
Нормативно-правове регулювання:
- Закон №504 – Закон України від 15.11.1996 №504/96-ВР «Про відпустки»;
- Закон №875 – Закон України від 21.03.1991 №875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»;
- Закон №2464 – Закон України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»;
- КЗпП – Кодекс законів про працю України;
- Постанова №1338 – Постанова КМУ від 15.11.2024 №1338 «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» (далі – Постанова №1338);
- Постанова №893 – Постанова КМУ від 22.08.2023 №893 «Деякі питання надання компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць/місць провадження господарської діяльності/незалежної професійної діяльності для осіб з інвалідністю»;
- Постанова №757 – Постанова КМУ від 23.05.2007 №757 «Про затвердження Положення про індивідуальну програму реабілітації особи з інвалідністю».
Хто є особою з інвалідністю?
Особою з інвалідністю є особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов’язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист (ст. 2 Закону №875).
Як підтвердити статус особи з інвалідністю?
Цей статус підтверджує:
- Витяг щодо встановлення інвалідності, отриманий відповідно до Постанови №1388, або
- Копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією про встановлення групи інвалідності (МСЕК), яка видана до 1 січня 2025 року.
Як повідомляє МОЗ, з 1 січня 2025 року документи (тобто, довідки МСЕК, видані до 01.01.2025) для людей з безстроковим статусом інвалідності залишатимуться чинними (як і пільги, які за ними надаються).
Для решти людей з інвалідністю, чий повторний огляд припадає на період після 01.01.2025, довідка МСЕК діє до закінчення її терміну (дати наступного огляду), а далі у особи з інвалідністю має бути вже Витяг з рішення експертної команди.
Читайте більше про те, як підтвердити статус особи з інвалідністю:
Норматив робочих місць з працевлаштування осіб з інвалідністю у 2025 та 2026 роках
Станом на 2025 рік для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4% середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, – у кількості одного робочого місця. Для виконання нормативу місце роботи особи з інвалідністю має бути основним (ст. 19 Закону №875).
Розрахунок проводиться один раз на рік. Проте так буде не завжди. У 2026 році, згідно Закону №4219 розрахунок буде проводитися по-новому.
Про те, що нас чекає у 2026 році див. у таблиці 1.
Таблиця 1
Норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю з 01.01.2026 р.
Категорія платника внеску | Кількість робочих місць | Умови, які враховуються |
Від 8 до 25 працівників | 1 робоче місце | Розрахунок: нормальна, скорочена або неповна тривалість робочого часу (шляхом розумного пристосування). Обов'язкова умова: нарахування заробітної плати, розмір якої перевищує розмір мінімальної заробітної плати за цей час |
Більше ніж 25 працівників | 4% середньооблікової кількості штатних працівників за квартал | Розрахунок: нормальна, скорочена або неповна тривалість робочого часу (шляхом розумного пристосування). Обов'язкова умова: нарахування заробітної плати, розмір якої перевищує розмір мінімальної заробітної плати за цей час |
Заклади охорони здоров’я, реабілітаційні заклади, надавачі соціальних послуг, державні, комунальні та недержавні підприємства, установи, організації, основним видом діяльності яких є реабілітація, навчання або догляд за особами з інвалідністю | 2% середньооблікової кількості штатних працівників за квартал | Розрахунок: нормальна, скорочена або неповна тривалість робочого часу (шляхом розумного пристосування). Обов'язкова умова: нарахування заробітної плати, розмір якої перевищує розмір мінімальної заробітної плати за цей час |
Таким чином, останній раз ми розрахуємо норматив за старими правилами за 2025 рік, а в 2026 році він буде перераховуватися кожного кварталу і не обмежиться тільки кількістю, а й враховуватиме рівень зарплати, яка має бути вищою за мінімальну.
Де прочитати про зміни у працевлаштуванні осіб з інвалідністю за Законом №4219:
- Нові правила працевлаштування осіб з інвалідністю: закон опубліковано!
- Зміни у працевлаштуванні осіб з інвалідністю: аналіз Закону №4219
- Внески замість працевлаштування осіб з інвалідністю: коли та в яких розмірах сплачувати?
- Обчислення внесків на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю з 2026 року: оприлюднено проєкт порядку
- За невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю – внески замість штрафу! Як це буде відбуватись?
- Працевлаштування осіб з інвалідністю – 2026: нові квартальні нормативи, внесок замість штрафу, звітність, пеня
Чи можна не розраховувати норматив?
