 працівниками повинні подати звіт про виконання квоти на працевлаштування. На кого поширюється ця квота? Як її розрахувати? Як заповнити звітність? Яка відповідальність за невиконання квоти несе роботодавець?
Про це все дивиться нашу аналітику.
Як подати заявку-розрахунок у Фонд соцтраху та отримати кошти? Які нюанси оподаткування лікарняних та відображення їх у звітності? Як правильно відобразити у звітності та оподаткувати допомогу у зв'язку з вагітністю та пологами?
Докладно ці питання ми розглядали в іншій статті.
Як підвищення окладів з 1 січня 2018 року впливає на нарахування відпускних? Чи можна встановлювати різні розміри коефіцієнту в залежності від фінансового стану? Як це зробити?
Про це все тут.
А роз’яснення Мінсоцполітики щодо скорочення роботи у передсвятковий день при неповному робочому часі читайте тут («У випадку якщо працівник працює на умовах неповного робочого тижня і в передсвятковий день тривалість його робочого часу складає 8 годин, на нашу думку, цього дня доцільно все ж скоротити тривалість роботи на одну годину»).
***
Увага! Кадровий аудит з Тетяною Мойсеєнко!
Зустрічайте новий ексклюзивний відеокурс: «Кадровий облік і аудит: сучасні правила». Ви дізнаєтесь про правила ведення кадрового обліку, аналіз помилок і порушень, відповідальність роботодавця, випадки та етапи проведення кадрового аудиту.
Курс складається з трьох відеоуроків, а крім цього – ще два подарунки від лектора: авторські брошури.
Деталі – за посиланням.
***
Наразі це все.
Більше новин на тему трудових відносин та зарплати ви знайдете тут, а консультацій – ось тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»