
- Календар бухгалтера на 12 – 18 жовтня
- Норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю: з 1 листопада Держпраці розпочне перевірки
- Розміри ЄСВ з 1 січня 2027 р.: що чекає працівників, роботодавців та ФОПів за проєктом Держбюджету-2027
- Зміни до пенсій та ЄСВ з 2027 року: новий законопроєкт від Кабміну
- Спрощення в звітуванні з ПДВ та складанні ПН з 2027 року: Комітет рекомендує законопроєкт №16037-д
- Податкове навантаження-2026: види запитів від ДПС та відповіді на них
- Що нового у ДПС?
- Ще п’ять свіжих ІПК ДПС + наші коментарі до них
- Податковий тиждень для ФОП і бізнесу: актуальні роз’яснення
- Форма фіскального чека у 2026 році: правила застосування за Законом про РРО
- Генератори на підприємстві у 2026 році: довідник про облік, оподаткування та оформлення
- Повний перелік ТОТ та територій бойових дій – 2026: нові зміни з жовтня
- Працівники можуть залишитися без броні у жовтні 2026 р.: аналіз норм Порядку №76
- Індексація зарплати у листопаді 2026 року за новими коефіцієнтами
- До уваги роботодавців!
- Інші новини
Календар бухгалтера на 12 – 18 жовтня
Другий тиждень жовтня пов’язаний насамперед з граничними термінами подання статзвітів та звіту про КОРО за вересень 2026 року. Щоби бухгалтери та платники податків могли своєчасно виконати всі вимоги законодавства, ми зібрали ключові дати у зручному форматі.
Ознайомлюйтеся з календарем бухгалтера на період з 12 по 18 жовтня 2026 року та плануйте робочий графік без ризику порушень. А весь календар на жовтень дивіться за посиланням.
Норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю: з 1 листопада Держпраці розпочне перевірки
З 1 липня 2026 року діє новий порядок контролю за виконанням роботодавцями нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. Фактично перші перевірки можуть стартувати у листопаді 2026 року, - зауважили у Держпраці.
Причина полягає в тому, що після подання Податкових розрахунків за липень-вересень ПФУ вперше зможе визначити виконання квартального нормативу та сформувати перелік роботодавців, які його не виконали. Для юридичних осіб така інформація буде доступною вже після граничного строку подання звітності за вересень, а щодо ФОП – після завершення строку подання квартального Податкового розрахунку. Тому роботодавцям не варто чекати на офіційне повідомлення про перевірку – аналіз кадрових документів і правильності розрахунку нормативу бажано провести вже зараз.
Найбільші ризики пов’язані не стільки з відсутністю працівників з інвалідністю, скільки з помилками під час розрахунку нормативу. Серед найпоширеніших – врахування зовнішніх сумісників, прийняття працівника наприкінці кварталу, невиконання зарплатного критерію, неправильне застосування правила «подвійного зарахування», а також помилки при визначенні середньооблікової кількості штатних працівників. Особливу увагу слід приділити мобілізованим працівникам, працівникам із призупиненими трудовими договорами та тим, хто перебуває у тривалих відпустках чи на лікарняному, адже неправильне врахування таких осіб може призвести до невірного визначення нормативу та подальших санкцій.
Докладніше про новий порядок проведення перевірок ми писали у статті.
Розміри ЄСВ з 1 січня 2027 р.: що чекає працівників, роботодавців та ФОПів за проєктом Держбюджету-2027
Одна з головних бюджетних новацій за законопроєктом №16000 — збільшення розміру мінімальної заробітної плати. А вона, як відомо, ключовий драйвер ЄСВ-змін.
За розрахунками Уряду, у 2027 році мінімальну зарплату можуть підняти з 8 647 грн до 9 546 грн (інші цифри, які пропонують Комітети, дивіться тут). Слідом за нею зросте і прожитковий мінімум — з 3 328 грн до 3 691 грн (для працездатних осіб). Ми писали про це тут і тут.