Ні, не можна. Статтею 20 Закону №875 передбачено адміністративно-господарські санкції. Востаннє розрахунок таких санкцій буде проведено за результатами 2025 року:
- для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в сумі половини середньої річної заробітної плати;
- підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст. 19 Закону №875, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції в розмірі середньої річної заробітної плати за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.
А далі знову зміни. З 01.01.2026 санкцій вже не буде – буде внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю, який сплачуватиметься до ДПС.
Розмір внеску обраховується платником як добуток таких показників:
- 40 відсотків середньомісячної заробітної плати (винагороди) у відповідному календарному кварталі, розрахованої на одного працівника; кількість місяців у кварталі;
- різниця між встановленим нормативом робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю і середньообліковою кількістю штатних працівників – осіб з інвалідністю за квартал, які працевлаштовані роботодавцем з урахуванням вимог, визначених цією статтею щодо розміру оплати праці.
Важливо. На період дії воєнного стану в Україні та до останнього числа останнього місяця кварталу, в якому воєнний стан буде припинено чи скасовано, внесок встановлено на рівні 50% базового розміру.
Про це читайте у статті «Внески замість працевлаштування осіб з інвалідністю: коли та в яких розмірах сплачувати?».
Розмір внеску розраховується з показників кварталу, за який він сплачується.
Тепер ми знаємо, скільки нам потрібно для виконання нормативу, як ідентифікувати особу з інвалідністю, і що буде, якщо ми не виконаємо норматив. Залишилося розібратися, як прийняти та відобразити у звітності таку особу.
Прийняття особи з інвалідністю на роботу
При працевлаштуванні осіб з інвалідністю роботодавець має враховувати низку важливих правових та організаційних аспектів:
1. Виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю, про який ми зазначили вище.
2. Необхідність створення відповідних умов праці.
Робоче місце має бути адаптоване з урахуванням стану здоров’я та рекомендацій з індивідуальної програми реабілітації (ст. 17 Закону №875).
Більш детально про облаштування робочих місць читайте у наших статтях:
3. Роботодавець може отримати компенсацію фактичних витрат за облаштування робочих місць/місць провадження господарської діяльності/незалежної професійної діяльності для осіб з інвалідністю.
Про це читайте наші матеріали:
4. Пільги та гарантії.
Особи з інвалідністю мають право:
– на навчання, перекваліфікацію і працевлаштування відповідно до медичних рекомендацій;
– на встановлення на їх прохання неповного робочого дня або тижня з пільговими умовами праці;
– не залучатися до надурочних робіт та робіт у нічний час без згоди (ст. 172 КЗпП);
– на прийняття на роботу без встановлення випробувального терміну (ст. 26 КЗпП);
– на відпустку. Це питання розглянемо далі більш докладно.
Відпустки осіб з інвалідністю
Особи з інвалідністю мають право на відпустку в розмірі:
– щорічної основної відпустки:
- для I і II груп – 30 календарних днів;
- для III групи – 26 календарних днів (ст. 6 Закону №504).
– без збереження заробітної плати:
- для I та II груп – тривалістю до 60 календарних днів щорічно;
- для III групи – тривалістю до 30 календарних днів щорічно (ст. 25 Закону №504).
Право працівника на відпустку більшої тривалості виникає з дня встановлення інвалідності. Тобто не важливо, коли роботодавець отримає підтвердження статусу платника (лист Мінсоцполітики від 29.12.2015 №774/13/116-15).
Зверніть увагу! Згідно зі ст. 12 Закону №2136 у період дії воєнного стану надання працівнику щорічної основної відпустки за рішенням роботодавця може бути обмежено тривалістю 24 календарні дні за поточний робочий рік.
Якщо тривалість щорічної основної відпустки працівника становить понад 24 календарні дні, надання невикористаних у період дії воєнного стану днів такої відпустки переноситься на період після припинення або скасування воєнного стану. За рішенням роботодавця невикористані дні такої відпустки можуть надаватися без збереження заробітної плати. Ця норма не застосовується до керівних працівників закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, а також до педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників
У період дії воєнного стану роботодавець може відмовити працівнику у наданні будь-якого виду відпусток (крім відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами та відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку), якщо такий працівник залучений до виконання робіт на об’єктах критичної інфраструктури, робіт з виробництва товарів оборонного призначення або до виконання мобілізаційного завдання (замовлення).