Хоча сама ставка ЄСВ залишається незмінною — для більшості роботодавців це класичні 22% (та 8,41% щодо працівників з інвалідністю), — у 2027 році відбудеться зростання мінімальної та максимальної бази для нарахування ЄСВ.
Пропонуємо детальний аналіз змін для роботодавців і ФОПів та чіткі рекомендації бізнесу. Розбираємося в деталях та готуємося до нових ЄСВ-орієнтирів.
Зміни до пенсій та ЄСВ з 2027 року: новий законопроєкт від Кабміну
СПО просфспілок оприлюднило для обговорення проєкт Закону „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення соціальних виплат”. Як зазначено у пояснювальній записці, метою прийняття акта є:
- врегулювання питання виплати сум пенсій, нарахованих на виконання судових рішень за рахунок коштів бюджету Пенсійного фонду України,
- оптимізація видатків на виплату пенсій, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України,
- забезпечення безперебійного фінансування виплати пенсій, надбавок і підвищень до пенсій, призначених за відповідними пенсійними програмами.
З головного у законопроєкті - нові правила виплат за судовими рішеннями, обмеження спецпенсій через коефіцієнти, а також встановлення максимальної бази ЄСВ на рівні 20 МЗП на постійній основі. Докладніше читайте у новині.
Спрощення в звітуванні з ПДВ та складанні ПН з 2027 року: Комітет рекомендує законопроєкт №16037-д
Комітет ВРУ з податкової політики рекомендував прийняти за основу та в цілому доопрацьований законопроєкт №16037-д про внесення змін до Податкового кодексу України щодо спрощення адміністрування ПДВ. Доопрацьований законопроєкт передбачає:
- збільшення суми порогового значення як підстави для документальної позапланової перевірки з питань декларування сум бюджетного відшкодування та/або від’ємного значення ПДВ з 100 тисяч грн до 1 мільйона гривень;
- надання права ФОП-платникам ПДВ можливості самостійно обирати квартальний або місячний звітний період;
- розширення функціоналу Е-кабінету платника податків шляхом попереднього автоматичного заповнення податкової звітності та податкових накладних;
- надання права платникам ПДВ складати не пізніше останнього дня місяця зведену податкову накладну у разі здійснення постачання неплатникам ПДВ;
- удосконалення існуючого тимчасового механізму стимулювання добровільної сплати платниками податків податкових зобов’язань, нарахованих за результатами документальних перевірок у період дії воєнного стану;
- спрощення перенесення від’ємного значення ПДВ у разі перетворення юридичної особи – незастосування документальної перевірки за умови його своєчасної перереєстрації;
- надання можливості платникам акцизного податку тимчасово придбавати акцизні марки без врахування антифорстолінгових обмежень;
- синхронізацію змін законодавства у зв’язку із визнанням Закону України «Про іпотечні облігації» таким, що втратив чинність з дня набрання чинності Законом України «Про сек’юритизацію та облігації з покриттям».
Податкове навантаження-2026: види запитів від ДПС та відповіді на них
Спілкування з ДПС часто починається несподівано — з телефонного дзвінка чи офіційного листа. Зібрали головні рекомендації та зразки відповідей на найпоширеніші запити ДПС: від контролю за рівнем зарплат і збитків до телефонних «прохань» інспекторів – у довіднику від редакції.Зокрема, розповіли про:
- Телефонний дзвінок з податкової: що відповідати?
- Запит від ДПС про рівень зарплати: як реагувати?
- Запит ДПС з вимогою пояснити причину збитків підприємства.
- Інші підстави для запитів: від помилок до скарг контрагентів.
- Ризики для платника податків, якщо не реагувати на запити.
Що нового у ДПС?
- Проєкт нової спрощеної ПДВ-звітності у 2026 році. Як вже повідомлялося ДПС підготувала проєкт наказу про внесення змін до форм звітності з ПДВ та Порядку її заповнення (Порядку №21). Які саме змінивідбудуться? Чому кількість рядків декларації скоротиться і що саме скоротять? Які зміни будуть внесені до додатків до декларації з ПДВ? Огляд проєкту читайте в нашій статті.
- NovaPay і Укрпошта інформують податкову про онлайн-продавців: уся післяплата у 2026 році під контролем ДПС. NovaPay і Укрпошта вже передають дані про післяплату до ДПС. Як наслідок, податківці вимагають від фізосіб-продавців реєстрації бізнесу і сплати податків. Що робити в такій ситуації, які штрафи загрожують і чи варто реєструвати ФОП? З’ясовуємо у нашій статті.
- Нові ставки збору за паркування на 2027 рік оприлюднено у 2026 році: ДПС роз'яснила податкові наслідки. Під час воєнного стану нові ставки збору за паркування можуть діяти навіть в році їх встановлення. ДПС пояснила: їх застосовують із дня офіційного оприлюднення рішення місцевої ради, якщо не передбачено пізнішої дати.
Ще п’ять свіжих ІПК ДПС + наші коментарі до них
- Як правильно відобразити у додатку 4ДФ кошти, перераховані приватному виконавцю? Аналізуємо нову ІПК про різні варіанти стягнення з працівників боргів та з’ясуємо, як оподатковувати ці суми і в яких випадках застосовувати ознаки доходу «157», «126» і «127».
- Повернення помилково отриманої оплати наступного дня: ДПС вимагає складання ПН та РК. Покупець помилково переказав більше коштів, ніж було потрібно, але продавець на наступний день повернув переплату. Та для ДПС це все одно привід для визнання, а потім зменшення ПЗ з ПДВ: доведеться складати податкову накладну та розрахунок коригування.
- ПДВ при купівлі дронів та радарів підприємством у 2026 році: як оподатковується створення власної ППО. Як бізнесу, що бере участь в урядовій програмі приватних ППО, не втратити кошти на ПДВ при купівлі/ввезенні дронів і радарів? У статті аналізуємо роз'яснення ДПС: за яких умов діє звільнення від ПДВ і як повернути помилково сплачений податок.
- Відбудова житла за рахунок місцевого бюджету у 2026 р. звільнена від ПДФО та ВЗ: роз'яснення ДПС для мешканців. Чи загрожує сплата ПДФО та ВЗ громадянам, чиє житло постраждало від обстрілів, у разі фінансування відновлювальних робіт за бюджетні кошти? Чи потрібно організації, яка фінансує ці роботи, відображати їх у додатку 4ДФ? Відповідь ДПС та наш коментар до неї далі.
- Здача в оренду частини площі заводу скасовує пільгу з податку на нерухомість на весь об'єкт. Чи варто здавати частину даху заводу (промислова будівля) під сонячні панелі? ДПС попереджає, що такий вид заробітку може позбавити пільги з податку на нерухомість всю будівлю! Аналізуємо свіжу ІПК від ДПС, норми ПКУ та даємо практичні поради.
Податковий тиждень для ФОП і бізнесу: актуальні роз’яснення
- Нарахування ПДВ на рекламу в Facebook та Instagram у 2026 році: роз'яснення ДПСУ для ФОП-рекламодавців. Як бізнесу, зокрема, ФОПу, купувати рекламу в іноземних соцмережах, з нарахуванням ПДВ чи без? Розбираємо колізію статей 208 та 208-1 ПКУ, свіже роз’яснення ДПС та правила, які звільняють від сплати ПДВ й додаткової звітності з послуг нерезидента.
- На рахунок ФОП у 2026 р. надійшли кошти з ознаками шахрайства: алгоритм дій, податкові наслідки та позиція ДПС. Коли на рахунок ФОП надходять кошти, яких він не очікував і з невідомого йому джерела — чи вважаються вони підприємницьким доходом та чи платити з них податки? А якщо це елемент шахрайської схеми? Аналізуємо норми ПКУ та позицію ДПС з цього приводу.