У разі звільнення працівника у період дії воєнного стану йому виплачується грошова компенсація за невикористані дні щорічної основної відпустки та відпустки «на дітей» відповідно до ст. 24 Закону про відпустки.
Важливо! Усі зазначені вище норми стосуються і працівників з інвалідністю, про що повідомляли фахівці Держпраці.
Також про нарахування відпускних читайте у статті: «Нараховуємо відпусткові у 2025 році: практичні приклади».
Зразок Заяви на щорічну відпустку
Їі можна переглянути у нас на сайті в розділі Бланки (Перейти >>)
Зразок наказу (Завантажити >>)
Зразок Заяви про надання відпустки без збереження заробітної плати (Завантажити >>)
Зразок Наказу про надання відпустки без збереження заробітної плати (Завантажити >>)
Документи, необхідні під час працевлаштування особи з інвалідністю
Стандартний пакет документів при прийнятті працівника на роботу передбачено ст. 24 КЗпП:
- паспорт або ID-картка;
- РНОКПП (ідентифікаційний код);
- документ про освіту (якщо потрібно);
- документи про стан здоров’я (за потреби);
- трудова книжка або витяг з Реєстру застрахованих осіб;
- військово-обліковий документ (за потреби).
Додаткові документи для осіб з інвалідністю:
1. Документ про встановлення інвалідності:
- До 01.01.2025 – довідка МСЕК. Якщо інвалідність встановлено безстроково, довідка МСЕК залишається чинною. Якщо особа має пройти переогляд – потрібен Витяг експертної команди.;
- Після 01.01.2025 – Витяг експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи.
Також читайте: «Витяг про підтвердження інвалідності надано в е-вигляді: про слід знати роботодавцю?».
2. Індивідуальна програма реабілітації (ІПР). Рекомендації з ІПР обов’язкові для врахування при організації робочого місця.
Алгоритм оформлення трудових відносин з особою з інвалідністю
1. Подання заяви на працевлаштування.
2. Збір повного пакета документів (стандарт + додаткові).
3. Оцінка відповідності запропонованої роботи рекомендаціям ІПР / Витягу.
4. Облаштування робочого місця за потреби.
5. Укладення трудового договору (без випробувального терміну).
6. Оформлення наказу про прийом на роботу.
7. Повідомлення контролюючих органів (ДПС).
Важливо! З 01.01.2026 ст. 19 Закону №875 передбачено, що роботодавець має інформувати ДПС про прийняття на роботу осіб з інвалідністю відповідно до встановленого законодавством порядку.
Однак наразі в законодавстві не передбачено окремої форми повідомлення саме про працевлаштування осіб з інвалідністю. У чинній формі Повідомлення про прийняття на роботу немає спеціальної позначки. Тому або чекатимемо змін, або це буде стандартна процедура – показати у єдиній звітності.
8. Формування особової справи, зокрема – зберігання завірених копій документів.
Також читайте: «Як прийняти на роботу працівника: порядок дій, оформлення трудових відносин, зразки документів».
Нарахування ЄСВ для осіб з інвалідністю та відображення у звітності
Базою нарахування ЄСВ для роботодавців є сума нарахованої заробітної плати (основної, додаткової, компенсаційної, у тому числі в натуральній формі), а також винагороди за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами (п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону №2464).
Для підприємств, установ і організацій, де працюють особи з інвалідністю, встановлено пільгову ставку ЄСВ – 8,41% бази нарахування (ч. 13 ст. 8 Закону №2464).
Щоб мати право застосовувати цей знижений розмір внеску, потрібно підтвердити факт інвалідності працівника. Підтвердженням є один з таких документів:
- завірений витяг про встановлення інвалідності, виданий відповідно до постанови Кабміну від 15.11.2024 №1338 (яка стосується оцінки повсякденного функціонування особи, проведеної експертною командою), або
- копія довідки до акта огляду МСЕК, якщо вона була видана до 1 січня 2025 року і залишається чинною.
Для більшості працівників (якщо ми не говоримо про постійну інвалідність) з 1 липня 2025 року довідка МСЕК вже не діє – їм треба отримати витяг.
На такі виплати не поширюється вимога ч. 5 ст. 8 Закону №2464, яка зобов’язує сплачувати ЄСВ у розмірі не меншому, ніж мінімальний страховий внесок. Тобто, якщо заробітна плата працівника з інвалідністю менша за мінімальну, роботодавець нараховує ЄСВ лише з фактичної суми доходу, без донарахування до мінімальної бази.
Пільгова ставка 8,41% застосовується незалежно від характеру зайнятості:
- за основним місцем роботи;
- за сумісництвом.