- Юрист-ФОП укладає трудовий договір: роз'яснення ДПС про правила сплати ЄСВ у 2026 році. Штатний юрист, ФОП та адвокат в одній особі: чи треба платити ЄСВ тричі? Аналізуємо офіційне роз'яснення ДПС та норми закону, які захищають від потрійної сплати, та даємо чіткі рекомендації.
- Сплата єдиного податку артистами у 2026 році: роз'яснення ДПС для виступів на сцені і організації гастролей. Чи може сольний артист працювати на 3-й групі ФОП за КВЕД 90.01? ДПС дала чітке роз'яснення: виступати на сцені можна, а от організовувати гастролі – ні. Розбираємо, як правильно укладати договори та правила податкової безпеки.
- Надання платником ЄП безвідсоткової позики раз на рік не є фінансовою послугою: рішенння Верховного Суду. Чи є разова позика платником ЄП фінансовим посередництвом, як на цьому наполягають податківці? Чи загрожує надання позики анулюванням статусу платника єдиного податку? Відповіді на ці питання – у свіжому рішенні Верховного Суду.
- Витяг з Реєстру платників єдиного податку: коли і кому він потрібен та як отримати у 2026 році. Витяг з Реєстру платників єдиного податку (далі – Реєстр) підтверджує статус суб’єкта господарювання як платника єдиного податку та містить основні відомості про нього. У статті розглянемо, кому надається цей витяг і як його отримати у 2026 році.
Форма фіскального чека у 2026 році: правила застосування за Законом про РРО
Вже півтора року, з 1 березня 2025 р. форма фіскального чека залишається незмінною. Але питання у бухгалтерів все одно виникають. У статті нагадаємо про те, що продавцям важливо знати при створенні фіскального чеку за кожною розрахунковою операцією.
Генератори на підприємстві у 2026 році: довідник про облік, оподаткування та оформлення
З початком осінньо-зимового сезону 2026/2027 енергосистема України знову стикається зі складними викликами через триваючі обстріти. На тлі вже запроваджених раніше режимів надзвичайної ситуації бізнес змушений розраховувати на автономні джерела живлення. Водночас придбання, експлуатація генераторів, облік пального та робота під час відключень мають чимало законодавчих і податкових нюансів.
Зібрали у цій добірці головні правила, вимоги та державні програми підтримки, про які важливо знати бухгалтерам і підприємцям цієї осені.
Повний перелік ТОТ та територій бойових дій – 2026: нові зміни з жовтня
Мінрозвитку наказом від 15.09.2026 №1984 внесло нові зміни до Переліку ТОТ. Зміни та уточнення стосуються територіальних громад Донецької, Одеської, Сумської, Харківської, Херсонської та Чернігівської областей. Станом на 9 жовтня 2026 р. Наказ №1984 ще офіційно не опубліковано, тож ці зміни поки не діють.
Працівники можуть залишитися без броні у жовтні 2026 р.: аналіз норм Порядку №76
Чинний Порядок бронювання, затверджений постановою КМУ №76, передбачає низку умов як для самого підприємства, так і для конкретного військовозобов’язаного. Крім того, з 1 вересня 2026 року діють нові правила, які змінили підхід до зарплатних вимог, обліку працівників із іншими відстрочками та сумісників. Тому навіть працівник критично важливого підприємства може не отримати бронювання або не бути врахований у розрахунку кількості військовозобов’язаних, яких роботодавець має право забронювати.
Отже, станом на 5 жовтня 2026 року потрібно перевірити, чи є рішення про критичність чинним зараз і чи внесене підприємство до Єдиного переліку. Офіційна послуга бронювання у «Дії» прямо передбачає, що юридична особа повинна бути включена до Єдиного переліку. Якщо строк дії підстави для перебування в ньому закінчився, підприємство не зможе скористатися послугою бронювання.
Індексація зарплати у листопаді 2026 року за новими коефіцієнтами
У листопаді 2026 року роботодавці для базових місяців січень-лютий будуть індексувати зарплату за новими коефіцієнтами, а працівникам з базовими місяцями березень-квітень - індексуватимуть зарплату вперше. Докладніше про це читайте у статті від редакції.
До уваги роботодавців!
- Робота під час жовтого рівня загрози та використання укриттів у радіусі 300–500 м: роз'яснення від МВС. МВС видало презентацію, де пояснило: під час жовтого рівня загрози бізнес може користуватися доступними укриттями, зокрема державними чи комунальними. Виходить, якщо вони вже є у радіусі 300–500 м, то власні укриття чи безпечний простір можна не обладнувати?
- Працівники можуть залишитися без броні у жовтні 2026 р.: аналіз норм Порядку №76. Критичний статус підприємства не гарантує бронювання кожного працівника: станом на жовтень 2026 року значення мають статус самого роботодавця, встановлений ліміт, вимоги до зарплати, військовий облік та інші умови Порядку №76.
- Не подали Звіт про внесок щодо осіб з інвалідністю у 2026 році: штраф 170 гривень. Звіти за І, ІІ та ІІІ квартали 2026 року треба подати до 9 листопада включно. ДПС роз’яснила три види порушень: неподання Звіту, несвоєчасне нарахування внеску та прострочення його сплати. Для кожного передбачено окремий штраф.
- Звіти за І-ІІІ кв. 2026 р. про внески за непрацевлаштування осіб з інвалідністю: як заповнити неплатникам? Якщо підприємство виконало квоту з працевлаштування працівників з інвалідністю за 1, 2, 3 квартали 2026 року, то нова звітність подається із заповненням: тільки рядків, граф і комірок з 01 по 08. Всі інші рядки - з 091 й до кінця звіту не заповнюються.
- Нове в бухобліку та фінзвітності для малого бізнесу – 2026: Мінфін вніс зміни до НП(С)БО 25. Міністерство фінансів внесло зміни до НП(С)БО 25, форм спрощеної фінзвітності та до спрощеного Плану рахунків. Зміни вказують на те, що держава хоче бачити деталізовану структуру витрат та майна навіть у малого і мікробізнесу.
Інші новини
- Індекс інфляції за вересень 2026 року – 102,1%. За даними Держстату від 09.10.2026, інфляція на споживчому ринку у вересні 2026 р. становила 2,1% порівняно із серпнем та 10,0% – із вереснем 2025 р.
- Держбюджет-2027: розгляд у першому читанні відбудеться 26 - 30 жовтня 2026 року. Розгляд проєкту Держбюджету на 2027 рік у першому читанні перенесли. За словами Я. Железняка, розгляд правок та винесення документа в зал планують на 26–30 жовтня 2026 року.
- З 2 жовтня 2026 р. Кабмін скасував граничні дати для заявок на акцизні марки. Виробники та імпортери зможуть подавати попередні заявки на акцизні марки протягом місяця, а додаткові — у місяці подання попередньої заявки. Кабмін скасував граничні строки до 8 та 18 числа.
- З 12 по 18 жовтня ДАР не прийматиме заявки для визначення аграрних підприємств критично важливими. З 12 по 18 жовтня в ДАР проводитимуть технічне налаштування системи у зв’язку з набранням чинності нових критеріїв Мінагрополітики з визначення критично важливих підприємств.
- ПДВ на посилки до 150 євро: Комітет при ВРУ рекомендував прийняти законопроєкти №15460 та №16051-1. Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендував ВРУ прийняти законопроєкти про ПДВ на посилки до 150 євро у другому читанні та в цілому. Паралельно готують правки щодо PEP, але їх включення до законопроєкту №16051-1 поки не підтверджено.
Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»