Це підтверджено роз’ясненням ДПС у «ЗІР», категорії 201.04.01:
«Який документ може вважатися належною підставою для застосування за основним місцем роботи та за сумісництвом ставки єдиного внеску в розмірі 8,41 відс., якщо працівник не має електронної пошти та відмовляється передати роботодавцю паперовий витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи?».
Важливо! Для договорів ЦПХ, укладених з особами з інвалідністю, ставка ЄСВ складає 22%.
Також читайте роз’яснення ДПС у «ЗІР», категорія 201.04.01:
«Який розмір єдиного внеску застосовує ЮО при виплаті працівнику – особі з інвалідністю винагороди за цивільно-правовим договором?».
Читайте більше про підтвердження статусу працівників з інвалідністю у 2025 році:
- Застосування ставки ЄСВ на рівні 8,41% у 2025 році: за яких умов та підстав?
- Застосування ставки ЄСВ до зарплати працівника при встановленні інвалідності
- Працівник з інвалідністю: як підтвердити цей статус у 2025 році?
- Працівник має довідку МСЕК про інвалідність: чи достатньо для застосування ставки ЄСВ 8,41%?
- З 20 червня діють зміни до Інструкції про нарахування ЄСВ щодо документів для підтвердження інвалідності
- Підтвердження інвалідності для нарахування ЄСВ у розмірі 8,41% з 20 червня: що врахувати бухгалтеру?
- Чи підтверджує право на ставку 8,41% ЄСВ довідка від ПФУ про пенсію особи з інвалідністю?
- Як надавати щорічну основну відпустку працівникам з інвалідністю у 2025 році?
- Витяг про підтвердження інвалідності надано в електронному вигляді: чи треба засвідчувати копію PDF-файлу?
- Чи дає право на ставку ЄСВ 8,41% пенсійне посвідчення?
Період дії пільгової ставки з ЄСВ для осіб з інвалідністю
ЄСВ у розмірі 8,41% нараховується:
- з дати встановлення інвалідності, але не раніше дати отримання документального підтвердження від працівника;
- до дати скасування інвалідності;
Важливо! До моменту отримання роботодавцем документа, який підтверджує інвалідність, ЄСВ нараховується за загальною ставкою 22% бази нарахування. Тобто ставка ЄСВ 8,41% застосовується саме з дати одержання цього документа, а не з дати встановлення інвалідності.
Також читайте роз’яснення ДПС у «ЗІР» 201.04.01:
«Який розмір єдиного внеску застосовують роботодавці – підприємства, установи і організації при нарахуванні працюючим особам з інвалідністю сум заробітної плати (доходу), допомоги з тимчасової непрацездатності (лікарняні) та допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, у тому числі, якщо витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності (зняття) групи інвалідності надано не з першого робочого дня місяця?».
Відображення пільгового розмір ЄСВ для осіб з інвалідністю у Об’єднаній звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ
Елемент звіту | Як заповнюється |
Рядок 101.1 | Середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, осіб |
І Нарахування доходу та єдиного внеску за найманими працівниками | Зарплата особи з інвалідністю у складі загальної суми зарплати, без виділення |
1.Загальна сума нарахованого доходу | |
2. Сума нарахованого доходу у межах максимальної величини, на яку нараховується єдиний внесок: | Заробітна плата особи з інвалідністю |
2.2 працюючим особам з інвалідністю | |
3. Нараховано єдиного внеску, зокрема 3.2 працюючим інвалідам | Сума ЄСВ, за ставкою 8,41% |
3.2.1 ЄСВ інваліди за ставкою 22% | Сума ЄСВ, за ставкою 22% |
Додаток Д1 | сума нарахованої зарплати працівника з інвалідністю |
Код категорії застрахованої особи | «2» – працююча особа з інвалідністю |
Ставка ЄСВ | 8,41% |
Сума нарахованого ЄСВ | розраховується як 8,41% × база нарахування |
Всі інші графи | В загальному порядку, без особливостей |
Додаток 4ДФ, Д5 | Без особливостей, як для звичайного працівника |
Читайте більше про нову Єдину звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ
- Інструкцію зі складання та подання Єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ починаючи з січня 2025 року читайте за посиланням.
- Як скласти додатки до Податкового розрахунку – читайте у наступній статті.
- Як виправляти помилки у місячний формі Єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ – читайте за посиланням.
- Які штрафи за неподання чи несвоєчасне подання єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ – у цій статті